Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 12-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Buitenhof rond 1950, een groot parkeerterrein
ansichtkaart uit de collectie van Frans Wellner






erven sleeboom | 13-3-2017
Even terug naar de foto zelf.
Weet iemand het merk van de vooroorlogse automobiel? Ik zit te denken aan Ford of Dodge.

HansR | 13-3-2017
In 1962 werd de wet ingevoerd waarbij voetgangers op/bij zebrapaden altijd voorrang hebben. Dus de voorrang bij de knipperlichten maakten deze 40 keer per minuut knipperende oranje bollen overbodig.

Hans | 13-3-2017
M.b.t. tot de knipperbollen: in 1961 werden ze in Nederland al weer afgeschaft.

Hans | 12-3-2017
Volgens VVN is het eerste zebrapad in 1949 in Breda in gebruik genomen, dus het zou heel goed kunnen dat ze in 1952 ook in Den Haag te vinden waren.

Wettelijke regels ter bescherming van overstekende voetgangers kwamen er in 1957 voor zebrapaden die van knipperbollen waren voorzien. Sinds die tijd zijn de regels telkens om de paar jaar aangescherpt ten gunste van de voetgangers.


Kees de Ridder | 12-3-2017
Ik kan me herinneren dat er in 1952 al zebrapaden waren en dat er b.v. een knipperbol stond bij de kruising Westeinde Riviervismarkt.

Hans de Haas | 12-3-2017
Ik bedoel dus niet die paal van de wegwijzer, maar de paal tussen de groep rechts en de bakfiets. Inmiddels heb ik gezien dat daar wel een knipperbol heeft gestaan, maar niet ten tijde van deze foto. Dat was in 1958 en de paal had zebrastrepen. Dat bouwwerk op het middenplein is een ondergronds heren toilet, op de kolom zat een lantaarn met de tekst Mannen.

Hans | 11-3-2017
@Hans de Haas.

Mogelijk dat je de paal van de bewegwijzering op het middengedeelte voor een knipperbol aanziet?

Wat is dat trouwens voor bouwsel daarvoor? Een monument?

FransW | 11-3-2017
Eind 1951 werd de in 1863 gebouwde zware torenspits (gietijzer) van de toren getakeld. Op deze prentbriefkaart is te zien dat er rondom de toren een steigerconstructie is gebouwd. De nieuwe, huidige spits kwam pas in 1957 gereed.
De Persil-dakreclames verschenen in november 1949 op 204, 205, 208, 210, 211, 212, 214 en 216 en werden verwijderd in oktober 1953.

erven sleeboom | 11-3-2017
Ik kan `t niet goed zien. Voorzover ik weet verscheen de eerste knipperbol pas in 1957, en dat is beslist te laat voor deze foto gezien de Ik wil persé Persil-reclame die in oktober 1953 van de trams werd verwijderd.

Albert | 11-3-2017
Twee van deze wagens (205 en 210) zijn juist naar Rotterdam gegaan voor verbouwing tot werkwagen. Alleen de 205 is verbouwd tot railreiniger 2203.
En gelukkig de 210 niet zoals hier te lezen: https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1385839395

Hans de Haas | 11-3-2017
Volgens mij staat er ook nog een knipperbol bij het begin van de oversteekplaats.

erven sleeboom | 11-3-2017
Interessant is de voetgangersstrook in plaats van een zebra.

Geurt Borsboom | 11-3-2017
Nee hoor. De tram op de foto is beslist geen Rotterdammer. Het is een exemplaar van de serie 201-216, gebouwd in 1947 en de laatste twee in 1948. Zij hadden een ingewikkeld elektro-pneumatisch systeem dat Oerlikon uit Zwitserland had bedacht. Daardoor gingen ze onder de bijnaam "Zwitsers" door het leven, terwijl Werkspoor de bouwer was. Het systeem was niet alleen bijzonder, maar ook zeer storingsgevoelig, waardoor ze maar 16 jaar dienst deden. Een wagen wist aan de sloper te ontsnappen, de 215, en wacht op dit moment in het Haags Openbaar Vervoer Museum op een ingrijpende reparatie die hem weer rijvaardig maakt. Eigenlijk is die dat al, maar met een pittige gebruiksaanwijzing.

Kees de Ridder | 11-3-2017
Misschien dat HTM-experts wat kunnen verklaren over dit soort trams? Als modale Hagenaar zegt mijn geheugen, dat ze afkomstig waren uit Rotterdam wegens tekort aan wagens ( oorlog! ) Er reden er destijds niet zo veel in Den Haag. Op de lijnen 8 en/of 9 en ik heb ze ook wel eens op lijn 12 gezien.

erven sleeboom | 10-3-2017
 quote:
Kees de Ridder | 10-3-2017 de geleende tram
Geleende tram?
Mis ik iets?

Hans de Haas | 10-3-2017
Dat waren nog eens tijden, benzine 48 cent de liter en overal gratis parkeren!

Kees de Ridder | 10-3-2017
De datering schat ik op 1950: gezien de staat van de Haagse Toren, de geleende tram en het bekende openbare mannentoilet.
(Het toilet bestaat nog steeds, maar is volledig afgedekt.)

MikeV | 10-3-2017
Er rijdt een, zelfs voor die tijd, oldtimer tussen

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5042


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>