Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-9-2018, 21:07 uur.

   
  t/m vrijdag 21 september is de kans aanzienlijk dat deze website incidenteel
een of meerdere dagen niet kan worden bijgewerkt
   
 

 
   




Budapester met Gooise achterwagen bij Voorburg Viaduct in 1940
foto van J.J.B. Vellekoop uit de collectie van Henk Odendaal / Frank Faber






erven sleeboom | 15-3-2018
Aha.. ik wist dat we op je konden rekenen.
30 januari 1940 dus.
Maar zo Goois heeft de B23 er achter een A600 nooit uitgezien, de andere vijf stuks wel.

Dick van der Spek | 15-3-2018
Op het Leidse Voorplein was een spoorverbinding met de NZH. Bij de oude toestand van de remise Rijnsburgerweg, zonder lus, was er ook een verbinding met de NS. Ik meende dat deze laatste verbinding rond 1947 is weggenomen.

Dick van der Spek | 15-3-2018
Motorrijtuig van de serie A400 met de nieuwe aanwinst voor de NZH, een van de GS overgenomen rijtuig tijdens een van de proefritten bij Voorburg Viaduct. Behalve dat het NZH nummer B23 het rijtuig al siert, heeft het verder nog de Gooise uitstraling. 30 januari 1940.
Foto: J.J.B. Vellekoop

erven sleeboom | 15-3-2018
 quote:
Jwb | 15-3-2018 Ik meen ook dat er achter de remise een verbinding was. Maar wellicht was die van na de verhoging van de spoorbaan.
Toen zeker niet (meer).

erven sleeboom | 15-3-2018
Hoe dan ook, ook bij het Staatsspoor moest je nog wel even takelen met een per trein aangekomen tramrijtuig.

Waar blijven de experts? Kom er maar in Dick van der Spek!

Jwb | 15-3-2018
@erven - op de diverse sporenplantekeningen was er op het Leidse voorplein van het oude station een verbinding tussen spoor en tramlijn. Dat was dus bij de spoorhaven. Ik meen ook dat er achter de remise een verbinding was. Maar wellicht was die van na de verhoging van de spoorbaan. Leiden-goederen was in mijn jeugd het oude SS stationsemplacement aan de Haagweg. Daar was in elk geval geen verbinding. De Blauwe kwam daar ook niet langs. De stoomtram eerder wel.

erven sleeboom | 14-3-2018
 quote:
Jan de Swart | 14-3-2018 Beste Erven; het is dan wel de sneeuw van maart 1940; dus ongeveer twee maanden voor dat onze oosterburen ...
Ja, deze Gooise rijtuigen kwamen al voordat de oorlog uitbrak naar de NZH, die dringend betere B`s nodig had voor de lijn Haarlem-Leiden. De Gooise tram was tussen Amsterdam en Naarden op 15 oktober 1939 opgeheven, zodat dit materieel was vrijgekomen.

 quote:
JWB - Veenendaal | 14-3-2018 @erven - waarom niet afgeleverd in Leiden. Daar was toch ook een verbinding tussen remise en spoorlijn? Hoe zat dat met de wielen? NZH had smalle wielbanden, had de Gooise dat ook? Of waren ze op een spoorwagon vervoerd? Zo`n plaatje levert een hoop vragen op.
Ze zijn zeker op een spoorwagen vervoerd, misschien naar het Staatsspoor, misschien naar Leiden Goederen. Er was in Leiden geen verbindingsspoor tussen de spoorlijn en de ernaast liggende NZH-remise. In elk geval moet de B23 in Voorburg opgeborgen zijn geweest, anders was dit plaatje niet gemaakt. Omdat de datum 14 september 1940 voor het gereedkomen van de verbouwde B23 goed gedocumenteerd is en er ook een foto van bestaat (op de Rijnsburgerweg, boek Jan de Wilde, 1985, pag. 97), kan de foto niet uit december 1940 zijn.

Jan de Swart | 14-3-2018
Beste Erven; het is dan wel de sneeuw van maart 1940; dus ongeveer twee maanden voor dat onze oosterburen ons land voor een periode van bijna vijf jaren; niet uitgenodigd; kwamen bezoeken en mijn ouders en anderen kwamen vertellen hoe het moest gaan in ons land.

Barneveld 14 - 03 - 2018

JWB - Veenendaal | 14-3-2018
@erven - waarom niet afgeleverd in Leiden. Daar was toch ook een verbinding tussen remise en spoorlijn? Hoe zat dat met de wielen? NZH had smalle wielbanden, had de Gooise dat ook? Of waren ze op een spoorwagon vervoerd? Zo`n plaatje levert een hoop vragen op.

erven sleeboom | 14-3-2018
P.S.
De datering december 1940, inclusief de sneeuw, is dus in strijd met mijn verhaal. Zou die sneeuw van maart 1940 kunnen zijn?
Op 14 september 1940 kwam de B23 achter een A600 in dienst, vers geschilderd, met blauwe stalen zijbeplating, met afgeschermde bovenrand van de gebogen zijramen, en met gesloten balkons.

erven sleeboom | 14-3-2018
Uniek plaatje. Het bijzondere aan deze foto is niet alleen de A400 als trekkracht.

De B23 (ex GS-rijtuig 18 uit de serie 16-21) is nog geheel in Gooische staat, al is het NZH-nummer B23 er al op aangebracht.

De B21, 22, 24, 25 en 26 werden in de periode van april tot juli 1940 bij de NZH in dienst genomen in de Gooise staat waarin de B23 op deze foto te zien is. Van april tot november 1941 werden ze in NZH-staat aangepast, met een nieuw interieur en een afdekplaat die de boogvorm van de zijramen bedekte. Ze behielden voorlopig de open balkons, die pas na de oorlog werden dichtgemaakt, behalve bij de B26 (nu de GS 21 op Hoorn-Medemblik).

Deze B23 kreeg in - tegenstelling tot de andere vijf stuks - juist wel meteen de gesloten balkons en kwam daarmee in dienst op 14 september 1940. Voor zover ik weet heeft hij bij de NZH nooit in de reizigersdienst gereden met het Gooise uiterlijk dat hij op deze foto heeft. Het moet dus een overbrengingstransport zijn. Ik neem aan dat de rijtuigen per trein op het Staatsspoor waren aangekomen en vervolgens via de remise Voorburg naar de werkplaats in Rijnsburg werden weggebracht.

JWB - Veenendaal | 14-3-2018
Voor de duidelijkheid van de jongere lezers: het Amerikaantje was een hulpstuk waarmee een wagen voorzien van een bekerkoppeling (zoals bv bij de HTM) met de automatische koppeling van een Boedapester verbonden kan worden. Dit was alleen een mechanische koppeling. Dus geen doorverbinding van stroom en of lucht (rem). Voor diensttrams niet toegestaan. Dus alleen voor bv het rangeren of overbrengingen van een lege wagen. Amerikaantje omdat de automatische koppelingen op de Boedapesters uit Amerika kwamen.

Haagse_Meester | 14-3-2018
@snorrecken:
1) De bezetter heeft de bevolking eerst geprobeerd met `zachte` hand te paaien voor hun zienswijze (middels een NSB-marionetten regering) en daardoor werden een aantal zaken die we nu met de oorlog associëren pas na enige tijd ingevoerd. Op de Boedapester zie ik wel een afscherming op de (zichtbare) koplamp, terwijl de B23 nog niet zo heel lang bij de NZH in dienst was.
2) De Tweelingstellen (A600) hadden een `gewone` tram koppeling zodat de ex-Gooise wagens op dit punt niet aangepast hoefden te worden.
3) Correct. Ook het spoor waar de combinatie op staat impliceert dat richting Leiden vertrokken zal worden.
4) Ik denk dat je licht-weerspiegelingen ziet in de (grote) ruiten v/d B23. Op het achterbalkon staat wel iemand, maar door de kwaliteit (beter: gebrek daaraan) is dat niet goed zichtbaar.

De B23 heeft later, met bijna de hele serie, gesloten balkons gekregen, alleen B26 kreeg die niet. Dat was ook de reden dat juist de B26 bewaard is gebleven en nu als GS wagen bij de SHM te bewonderen valt.

snorrecken | 14-3-2018
Een paar vragen rijzen bij mij:
1. Is dit wel eind 1940? Ik zie immers geen afgeschermde koplamp op de Boedapester en geen witgeschilderde bufferbalken.
2. Hoezo een amerikaantje? Hoe reden die Gooise wagens dan achter de A600-en? Met steeds een hulpkoppeling lijkt mij sterk.
3. Tram rijdt richting Leidschendam, zie de stand van de beugel.
4. Geen normale diensttram? Ik zie toch aardig wat schaduwen van personen in de B23.

Jan de Swart | 13-3-2018
Prachtige foto van een NZHtram zoals ik hem nog nooit heb gezien; de B23 achter een A 400.
De B 23 wordt volgens mij met behulp van het amerikaantje door de A 400 overgebracht naar de remise in Voorburg of naar de werkplaats in Rijnsburg.
De B 23 is nog helemaal in de stijl van de Gooische Stoomtram.

Barneveld 13 - 03 - 2018

JWB - Veenendaal | 13-3-2018
Wat is hiervan de reden? Dit is toch geen normale diensttram. Kan alleen met de speciale hulpkoppeling en ongeremd.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7991


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 3 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!