Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-9-2018, 21:07 uur.

   
  t/m vrijdag 21 september is de kans aanzienlijk dat deze website incidenteel
een of meerdere dagen niet kan worden bijgewerkt
   
 

 
   




Buitenlijner 55 botst op mesttankauto op de Westvest te Delft in 1951
foto uit de collectie van Ton van der Smaal






Tiktak | 20-12-2017
@ Wim van Es

In de kopregel ontbreekt de V van WestVest

En van mij voor jullie allemaal vrolijke kerstdagen.

wil leebeek | 20-12-2017
Het door Tom Prinse aangehaalde ongeluk is met de int. 62 gebeurd.

Totale schadekosten : fl.5179,80

c. campagne | 19-12-2017
@ton van der smaal. Bedankt voor het speurwerk!
Doetinchem, 19-12-2017.

Ton van der Smaal | 19-12-2017
De juiste datum is 09-02-1951, ik ben er gisteren bij toeval achter gekomen dmv een krantenstripje in het Trouw van 10-02-1951.
Het is Westvest thv de brandweerkazerne te Delft met een mesttankwagen richting Zuidwal.
Leuk al die discussies over de datum etc. dank daarvoor, ben zelf geen Hagenaar maar vind het leuk. Dat het nr 55 is is ook mooi, data en tramnrs vind ik belangrijk ivm terugzoeken.

Vorige maand de foto van de 1232-ontsporing Regentesselaan blijkt 15-10-1963, een bout in de rails vlgs HC. Dit voor degene die dat ook bijhouden.

Tom Prinse | 19-12-2017
tweede naspeuring

Vrachtauto door tram geramd Twee doden bij ongeluk te Wassenaar
Gistermiddag heeft zich te Wassenaar een botsing voorgedaan tussen een vrachtauto en een tramstel van de Haagse Tramwegmaatschappij. Twee personen werden daarbij op slag gedood. De vrachtauto passeerde de tramrails op het ogenblik, dat uit de richting Den Haag een tram naderde. In de auto bevonden zich naast de chauffeur twee arbeiders uit Katwijk, de 61-jarige D. V. en de 60-jarige J. de V. Zij werden door de botsing uit de cabine geslingerd en waren op slag dood. De chauffeur liep geen letsel op, de motorwagen van het tramstel werd aan de voorzijde ingedrukt, waardoor de bestuurder diverse kneuzingen opliep.
Nieuwsblad van het Noorden zaterdag 3-11-1951
sorry voor het dubbele bericht van hier boven

Tom Prinse | 19-12-2017
aanrijding tram 2 november 1951

Aanrijding op onbewaakte overweg
DEN HAAG 28 Febr. — Tegen een 28-jarige chauffeur uit Nieuwerkerk aan de IJssel is .een boete van 100 gulden subs. twintig dagen hechtenis geëist onder beschuldiging, dat hij door onvoorzichtig rijden een aanrijding zou hebben veroorzaakt, die de dood van twee personen tot gevolg had. Op 2 november j.l. vond deze botsing plaats en wel op de onbewaakte overweg van de Rijksstraatweg Den Haag—Wassenaar. De Wassenaarse tram van de HTM reed op de vrachtauto in. Twee personen die voorin zaten sprongen toen zij de aanrijding zagen aankomen uit de cabine, waardoor zij overreden werden en de dood vonden. De chauffeur bleef ongedeerd. De raadsman was van mening, dat de chauffeur geen schuld had aan de aanrijding en ook niet verantwoordelijk gesteld kon worden voor de dood van de twee personen. Waren zij in de cabine gebleven, dan zouden zij ongedeerd gebleven zijn, zo was zijn mening. Uitspraak 13 Maart.

breicht uit "De Waarheid"29 februari 1952

Tom Prinse | 19-12-2017
Hier de waarheid? aanrijding wassenaar 2-11-1951

Aanrijding op onbewaakte overweg
DEN HAAG 28 Febr. — Tegen een 28-jarige chauffeur uit Nieuwerkerk aan de IJssel is .een boete van 100 gulden subs. twintig dagen hechtenis geëist onder beschuldiging, dat hij door onvoorzichtig rijden een aanrijding zou hebben veroorzaakt, die de dood van twee personen tot gevolg had. Op 2 november j.l. vond deze botsing plaats en wel op de onbewaakte overweg van de Rijksstraatweg Den Haag—Wassenaar. De Wassenaarse tram van de HTM reed op de vrachtauto in. Twee personen die voorin zaten sprongen toen zij de aanrijding zagen aankomen uit de cabine, waardoor zij overreden werden en de dood vonden. De chauffeur bleef ongedeerd. De raadsman was van mening, dat de chauffeur geen schuld had aan de aanrijding en ook niet verantwoordelijk gesteld kon worden voor de dood van de twee personen. Waren zij in de cabine gebleven, dan zouden zij ongedeerd gebleven zijn, zo was zijn mening. Uitspraak 13 Maart.

Uit een krantenbericht; "De Waarheid" 19

c. campagne | 18-12-2017
@erven. Het is in ieder geval een motorwagen uit de deelserie 51-60 en met zeer grote zekerheid de 55. Ik denk dat de foto eind veertiger jaren is gemaakt. De vijftigers waren toen allen op `s Gravenmade gestationeerd. Hoewel weinig van de omgeving is te zien houd ik het op de Westvest in Delft thv. de toenmalige distilleerderij De Papagaai. Deze stond thv. het latere eindpunt Westvest na de inkorting vanaf de Rotterdammer Poort/Zuidwal in augustus 1959.
Doetinchem, 18-12-2017.

Museummedewerker | 18-12-2017
Op een remiseterrein wordt gewoonlijk stapvoets gereden en zijn hogere snelheden eigenlijk uitgesloten. Op de hoofdbaan voor de remise wordt "normaal" gereden. De aanrijding is waarschijnlijk op het doorgaande dubbelspoor net buiten het remiseterrein.

erven sleeboom | 17-12-2017
Altijd leuk om door het boek De Buitenlijnen van de HTM van Johan Blok te bladeren, het boek waar álles in staat en waarin geen detail wordt gespaard. Dus als Johan het niet weet, weet niemand het.
Veel motorwagens uit de serie 51-80 hebben meer of minder zware aanrijdingen gehad waarbij een balkon werd ingedeukt of vernield, sommige zelfs meer dan een keer. Het boek noemt ook diverse van dit soort aanrijdingen met vrachtauto`s in de vroege jaren vijftig. Locaties staan er niet altijd bij, vaak wel de herstelkosten (heel interessant tgrouwens), ook niet of het om tank-/gier-/rioolreinigwagens ging of om remiseterreinen ging.
Dus... uit Dieren komt deze keer niet het verlossende woord.
Uit Doetinchem misschien?

Toon Steenmeijer | 17-12-2017
Dit zou een oplegger kunnen zijn.
Moet je zien hoeveel meer vragen wij hebben kunnen bedenken naast de ene originele vraag !

Jwb | 17-12-2017
Een giertank zou kunnen qua vorm. Maar die hebben volgens mij geen kenteken. Of was dat vroeger wel zo?

Toon Steenmeijer | 17-12-2017
De banden zijn van een geallieerd militair patroon uit de tijd van de oorlog. Het lijkt inderdaad een giertank gezien de twee tamelijk dunne slangen die links in de beugels liggen. Maar ook duidelijk rechts op de kop van de tank een klep waaraan te zien dat het een vacuumtank is, bijvoorbeeld om putten leeg te zuigen.
Het is geen zelfrijdend voertuig omdat er geen "achterbumper" op zit met achterlicht units, maar slechts één (rode) lamp.
Maar nu nog: waar en hoezo ?

MikeV | 17-12-2017
oeps ... foute kentekenserie, maar wél dezelfde weblink.
Moet zijn:
afgegeven in 1939-1942
HZ 60709 - HZ 72173

en daarin valt de HZ67585 dus wel.

MikeV | 17-12-2017
Zuid Holland
Kenteken series
http://www.gahetna.nl/collectie/archief/pdf/NL-HaNA_3.02.41.ead.pdf
afgegeven in 1938
HZ 46329 - HZ 60708

Tiktak | 17-12-2017
Aangezien er veel bagger aan de wielen zit, is dit in het buitengebied. Dit voertuig betreft waarschijnlijk een gierwagen welke gekoppeld is aan een tractor.
En aangezien aan de schade is dat niet zachtjes gegaan.

Haagse_Meester | 16-12-2017
Gezien het feit dat het terrein bestraat is zal dit niet een Buitenlijn remise zijn geweest: die hadden, zover ik weet, allebei veldspoor liggen. Dus kan het eigenlijk alleen maar de Centrale Werkplaats zijn geweest. De zichtbare daklijn (zie ook de weerspiegeling in de ruiten) bevestigt dat, zowel Maaldrift als `s Gravenmade hadden puntgevels terwijl de LB juist een vlakke dakrand heeft. Het ongeval is hoe-dan-ook van vóór mijn tijd, dus daar kan ik weinig over zeggen

Jan de Swart | 16-12-2017
Aan de leidingen te zien is de tankwagen een tankwagen die de rioleringen reinigt
Maar het helemaal zeker weten doe ik niet.
Maar waar weet ik niet

Barneveld 16 -12 - 2017

snorrecken | 16-12-2017
Het kenteken is een oud provinciaal kenteken (Zuid-Holland) maar wél met het lettertype vanaf 1951.
In 1956 moesten de laatste oude kentekens vervangen zijn door de bekende "twee letters, vier cijfers" dus deze foto is gemaakt tussen 1951 en 1956

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    0928


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 4 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!