Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 12-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Kurhaus begin 20e eeuw met motorwagen 144 van lijn 9
ansichtkaart uit de collectie van Toon Steenmeijer






Rinus | 25-4-2017
@de Groot, natuurlijk is de bezetter niet de enige factor. Zoals nimmer ontwikkelingen aan 1 factor zijn toe te schrijven. Maar de bouwkundige toestand was na de oorlog gewoon slecht. In de visie van de jaren `50 en `60 had totale wederopbouw moeten plaatsvinden. Daarvoor was onvoldoende geld. Ook Zwolsman kun je deze ontwikkelingen niet volledig toerekenen.

Ralph | 24-4-2017
"De tijd dat Duitsers als betalende gasten kwamen"
Mijn ouders zijn met mij in de jaren 60 en 70 elk jaar op vakantie in Scheveningen geweest, en in de pensioenen en Hotels waren steeds vele Duitsers (te vele voor onze smaak), en die zijn allemaal betalende gasten geweest. Wij zijn later niet Meer naar Scheveningen gegaan, omdat de bebouwing met elk jaar lelijker wordt.

GJ de Groot | 24-4-2017
Het is al te makkelijk om de teloorgang van Scheveningen op het conto van de Duitser te schrijven. In de zestiger jaren kwam het (zon)toerisme naar het buitenland - eerst Italië, later Spanje en andere landen - op. Voorts kocht Reinder Zwolsman via zijn Exploitatiemaatschappij Scheveningen (EMS) heel wat onroerend goed, vooral in het Haagse, op. Dat het hem daarbij niet te doen was om het in standhouden van dat onroerende goed en, meer het bijzonder, de badplaats Scheveningen, moge blijken uit het feit dat hij het Kurhaus (en Carré in Amsterdam) wilde afbreken. Bewijs is niet gevonden, maar bij Zwolsman gold ook: "in de brand, uit de brand": onder andere het gebouw voor kunsten en wetenschappen aan de Zwarteweg brandde af toen het in zijn bezit was. Tenslotte speelde ook nog het aflopen en daarmee de vernieuwing van de erfpachtvoorwaarden een rol.

Rinus | 24-4-2017
"De tijd dat Duitsers als betalende gasten kwamen"
Ha, ha Geweldig!!!

Ad | 24-4-2017
De echte bloeiperiode is zelfs vroeger: de tijd van deze ansicht. De tijd dat Duitsers als betalende gasten kwamen, dus tot augustus 1914. Na die verloren oorlog kwam daar een periode met hyperinflatie. Economich herstel pas vanaf ongeveer 1923, door de crisis rond 1930 geknakt.
Als je in de badplaats van 1970 rondkeek zag je veel grote gebouwen uit de periode 1870-1910, en weinig, kleinere uit het interbellum.

Rinus | 24-4-2017
Probleem is juist dat de badplaats in de jaren `60 - `70 geen allure meer had, maar een allegaartje van verwaarloosde bebouwing of mislukte modernisering.
Mede met dank aan de bezetter die de zaak zo`n vijf jaar had uitgewoond.
Voor allure zou je terug moeten gaan naar de periode voor de oorlog. Een badplaats die zich een belangrijk deel richtte op de elite.
Ik weet niet hoe het hier gesteld is met de achtergrond van de bezoekers, maar mijn familieleden kwamen niet in het Kurhaus, zelfs niet om daar schoon te maken.

Laurentius | 24-4-2017
Ja de situatie terug brengen zoals in de jaren `60 - `70 zal Scheveningen weer ede allure terug doen geven van een badplaats, deze is nu ver te zoeken. Eén plein met fontein en vlaggen geeft het kurhaus weer een uitstraling.
Trams en bussen kunnen toch wel doorrijden naar het Noorderstrand.

dreaming on | 24-4-2017
Ik denk dat het haalbaarder is het Kurhaus af te breken, te herbouwen aan het Noorderstrand, het middenstuk weer in te richten als zaal, die te laten openen door de Stones en er gelijk weer een pier aan vast te bouwen en die te laten openen door Koningin Amalia.
Gezien de leeftijd van de Stones moet zij dan wel een beetje snel kunnigin worden

eppo | 24-4-2017
@Joop: deze prentbriefkaart dateert uit ca. 1909. Ik denk niet dat er toen al veel auto`s het Kurhaus aandeden... Maar auto`s mochten in de jaren twintig wel al het Gevers Deynootplein op....

Joop De Fictieve | 24-4-2017
Bouw deze keerlus terug. Is veel gezelliger en makkelijker voor kurhausbezoekers. Op de foto te zien mochten er toen al geen auto`s het Kurhausplein op, dus het kan wel. Op die lus bij het zwarte pad zit niemand te wachten.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4404


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>