Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-5-2018, 20:53 uur.

   
  deze pagina toont het toekomstige uiterlijk van HTMfoto/HonderdprocentHaags    
 

 
   




Proefopstelling wissels Centraal Station, Parallelweg in 1974
foto van Koos van der Kolk






Bert de Lange | 7-5-2018
Beste Roelof en Fred. Zolang de buitenlijners reden, was hun (gebruikelijke) wisselstand altijd "met stroom", vanwege de compressoren, die elk moment aan konden slaan. Op andere plaatsen was de regel afbuigend met stroom. Het kan later plaatselijk aangepast zijn, om een andere praktische reden. (Welke reden, zie ik ook niet een twee drie. De reden werd wel altijd in de Mededeling beschreven!)

Fred(je) | 7-5-2018
Hoi Bert , FF berichtje van Fred , was het niet andersom? Want op
Zieken lag ook een wissel, rechtdoor met stroom en links naar boven zonder stroom nemen ( lijn naar Delft en lijn 10 ) 8 en 9 beneden langs,zelfde situatie die Roelof Sjoerd aan geeft op Korte Vijverdam
We blijven genieten van deze geweldige site

René W | 6-5-2018
Het is het begin van de Parallelweg vlakbij HS

Ad | 5-5-2018
Het was een proef om het beveiligingssysteem van het sneltram traject bij CS te testen, maar de proef met 1 sein en wissel cond plaats bij dit verder niet meer gebruikte opstelspoortje van lijn 11. Als het niet werkte, had het geen gevolgen voor de dienst

Ruud Poortier | 4-5-2018
Centraal Station? Parallelweg lijkt me eerder Hollands Spoor...

Betweter | 4-5-2018
@roelof sjoerd: klopt, dat was in die tijd een “links” wissel

roelof sjoerd | 2-5-2018
als ik mij herinnerd was het bij het wissel korte vijverberg juist andersom rechtdoor met stroom en rechts naar de lange vijverberg zonder.

Rinus | 2-5-2018
Fahrenheitstraat was in mijn herinnering ook het eerste Vetag-wissel. Staat me ook iets bij dat dat een wissel was dat vaak / altijd ?? met de hand omgelegd moest worden.

Was de Fahrenheitstraat nu al gemoderniseerd voor het semi-metro traject in gebruik was genomen (1976), of pas daarna?

Koosje | 2-5-2018
Ingewikkeld verhaal...

Bert de Lange | 2-5-2018
Ad, klopt. Tot die tijd werkten de wissels, die in de normale dienstuitvoering gebruikt werden met bovenleiding contacten. Door de "schaats" werd de stroomafnemer een beetje naar beneden gedrukt en liep de stroom van de rijdraad, via spoelen in de wisselkast naar de schaats en dan de tram in. Als je het wissel met stroom nam had je de afbuigende richting. Zonder stroom rechtdoor. Vanwege de kans dat de compressor van de buitenlijnen net aan liep, gold waar deze lijnen reden de regel dat alle wissels waar ze normaal reden met stroom genomen werden. Met stroom was opschakelen tot stand 2 van de controller. In de PCC zat een drukknop WISSEL op het dashboard waarmee de wisselverzetterweerstanden ingeschakeld werden.
Bij een 200 moest je dus wel weten vanaf welk balcon je reed!
Er wat nog een tweede, langere schaats aanwezig, iets verder naar voren, om te voorkomen dat de tweede wagen van een koppelstel onbedoeld het wissel kon bedienen. Bovendien reed het tweede draaistel van de voorste wagen dan op het wissel, als de tweede wagen onder de schaats door ging.

Ad | 1-5-2018
LInker paal een sein. De rechterpaal [herinner ik me niet echt] heeft kennelijk een wisselstand signaal. Maar die ken ik eigenlijk alleen met drie bakken: | / en --. Ze werden al snel vervangen door de eerste versie vn het model wat we nu nog kennen.

Was het eerste Vetag wissel niet bij de Fahrenheitstrat [3 en 12]?

Bert de Lange | 1-5-2018
Het had te maken met de wissels en wisselbesturing op Centraal Station. Om verrassingen bij in gebruik nemen te voorkomen en ervaring op te doen. De trams reden om en om over de twee sporen. Heeft naar mijn idee zijn geld wel opgebracht.

FransW | 1-5-2018
Bovenaan het spoortalud van het NS-emplacement is een klassieke armseinbeveiliging te zien in de vorm van een gecombineerd hoofd- en voorsein.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    2932


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 12 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!