Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 12-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC 1185 achter de 1182 op proef voor evt. overname/huur bij RET in 1982
foto van Piet van Gaart






Museummedewerker | 7-7-2017
@GJ de Groot: aanhanger of aanhangwagen

GJ de Groot | 7-7-2017
@Ad De achterste wagen is een Allan-bijwagen (Hagenaars/Hagenezen noemen het geloof ik een achterwagen). Vierassers hebben met uitzondering van de instructiewagen 2101 (v/m 404) (en de werkwagens uit de tweede serie 2500 die in 1982 al uit dienst waren) niet het door Jeanette Kosmann ontworpen logo gekregen. Voorts zijn de schortplaten minder hoekig dan die van de serie 401-570.

Ad | 6-7-2017
Kleine aanvulling: van achter nar voor een Alan motorwagen, idem aanhangwagen, idem motorwagen [verschil in de zijruiten, de iets jongere motorwagens hebben geen bovenraampjes meer) en vooraan denk ik een motorwagen uide ser 471-570 [maar waarschijnlijk met een werkwagen mummer]

Hans Kloos | 6-7-2017
Even een korte geschiedenis: de remise Hilledijk, ook wel remise Hillesluis genoemd, was in gebruik van 1967 tot 2011 en diende aanvankelijk ook als openluchtstalling voor de metro. Ook het eerste seinhuis voor de metro was hier aanwezig. De metrostalling verhuisde later naar de locaties Waalhaven en `s-Gravenweg (waar ook de treindienstleiding naar toe verhuisde). Wèl bleven er reparaties aan metrostellen verricht worden in de remise Hilledijk. Rond 2002 werden de metrosporen van bovenleiding voorzien en kwam er extra opstelcapaciteit voor de tram. De vele wissels op het terrein werden toen bediend door een wisselwachter die gezeteld was in het oude seinhuis. In augustus 2011 werd de remise buiten dienst gesteld en direct na de sluiting werd de remise gesloopt.
Overigens stond hier voor de bouw van de remise een ronde locloods die in 1963 tegen de vlakte ging.
Op de foto rechts zijn nog twee zgn. Allan-stellen te zien (1949-1951), die tot aan de zomerdienst van 1983 op de lijnen 2 en 12 op Zuid reden. Toen ze buiten dienst gingen werd ook afscheid genomen van de laatste echte (door de wagen lopende) conducteurs in Nederland; het NOS-journaal maakte er toen nog een reportage over. Natuurlijk kon men toen nog niet weten dat er later weer een soort van conducteur in de vorm van tramsteward, VIC-er, wagenbegeleider e.d. terug zou komen (althans bij de RET), maar dat zijn toch net iets andere functionarissen.
Het blijft jammer dat de verhuur van PCC`s toen niet door kan gaan, ik vond ze ook in het Rotterdamse straatbeeld niet misstaan...

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4253


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>