Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 15-7-2018, 20:27 uur.

   
  deze pagina toont het toekomstige uiterlijk van HTMfoto/HonderdprocentHaags    
 

 
   




Mw. 806 met ahr. 750-er, lijn 11 in de keerlus Scheveningen Strand/Haven
foto van Rien Brus uit de collectie van Leo van der Putten


Leo van der Putten is medewerker vanRotterdams Openbaar Vervoer Museum - digitaal





erven sleeboom | 24-12-2017
 quote:
Rob Kievit | 24-12-2017 Reden er überhaupt nog 900`en ten tijde van deze foto?
.
Nee. Ze zijn in juni en juli 1963 gesloopt. Na de komst van de 1200`en op de lijnen 3 en 12 kon er voor de lijnen 2, 5 en 11 met 750`ers worden volstaan.

Hans (Zoef) | 24-12-2017
Ik heb nooit goed naar de constructie van de waslijn gekeken, maar wat mij ooit is opgevallen zijn die ophangpunten gemaakt van T profiel welke een ongelijke lengte hebben. Het lijkt of de ene kant veel lager hangt dan de andere kant. Dit is zover ik weet alleen op het traject van lijn 11 het geval. Waarom is dat?

Rob Kievit | 24-12-2017
Reden er überhaupt nog 900`en ten tijde van deze foto? Elders op deze prachtsite staat vermeld dat de meeste wagens van deze serie in 1962 buiten dienst gingen.
Overigens, wat een ongebruikelijke versterkingsplaatjes in de bovenleidingsuithouders. Kennelijk waren die buizen niet zo vormvast als de latere constructies uit T-profiel.

Museummedewerker | 23-12-2017
@ Henk Boshuyzen: ik had al aangegeven dat de bakken van een 801-820 en die van een 901-920 even lang zijn. Ik heb ook aangegeven dat de radstand van een 900 groter is dan van een 810-815 (overigens ook van een 816-820). Zelfs zonder enige kennis van de voertuigen kan met eenvoudige meetkunde mijn stelling worden onderschreven. Kwestie van de straal en de omtrek van een cirkel, de raaklijnen, en dergelijke. Een tekening is snel gemaakt. Probeer het maar eens op een modelbaantje met 2 rijtuigjes in een boog, elk met een andere radstand bij gelijke wagenlengte.

erven sleeboom | 23-12-2017
Zie ook deze foto-met-paultje van de 829 op dezelfde plek:
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1414261659
Die is van na 18 februari 1965, want op die datum verloor ook de 829 zijn Trio-reclame.
Er rijdt een 750`er-zonder-lucht mee, want toen de 200`en eenmaal weg waren, werden er weer een paar tevoorschijn gehaald (en een paar met-lucht gesloopt).
Het neem de tram-bordje, advies voor de impulsieve reiziger, is er nog.
lekker belangrijk

erven sleeboom | 23-12-2017
Ja, het luchtslangetjes is nog net te zien, dus een 750`er.
De foto is gemaakt tussen 8 juni 1963 (komst van 750`ers `met lucht` naar lijn 11) en 18 februari 1965 (verdwijnen van Trio-dakreclame van de 806).
Je zou de periode nog meer kunnen preciseren door die rare roodwitte `neem de tram`-bordjes op de haltepalen. Daar heb ik nooit de zin van begrepen. Vroeg me af wie er bij het zien van zo`n bordje opeens besloot: "watdachtjewat, ik neem de tram!"

Emile Bruggeman | 23-12-2017
De 806 heeft hier een 750er met luchtslangen. Vermoedelijk rijden er ook enige 200en op lijn 11, zodat alle aanhangwagens hier een luchtinstallatie moeten hebben. Immers, op het Holl. Spoor wordt van aanhangwagen gewisseld bij het kop maken.

Henk Boshuyzen | 23-12-2017
@mueummedewerker: Of een 900 minder ver ui zal steken met de balcons weet ik niet exact, alleen mag je de 800 en 900 niet vergelijken. Door de langere radstand staat de 900 totaal anders in een boog dan een 800. De afstand van as tot balconscherm mag dan bij een 900 korter zijn dan bij een 800 maar door de grotere radstand van de 900 zal de uitslag van een 900 in een boog niet veel verschillen van een 800. Daarnaast speelt de instelbaarheid van de wielas van een 900 nog een rol. Het zal bij het ontwerp op alle fronten bekeken zijn evenals de relatie loopcomfort en radstand.

Jan | 22-12-2017
Het is een 750-er met luchtslangen. De slangkoppeling is net te zien op het balkonscherm.

Museummedewerker | 22-12-2017
Ik kan me zomaar voorstellen dat de aanhanger een 750-er is. Een 900 is even lang als de 801-820, terwijl de radstand langer is. Om die reden zal een 900 aan de balkons zeker minder ver uitsteken ten opzichte van de balkons van de 806. Een 750-er komt aan de balkons verder naar buiten, zoals op de foto is te zien.

Voogd | 22-12-2017
Dat zie je niet meer: vierkante 4x4 of 6x6 opnames, Rollei, Agfa Clack etc.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    2872


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 8 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!