Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 25-9-2018, 14:05 uur.

   
  t/m vrijdag 21 september is de kans aanzienlijk dat deze website incidenteel
een of meerdere dagen niet kan worden bijgewerkt
   
 

 
   





HAAGS EN OV-NIEUWS, geplaatst maandag 2 oktober 2017 om 15:32 uur. 

Voor Beter OV: Arm Den Haag

Column Rikus Spithorst 25 september 2017

DEN HAAG - Arm Den Haag. Het is best een eindje rijden naar Scheveningen, en veel mensen nemen daarvoor tram 1 vanuit Delft en via Hollands Spoor. Vanaf vandaag zijn die passagiers extra lang onderweg. De tram kan op de lange en groene Scheveningseweg nu nog maar een schamele 40 kilometer per uur rijden. Voor een tramroute op een lange vrije baan is dat een sneu slakkengangetje.


archieffoto

De HTM laat weten dat zulks noodzakelijk is wegens “verzakkingen in de tientallen jaren oude constructie onder de sporen”. Ik vond dat onaanvaardbaar en klom dus in de telefoon. De uitkomst van dit belrondje is onthutsend. En beschamend. Arm Den Haag.

Wat blijkt? Er zijn inderdaad al geruime tijd problemen met het spoor. De fundering is verzakt en de rails zijn versleten. Dus moet het hele zaakje vernieuwd worden. Op zich niet ingewikkeld. Hup, aan de slag. Nou, dat had je gedroomd. De problemen blijken te worden veroorzaakt door totaal uit de hand gelopen wortels van bomen langs het spoor. De plantsoenendienst had verzuimd de wortgelgroei in toom te houden, waardoor de wortels het baanlichaam aantastten. Maar vervangen van dat baanlichaam is nu opeens schadelijk voor de bomen, dus werd de dringend noodzakelijke spoor- en funderingsvernieuwing door de Gemeente Den Haag tegengehouden. Nee, er moest eerst een onderzoek komen. Dat onderzoek kwam er. Men deed daar dik een jaar over. U leest het goed. Een jaar! Voor een onderzoekje. Resultaat: een onderzoeksrapport van dik 400 pagina’s, waarin trouwens staat vermeld dat een groot een aantal bomen ernstig ziek is: die zullen sowieso sneuvelen, baanonderhoud of geen baanonderhoud. Trouwens, de natuurfreaks hebben niets te klagen: voor iedere boom die sneuvelt, worden er twee terug geplant! Dat u dat even weet… Maar dat men er zogenaamd een dik jaar voor nodig heeft om dat uit te  zoeken en op te schrijven, dat is natuurlijk je reinste obstructie. En ondertussen woekerden de wortels gewoon verder door, verzakte het baanlichaam nog erger en keek de Haagse plantsoenendienst de andere kant op.

De belangrijkste factor in dit lokale politieke steekspel is de Haagse Stadspartij die alles op alles zet om de spoorvernieuwing te traineren. Zo was de partij de drijvende kracht achter het opstellen van, en meer dan een jaar tijdrekken voor dat eerder al genoemde rapport. Maar ook de rest van de Haagse gemeenteraad is -evenals het college van B&W, waar de Stadspartij eveneens deel van uitmaakt- schuldig aan deze klap in het gezicht van de OV-reiziger.

Een beschamende vertoning dus. Het onderhoud aan de bomen faalt en dus mag de HTM de dringend noodzakelijke vernieuwing van de verzakte trambaan (nog) niet uitvoeren. Nu rijdt tram 1 daar met een sneu slakkengangetje, maar over een tijdje zijn de verzakking en de slijtage zo ernstig dat het spoor helemáál onbruikbaar zal zijn geworden. Haast is nu geboden. Nog deze week zal de Haagse gemeenteraad moeten besluiten tot vernieuwing van tramspoor en fundering op de Scheveningseweg, inclusief de kruising met de Teldersweg. Dan kan de HTM de benodigde materialen bestellen, en kan men -met inachtneming van de levertijd daarvan- aan de slag.

Ik heb er een hard hoofd in. Den Haag heeft sinds kort een nieuwe burgemeester. Pauline Krikke. Ze heeft weliswaar weinig tot niets te maken met de voorgeschiedenis van deze kwestie die zich al jaren voortsleept in de Haagse gemeenteraadspolitiek en nu tot deze impasse leidt, maar ze had na haar aantreden de verantwoordelijken bij zich moeten  roepen, vragen of ze helemaal gek waren geworden en regelen dat het werk ter hand kon worden genomen. Nieuwe bezems die schoon vegen, weet u wel? Maar dat kunt u in het geval van Pauline Krikke dus wel vergeten. En dan te bedenken dat zij jarenlang haar zakken heeft gevuld als voorzitter van het landelijke OV-consumentenoverleg met de NS, ProRail en het Ministerie van IenM. Maar ook daar liet ze al zien dat ze maling heeft aan de échte reizigersbelangen, bijvoorbeeld door dwars te liggen toen ProRail naast de institutionele vergaderclubs ook échte reizigersclubs voor hun expertmeetings wilde gaan uitnodigen.

Nee, van Pauline Krikke hebben de reizigers van tramlijn 1 weinig te verwachten. Tenzij de Haagse Gemeenteraad bij zinnen komt en stevig ingrijpt. Arm Den Haag…

Iedere maandagmorgen publiceert Voor Beter OV een column of een commentaar om de lezer een beetje aan het denken te zetten. Voor Beter OV hoopt daarmee iedereen die op welke manier dan ook bij het OV betrokken is, te stimuleren om het OV (nog) verder te verbeteren.




HAAGS EN OV-NIEUWS VAN DINSDAG 25 SEPTEMBER 2018

 - Contant geld weg bij buschauffeurs en trambestuurders - 20 reacties


HAAGS EN OV-NIEUWS VAN DINSDAG 18 SEPTEMBER 2018

 - Onderdoorgang Rijnstraat 8 krijgt opknapbeurt - 1 reactie



Gelezen: 1868 keer.







Er zijn op dit moment 9 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!