Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 12-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Afleverfoto van motorwagen 290 bij Werkspoor Amsterdam, 1 mei 1926
foto van Werkspoor uit de collectie van Wout Verspuij






erven sleeboom | 7-4-2017
 quote:
c. campagne | 6-4-2017 die koepel met die bruine binnenramen en creme-stijlen stond op de 265 in 1964 toch best wel mooi!
Zeker, maar dat duurde maar één jaar. Helaas. Het totale bruin van na 1965 was dan wel wel authentiek, maar niet representatief voor de Haagse tram (wel voor Groningen, maar daarvan is er sinds 1981 al eentje). Bovendien zag het er somber uit.

Ad | 6-4-2017
Mogelijk een van de laatste foto`s als 290 (1963):
https://htmfoto.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1305829471

Filmkasten en ondersteuning heek anders. Draaipunthandbediende ruitenwisser in het glas, niet in de raamstijl.

c. campagne | 6-4-2017
@erven. ...........die rotvogels boven de Werkspoorfabriek verpesten ook alles, zelfs zo`n statiefoto.............
Overigens, zonder de discussie van enkele jaren geleden in dit forum daarover weer te willen laten oplaaien, die koepel met die bruine binnenramen en creme-stijlen stond op de 265 in 1964 toch best wel mooi!
Doetinchem, 6-4-2017.

erven sleeboom | 6-4-2017
 quote:
Hans de Haas | 6-4-2017 Die steunen onder de filmkast lijken mij niet permanent de echte steunen te zijn, volgens mij is dat voor tijdelijke ondersteuning.
Waarom zou je tijdelijke ondersteuning nodig hebben, en waarom zou je een fabrieksfoto laten maken met tijdelijke steunbeertjes? Op de enige foto die ik ken van een 290`er in dienst met de "Rotterdamse" lijnaanduiding (Kanonstraat, in Van Donselaars loodzware tweede boek, blz. 156) zijn die steunen ook te zien.
Nee, die viezigheid op het dak is niet goed te begrijpen... even een klamvochtig doekje eroverheen en klaar was kees geweest...

Hans de Haas | 6-4-2017
 quote:
Frappant is ook de ruitenwisser van het frontraam? Die ligt voor een groot deel op de raamstijl terwijl met middenraan met daarin de ruit verdiept ligt. Lijkt me niet zo lekker wissen bij regenval.


Die ruitenwisser is zo te zien geen starre constructie. Bij een auto zitten de draaipunten ook niet in de ruit.

 quote:
Wat mij opvalt is dat op deze fabrieksfoto van een nagelnieuwe tram het dak er al zo smerig uitziet (inclusief de pootjes van de filmkast).


Die steunen onder de filmkast lijken mij niet permanent de echte steunen te zijn, volgens mij is dat voor tijdelijke ondersteuning.

erven sleeboom | 6-4-2017
 quote:
Henk Boshuyzen | 6-4-2017 op het linkerraam op de foto een plaatje bovenin
Wat bedoel je? Het kleine plaatje op de houten omlijsting? Hoe zou dat het openen van het raam kunnen beïnvloeden?
Wat mij opvalt is dat op deze fabrieksfoto van een nagelnieuwe tram het dak er al zo smerig uitziet (inclusief de pootjes van de filmkast).

Henk Boshuyzen | 6-4-2017
Wat me nog nooit opgevallen is dat er op het linkerraam op de foto een plaatje bovenin gemonteerd schijnt te zijn. Of dit raam nog open kan weet ik niet. Frappant is ook de ruitenwisser van het frontraam? Die ligt voor een groot deel op de raamstijl terwijl met middenraan met daarin de ruit verdiept ligt. Lijkt me niet zo lekker wissen bij regenval.

Hans | 4-4-2017
 quote:
erven sleeboom | 4-4-2017 hij moet er uitzien alsof hij in het museum staat g.h.o.n.


Zo is `t maar net. Ik had het niet beter kunnen formuleren.

erven sleeboom | 4-4-2017
Die eis had de HTM in 1926 dan ook aan Werkspoor gesteld: hij moet er uitzien alsof hij in het museum staat g.h.o.n.

Hans | 4-4-2017
Zou zomaar een foto in het HOVM kunnen zijn, met als begeleidende tekst; "Vol trots, na jaren van noeste en liefdevolle arbeid, presenteren wij onze prachtig gerestaureerde 290 in de uitmonstering van 1926. Zoals u ziet, is hij z.g.a.n."

erven sleeboom | 4-4-2017
Toen Werkspoor een jaar later de Utrechtse 67-78 bouwde naar het ontwerp van de 290`ers (iets langer en met andere kopruiten), kregen die - merkwaardig genoeg - traditionele lijnnummer- en klapkoersborden.

Henk Boshuyzen | 3-4-2017
Bij de 290-ers zien we drie uitvoeringen van lijn en bestemmingsaanduiding.
De afleveringstoestand zoals hier op de foto.
Vanaf 1928 werden de lijncijferkastjes weggehaald en vervangen door een centrale lijncijferfilm. Hierbij werd gelijk het sluitlicht naar de linkerzijde van het front verplaatst.
Vanaf midden jaren `30 werden de richtingfilmkasten vervangen door grotere exemplaren.
Reden zou zijngeweest dat het nummer bij de centrale lijncijferkast groter was en beter zichtbaar waren in de avonduren. Men heeft dit kunnen bekijken omdat ook de 800-en toen vanaf 1927 in dienst kwamen.
Ik ken een foto van de 296 in de dienst, dus ze hebben inderdaad zo gereden. Helaas was het in die tijd nog niet mogelijk om goede avondopnames te maken, dus daar ben ik geen foto`s van tegegekomen.

Wout Verspuij | 3-4-2017

 quote:
erven sleeboom | 21-11-2015
En om de discussie gauw terug te brengen naar de HTM 290: deze fabrieksfoto is de enige die ik ken met de flankerende lijnfilmkasten. Die werden al vanaf 1928 vervangen door een nieuwe, die centraal geplaatst was boven de richtingfilmkast zoals we dat sindsdien gewend waren.
Kent iemand foto`s van 290`ers die gewoon in de dienst rijden met de zijfilmkastjes?

Het heeft lang geduurd maar de foto`s van de 290`ers, met de flankerende lijnfilmkasten in de gewone dienst, zijn onderweg..!!
Nog heel even geduld.

erven sleeboom | 3-4-2017
In 1928 waren de 800`en er al, waarbij voor een centrale lijnnummerfilmkast was gekozen. Dan lag het voor de hand de 290`er daaraan aan te passen.
Ligt dus de vervolgvraag voor de hand: waarom koos men bij de 800`en dan voor een ander systeem?

Wout Verspuij | 3-4-2017

 quote:
GJ de Groot | 3-4-2017
De plaatsing van de lijnnummers is hier nog "Rotterdams". Later is dat veranderd: nog maar één nummer en dan boven op de bestemmingsaanduiding. Waarom en wanneer?

De wijzigingen vonden twee jaar na aflevering plaats.
(Aflevering in 1926, wijzigingen in 1928.)
Waarom is mij onbekend, wellicht om uniformiteit te verkrijgen met het overige materieel, waarbij immers het lijnnummer frontaal "goed" zichtbaar was.
Misschien is er (nog) iemand die de werkelijke reden weet.

GJ de Groot | 3-4-2017
De plaatsing van de lijnnummers is hier nog "Rotterdams". Later is dat veranderd: nog maar één nummer en dan boven op de bestemmingsaanduiding- zie https://htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1325359043 . Waarom en wanneer?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    9229


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>