Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 13-8-2018, 16:42 uur.

   
  deze pagina toont het toekomstige uiterlijk van HTMfoto/HonderdprocentHaags    
 

 
   





HAAGS EN OV-NIEUWS, geplaatst donderdag 9 augustus 2018 om 14:20 uur. 

Rover-Den Haag: “RandstadRail en tram blijven ruggengraat van OV Den Haag”

DEN HAAG - De tram en het RandstadRail blijft het belangrijkste OV in Den Haag, waarop de bus een aanvulling vormt. Dit schrijft Rover-Den Haag in een brief aan het College B&W, in reactie op het idee om mogelijk trams door bussen te vervangen.



De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) ziet de kosten van beheer en onderhoud aan de railinfrastructuur steeds hoger worden. Tegelijk staat de investeringsruimte voor uitbreiding van het OV door bezuinigingen onder druk. Mede als gevolg daarvan is MRDH er voorstander van om te bezien in hoeverre trajecten van een aantal stadstramlijnen met moeilijke infrastructurele knelpunten in de stad voortaan door bussen gereden kunnen worden. Het gaat hier bijvoorbeeld om de stadslijnen 6, 12 en 16.

Rover-Den Haag ziet een aantal knelpunten in het “verbussen” van tramlijnen. Zo ontbreekt het in vrijwel de hele stad aan vrije busbanen. Het busverkeer mag bovendien niet overal komen, zoals in het VCP-gebied, het centrum en in mindere mate in winkelstraten. Ook ziet de Rover-afdeling de reistijd voor een bus toenemen door de dichtbevolkte en krappe stadswijken: tramlijn 12 legt de afstand van het station Hollands Spoor naar de Delftselaan over de vrije trambaan in 7 tot 8 minuten af, onhaalbaar voor een bus.

Rover-Den Haag verwacht dat de vervoersvraag naar de RandstadRail en tramlijnen in de stad en regio zal toenemen. De Rover-afdeling vraagt daarom om extra investeringen: “mede gelet op de hoge autodichtheid in de stad zijn er forse investeringen nodig om het railnet uit te breiden”. Rover-Den Haag vraagt de wethouder om een snelle keuze te maken in nieuw trammaterieel en daarbij ook een relatie te leggen met de ontsluiting van nieuwe woongebieden, zoals Norfolk en de Binckhorst, en de investeringen die nodig zijn om een schaalsprong in het OV te realiseren.



Richard | 11-8-2018
Geschiedenis herhaalt zich altijd, dat is het leuke ervan. Je Ziet mensen elke paar decennia dezelfde fouten maken. Als die generatie dan weer weg is worden dezelfde fouten weer gemaakt.

Ruud van Aarle | 10-8-2018
@GS.

Zo zei Bierman dat niet.

Er stond geschreven: `Over het project ‘schaalsprong’ van de Metropoolregio MRDH zeggen Van Asten en Bierman dat de versterking van drukke tramlijnen en de aanleg van een nieuwe metrolijn tussen Leidschenveen en Scheveningen niet ten koste zullen gaan van de oude stadslijnen 6, 12 en 16, zoals door critici wordt gevreesd.

“Ik vind deze kritiek veel te ongenuanceerd. Alleen: voor niets gaat de zon op, dus soms moet je keuzes maken. Soms is een hogere frequentie nodig, soms een andere route. En dat kan in sommige gevallen pijn doen."`

Dat is veel minder stellig dan jouw korte samenvatting.

Voogd | 10-8-2018
Weer tijd voor een Gemeentelijk Vervoerbedrijf met 51% aandelen in handen van de gemeente Den Haag en zeggenschap door de gemeenteraad? Zodat je als inwoner enige democratische controle hebt over het wel en wee van het OV in je gemeente. Dat geeft te denken hoe werk je dan samen met andere gemeentes waardoor je tram- en buslijnen lopen...

GS | 10-8-2018
HTM-directeur Bierman verzekerde in een interview dat de lijnen 6, 12 en 16 niet in gevaar waren, maar hij heeft er niets over te zeggen, wel de instantie met de potsierlijke naam "metropoolregio", die ene kans ruikt de GTL`en af te voeren zonder dure vervanging.

GS | 10-8-2018
Lijn 6 is inderdaad nog altijd een van de drukste tramlijnen. 12 en 16 doen het ook heel aardig, in elk geval veel beter dan bijvoorbeeld lijn 11, 15, 17 en de trieste hekkensluiter 19. (bron: HTM)

Ed | 10-8-2018
@Ricky

Nee, ik ben bang dat mijn generatie de eerste is die tot den dood mag werken......de poen zal tegen mijn 67ste wel in Brussel verdeeld zijn.
Misschien dat ik daarom nergens geen haast meer mee heb, ik kan waarschijnlijk toch niet meer van een oude dag genieten....dus gebeurt het nu.

Oscar | 10-8-2018
De geschiedenis herhaalt zich. In de jaren 50 en begin 60 was men ook overal bezig tramlijnen te vervangen door bussen. Toen men dit gedaan had, kwam men erachter dat als vervanging voor bijvoorbeeld een 3 wagen tram men minstens drie bussen moest laten rijden die op hetzelfde tijdstip moesten vertrekken. Bijvoorbeeld de opheffing Amsterdam Zandvoort van de NZH. Blijkbaar heeft de MRDH niet zoveel kennis van zaken als het over "goedkoper" openbaar vervoer gaat. De vrije baan voor een bus van 2,50m breed kost ongeveer evenveel ruimte als voor een tram van 2,65m breed, omdat een bus niet op rails rijdt en net iets meer ruimte nodig heeft doordat hij iets naar links of rechts moet kunnen sturen. Misschien zou men ook wat mensen met vakkennis in de MRDH moeten zetten, en wat minder "managers" die alleen maar naar het geld kijken. Een bedrijf als V&D werd ook bestuurd door managers en niet meer door vakmensen. Wat is er ook alweer met V&D gebeurt? Is nu de HTM aan de beurt ?????

trambestuurder | 9-8-2018
heb ff totaal geen idee waar de MRDH het vandaan haalt dat de lijnen 6 en 16 niet druk zijn
ik rijdt toch dagelijks met volle trams op beide routes, natuurlijk zijn er ook rustige tijden maar dat betekent nog niet dat hier makkelijk een bus zou kunnen rijden.
lijn 12 is daarin een ander verhaal, die heeft het druk tussen HS en de Laan van Meerdervoort en richting Duindorp is het stil.

Daarbij is het logisch dat de onderhoudskosten hoog zijn omdat er het materiaal van middelmatige kwaliteit is en er niet altijd kwalitatief goed personeel is.

Vroeger toen alles nog bij de HTM was hoorde je niet zo veel want toen was er goede kwaliteit nu wilt de MRDH voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
En als het dan fout loopt zoals de lijn HvH dan mag DenHaag het gelach gaan betalen voor de misstappen is Rotterdam heeft begaan

GS | 9-8-2018
Ik was er al bang voor dat door de opmars van brede en zware trams de gedachte post zou vatten om de lijnen waarvoor ze ongeschikt zijn op te heffen.
Ik blijf zeggen:
Je moet niet de stad aanpassen aan het gekozen vervoermiddel, maar een vervoermiddel kiezen dat past in de stad.

Ricky | 9-8-2018
Jij geniet zeker van je pensioen het Ed? De meesten hebben niet alle tijd van de wereld ;).

Ed | 9-8-2018
Wat er een hoop vergeten......veel reizigers vinden een bus prettiger omdat ze bij de chauffeur iets kunnen vragen of dat een chauffeur beter toezicht heeft in zijn voertuig dan de in zijn hokje opgesloten trambestuurder. Dat de bus dan 5 minuten langer over zijn rit doet nemen ze voor lief.......al zou dit minder dan 5 minuten kunnen worden, als de gemeenten de bus gewoon weer prioriteit geeft bij de VRI.

Voogd | 9-8-2018
Dat heeft men met Wateringse Veld, Ypenburg en Leidschenveen toch behoorlijk gedaan Tiktak? En hier gaat het om wijken waar al sinds 1910 elektrische trams doorheen rijden. De gouden tijden van de tram zijn kennelijk voorbij MRDH? en men ziet net als in de jaren 50 de bus als de heilige graal. Ook al is-ie elektrisch.

Tiktak | 9-8-2018
De fout zit bij de planning, als er een nieuwe woonwijk gebouwd wordt zorg dan eerst voor een tramlijn in die wijk. Als men het later pland als de wijken klaar zijn dan krijgt men uiteraard de vele bezwaren die voor vertragingen zorgen en dan kies men voor de (2de) auto.
Hierdoor blijft de tram leeg en lijd men verlies op die lijn.

Ousama | 9-8-2018
Bussen voor de lijnen 6,12 en 16 lijken mij niet gunstig omdat deze lijnen onder meer 6 en 12 een belangrijke verbinding zijn voor Paul Kurgerlaan en dergelijke. Ook dient lijn 12 tussen Duindorp en Hollands Spoor behouden te blijven omdat deze lijn de ruggengraat vormt tussen Transvaalbuurt-Schilderswijk-Den Haag Hollands Spoor.

Kevin | 9-8-2018
Ik denk dat waar de bezettingsgraad van de tram te laag is een elektrische bus, misschien wel geleed? de oplossing kan zijn. Mits men zorgt dat de frequentie in stand blijft. Zeker op stukken waar een vrije trambaan ligt die geasfalteerd kan worden en de bus daar prioriteit kan blijven houden, daarmee heb je ook voor de hulpdiensten meteen een extra vrije baan.

Richard | 9-8-2018
Als de trams door bussen zouden worden vervangen gaan veel mensen voor de auto kiezen. (Zij die de keus hebben uiteraard).

Reageer
Naam  
Reactie

                                                     

Type de 4 cijfers over    3903


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>

HAAGS EN OV-NIEUWS VAN MAANDAG 13 AUGUSTUS 2018

 - Rijswijkseplein krijgt nieuwe verkeersregelinstallatie - 7 reacties


HAAGS EN OV-NIEUWS VAN ZONDAG 12 AUGUSTUS 2018

 - Route tram 1 ingekort vanwege werkzaamheden op de Scheveningseweg - 23 reacties



Gelezen: 786 keer.







Er zijn op dit moment 13 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!