Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-2-2018, 20:58 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



De Blauwe Tram naar Leiden (A406-B408-B409) bij het Malieveld in 1950
foto van Piet van der Lans uit de collectie van Andre Muller






Rob Wilders | 7-2-2018
Nog een aanvulling heb ik op mijn vorige reactie. Vanmiddag namelijk van Hans de Haan nieuwe info gekregen.
De eerste motorrijtuigen die tot schakeltram in 1914 werden verbouwd, waren de 20, 25, 26 en 34. Later werden deze vernummerd tot de A2, A3, A4 en A1.
Door de Eerste Wereldoorlog kon Siemens geen onderdelen meer leveren. Daardoor werden de volgende rijtuigen in 1916 pas verbouwd. Dit waren de 5, 8, 9 en 29, later vernummerd in A7, A8, A5 en A6.

Rob Wilders | 7-2-2018
In het boek De `Blauwe Tram` van L.J.P. Albers is op blz. 64 het volgende te vinden onder de kop Motorrijtuigen A1-30, Métallurgiques: "De omvang van het vervoer bleef echter zo toenemen dat men, om de frequentie niet nog meer te moeten opvoeren, kort voor de Eerste Wereldoorlog besloot met langere tramstellen te gaan rijden. Hiertoe diende de elektrische installatie van de motorwagens te worden gewijzigd en nieuwe motoren te worden ingebouwd. In 1914 kwam de eerste `schakeltram` gereed, een combinatie van twee tot vier motorwagens, al dan niet met een aanhangrijtuig ertussen".

Rob Wilders, NZH Vervoer Museum

Jwb | 6-2-2018
@WIM BONTEBAL. De volgende 8 X zo groot?

erven sleeboom (GS) | 5-2-2018
 quote:
Jan de Swart | 5-2-2018 Ik heb het alleen maar uit de boeken.
Wij allemaal hoor. Ook de leden van het Historisch Genootschap zijn niet zo historisch dat ze er in 1914 al bij waren.
Toen ik voor het eerst in Haarlem de A/B450-serie leerde kennen was ik nog veel te klein om te beseffen wanneer ze schakeltrams waren geworden.

Wim Bontenbal | 5-2-2018
Hij, de boedapester tramstel leeft nog naar dan schaal 1 : 8 maar dan in het Zuiderpark in Den Haag bij stoomgroep west ook te zien op youtube.nl zoekbalk in tikken ,,blauwe tram zuiderpark.
Hij is daar gestationeerd want ik heb hem gemaakt.

JWB - Veenendaal | 5-2-2018
@Jan de zwart. Ja dat bedoelde ik dus. Voor mij ook boekenwijsheid. Maar als geboren Leienaar heb ik wel (als klein jongetje) meermaals naast de bestuurder van een hele schakel Boedapesters gestaan.

Jan de Swart | 5-2-2018
JWB; de voorgangers van de NZH op het smalspoornet reden al vanaf 1914 met schakeltrams.
Zeker weten doe ik dit niet helemaal; maar iemand van het Historisch Genootschap of van het NZHmuseum kunnen hier vast wel wat meer uitleg over geven.
Ik heb het alleen maar uit de boeken.

Barneveld 05 - 02 - 2018

Jwb | 5-2-2018
Ook de proefstellen A/B 200 hadden al een stuurstroominstallatie. Het rijden met schakelstellen was dus al in de jaren `20 voorzien. Ook de voorlopers van de budapesters op het smalspoornet kenden dit al. De blauwe was dus echt wel een voorloper.

Jan de Swart | 5-2-2018
Hoezo waren de buitenlijners te licht voor een Tomlinson Ohio Brasskoppeling?
Komt het misschien door de halb eisernbouw?

Ad | 5-2-2018
en ook bij de smalspoor B450-ers.
Een deel van de B500-en volgde late jaren 1940.

VRAAG: de raampartij van de dichstbijzijnde wagen is veel lichter dan van de andere twee. Is dat een kwestie van verkleuring of werd er een andere tint verf gebruikt?

GS | 5-2-2018
 quote:
Jwb | 4-2-2018 Zeer vooruitstrevend voor de jaren `20.
Jaren `30, want toen pas werden die stuurstanden bij de B400-en aangebracht.

Jwb | 4-2-2018
Beide B-ijwagens waren hier voorzien van een stuurstand. De koppeling voorzag in het doorverbinden van de noodzakelijke leidingen. Het gehele stel gedroeg zich dus als tweerichting tram. Geen rangeren nodig. Zeer vooruitstrevend voor de jaren `20. Het was uiteraard ook mogelijk met 1 bijwagen op dezelfde wijze te rijden. Echter niet allel B-ijwagens waren voorzien van een stuurstand.

simon | 4-2-2018
Jammer dat de verbinding vanaf Scheveningen naar Leiden/Noordwijk en Katwijk is verdwenen.

Rinus | 4-2-2018
Voor mensen die niet bekend zijn met de schakeltrams (met erg veel details)
http://www.blauwetram.nl/7800.htm
zie voorts
http://www.blauwetram.nl/7820.htm

erven sleeboom | 4-2-2018
Voorzover ik weet waren de Tomlinson-koppelingen van Ohio Brass te zwaar voor het HTM-materieel.
 quote:
hansje | 3-2-2018 Hadden die aanhangers een bediening dan?
Ja.

hansje | 3-2-2018
Hadden die aanhangers een bediening dan?Hoe zou de bestuurder anders kunnen rijden?

Jan de Swart | 3-2-2018
Prachtige foto van een NZHtram in optima forma; met de A 406 in het midden zoals men er toen mee reed.
Dit kon vanwege de Ohio Brasskoppeling waarover de A en B 400 en de A en B 500 beschikten.
Bij mijn weten hebben de HTM 66 en 111 er ook een gehad, maar waarom dit niet door is gegaan weet ik niet.

Barneveld 3 februari 2018

Haagse_Meester | 3-2-2018
De A400 staat toch duidelijk in het midden, maar of het A406, A408 of A409 is kan ik niet zien.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4355


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>