Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 13-11-2018, 21:10 uur.

   
       
 

 
   




De Gele Tram 68 (met 2 beugels op) en 112, Stationsplein Leiden in 1959
foto van Hans van Engelen uit de collectie van NZH Vervoer Museum


Vreemd verhaal: Volgens de beschrijving van Hans van Engelen reed de 68 met twee beugels op in verband met de heersende storm van die dag.

NZH Vervoer Museum, Haarlem





c. campagne | 22-9-2018
@erven, raymond, reygers. Rijden met twee beugels op was inderdaad meestal een zaak van "vergeten". De overgang van 600/1200 volt was geen probleem, want de afstand tussen de lijnonderbrekers in de bovenleiding was veel meer dan de afstand tussen de beide beugels van de 51-80. Bovendien moest de spanningwals bij het rijden van het 600 naar 1200 voltgedeelte ook nog de kans krijgen om "af te vallen" zoals dat heette. Raymond heeft wel gelijk mbt. de districtschakelaars, vandaar dat het niet was toegestaan, maar ook vanwege de electrisch bediende wissels! Ik herinner me wel dat bij ernstige ijzel op het buitenlijngedeelte er met twee beugels op werd gereden. Met storm heb ik het nooit gezien. Verder op het 600 volt-gedeelte bij het "nemen" van de Laakbrug als het tramstel vlak voor het stroomloze gedeelte stil kwam te staan. In dat geval werd de tweede beugel even bijgezet door de conducteur, maar die bleef dan bij het touwtje om direct na het passeren van de brug de beugel weer te trekken.
Doetinchem, 22-9-2018.

Ad | 14-9-2018
Een drieramer met een 600 of een 250-er met een 650-er zijn uiterlijk vergelijkbare combinaties. Verschillen zitten in de lichtkap die motorwagens kregen [om beugels en andere apparatuur te dragen, terwijl bijwagens een tondak met ventilatieraampjes kregen en de hoogte [vooral bepaald door de wieldiameter]. Typisch `vorm volgt functie` dus.

Pas met de 800/900-en werden motor- en bijwagen zoveel mogelijk hetzelfde vorm gegeven. Dat is maar een paar jaar later dan de Boedapesters. Hetzelfde gebeurde ongeveer tegelijk in Amsterdam en Rotterdam

HansR | 14-9-2018
@Snorrecken
m.b.t. tot de (minder) geslaagde tram combinaties en dat de NZH het een stuk beter deed dan een HTM buitenlijner met een salonwagen combinatie, verwijs ik je naar de vele foto`s van L.P.J. Albers met o.a. de Metallurgiques en de veel lagere aanhangers (vaak 2 rijtuigen) die geen schoonheidsprijs verdienen. Neemt niet weg dat in de kleurenfoto boeken heel veel prachtige NZH plaatjes staan afgebeeld.

erven sleeboom | 14-9-2018
Die twee beugels lijken me inderdaad een vergissing van het personeel. Waarom Hans van Engelen het dan over storm had is niet zo duidelijk. Als tramtechnicus wist hij toch ook wel wat Raymond beschrijft.

@snorrecken: De opheffing van lijn I (wie had `t ooit over "lijn I⁴"?) betreuren we allemaal, maar begrijpelijk was het wel, gezien de verliezen die al sinds de vroege jaren vijftig op deze lijn geleden werden. Een moderne exploitatie met eenmanwagens had het bestaan van de lijn misschien kunnen rekken, en Lehner beschouwde de opheffing als een "Fehler", maar op een route waarop eens in het half uur een bus met 40 zitplaatsen rijdt kun je geen tramlijn laten rijden. De gemiddelde Wassenaarder in de dunbevolkte villawijken gaat niet met het openbaar vervoer.

Raymond | 13-9-2018
Met twee beugels op rijden zorgt ervoor dat bij districtsschakelaars (onderbrekingen in de bovenleiding bij verschillende onderstations) door de tram heen de twee secties met elkaar worden verbonden wat onwenselijk is omdat er altijd spanningsverschillen zijn. Met twee beugels op rijden is daarom helemaal onwenselijk bij de overgangen van 600/1200V en omgekeerd. Het geeft ook problemen bij de toen nog toegepaste bovenleidingscontacten.

Raymond

Jan de Swart | 13-9-2018
Snorrecken; ik moet de heer Sleeboom gelijk geven; de lijnen I2 en I4 waren zeer onrendabel; dit tegenover de lijnen I1 en I3; die ook verliesgevend waren; maar veel vaker reden en een groter aantal passagiers had.
Tussen Den Haag en Delft cq Voorburg reed ieder kwartier een tram en tussen Den Haag en Leiden cq Wassenaar reed er ieder half uur een tram.
Hierdoor had Rijswijk tot de Herenstraat een verbinding die om de 7,5 minuten reed terwijl Wassenaar om de 15 minuten werd bediend door de HTM.
Ondanks het feit dat de rijtuigen er totaal anders uitzagen; ook met de Limburgers; bleven het toch mooie combinaties.


Barneveld 13 - 09 - 2018

HansR | 13-9-2018
Heerlijk dat in de koptekst geschreven staat "Beugels"
Dat was een groot gedeelte uit mijn leven de gebruikelijke benaming voor wat er op de tram stond tegen de draden een stroomafnemer.
Ineens werd ik in bepaalde kringen niet voor vol aangezien want je moest pantograaf zeggen, maar nu durf ik het ook weer aan gewoon Beugel .....heerlijk.

erven sleeboom | 13-9-2018
 quote:
snorrecken | 13-9-2018 De tram is barstensvol. Was dat gebruikelijk? Gezien de lichtinval was het later op de dag op deze "gewone" zaterdag. Kennelijk winkelende inwoners van Wassenaar? Oegstgeest? Het opheffen twee jaar later begrijp ik dus nog steeds niet.
31 oktober 1959 was geen bijzondere dag voorzover ik het kan vinden in de toenmalige kranten. De tram is nogal vol ja. Een drukke zaterdagmiddag, dan is er gelukkig toch nog een keertje wat verdiend op deze ernstig verliesgevende lijn.
 quote:
Ik blijf nog steeds een buitenlijner met een salonwagen geen geslaagde combinatie vinden. Ze lijken immers op geen enkel punt op elkaar, behalve dat ze beide vierassers zijn. Dan deed de NZH het toch wel een stuk beter.
Nou, de combinatie van A600 met zo`n hoge Gooise B11-15, de vond ik pas uitgesproken lelijk. Je opinie over de esthetiek van buitenlijner + salonwagen is wel revolutionair. Ze hoeven niet op elkaar te lijken om toch een geslaagd stel te vormen.

snorrecken | 13-9-2018
Paar dingen vallen op:
1. De tram is barstensvol. Was dat gebruikelijk? Gezien de lichtinval was het later op de dag op deze "gewone" zaterdag. Kennelijk winkelende inwoners van Wassenaar? Oegstgeest? Het opheffen twee jaar later begrijp ik dus nog steeds niet.
2. Ik zie boven het salonrijtuig toch wel wat donkere wolken.
3. Ik blijf nog steeds een buitenlijner met een salonwagen geen geslaagde combinatie vinden. Ze lijken immers op geen enkel punt op elkaar, behalve dat ze beide vierassers zijn. Dan deed de NZH het toch wel een stuk beter.

B. Alberda | 13-9-2018
Mogelijk is de datum niet geheel correct? De kranten van 27 en 28 oktober melden een behoorlijke storm, zie bijvoorbeeld hier: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010678037:mpeg21:a0021

De zwaarste windstoot werd vanmorgen waargenomen in Den Helder (133 km per uur!). In het noorden variren de stoten tussen 90100 km per uur. Vanmiddag waaide het tijdelijk wat minder, maar vanavond, bij windruiming naar noordwest, wordt opnieuw tijdelijk zware storm verwacht met sterke windstoten.

Frans Reijgers | 13-9-2018
Zouden we de oplossing van dit mysterie niet kunnen vinden in het simpele feit dat even tevoren - bij het rangeren aan het eindpunt Haarlemmerstraat - de bemanning heeft verzuimd de (toen nog voorste) beugel neer te halen, zodat die nu als achterste beugel nog steeds tegen de draad staat?

Hendrik Prinsen | 13-9-2018
31 okt 1959: Niet zo zonnige en koele (max 12,9C) dag met ruim 1 uur zon. De lucht was zwaar bewolkt, er was een matige wind (3 Bft) met harde windstoten, tot 57 km/u (7 Bft).

erven sleeboom | 12-9-2018
Met twee beugels hou je bij storm waarschijnlijk beter contact met de rijdraad, maar het lijkt mij ook dat je het risico verdubbelt dat zo`n door de storm zwiepende beugel de bovenleiding neerhaalt.
Graag een deskundig oordeel uit Doetinchem. Kom er maar in Cornelis!

JWB - Veenendaal | 12-9-2018
Achter de tram ligt het Schuttersveld waar op 3 oktober altijd kermis was. Daar zal op 31 oktober niets meer van te zien zijn. De afbraak was altijd bijzonder snel.

Jan de Swart | 12-9-2018
Inderdaad raar; het was wel een regenachtige dag; maar een storm, ik dacht van niet.
De 68 is op de foto net van het station Leiden vertrokken en zal weldra onder het viaduct, doorgaan om op de Rijnsburgerweg te komen om vervolgens bij de Posthof linksaf te slaan om dan; op eigen HTMbaan; zijn route naar Wassenaar te beginnen.

Barneveld 12 - 09 - 2018

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5452


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 8 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!