Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



De Blauwe Tram A408-B403 bij Malieveld, A512-B502 net vertrokken ri. Schev.
foto uit de collectie van Andre Muller






Willem Bontenbal | 1-3-2017
Geachte Haagse Meester,

Naar aanleiding van jou commentaar van 18/2 komt er natuurlijk meer bij kijken als alleen maar trammetje rijden. Het gaat ook om de zo genaamde bureaucratie het is natuurlijk ook zo dat vanwege de regelgeving alles op orde dient te zijn maar als de tram gebouwd wordt als zijnde een statisch model dan zijn de kosten veel te hoog om het project te doen slagen.
Men praat over een miljoen euro die uit de zakken van enthousiaste hobbyisten en donateurs komen.
In de tijd dat men bouwt kunnen de (koppen) hier over nadenken wat realiseerbaar is.
Verder lees ik jouw commentaren graag en ga zo door.
Tevens ben ik ook modelbouwer van o.a. NZH trams uit onze regio en bij de tram stichting.

Rob Wilders, NZH Vervoer Museum | 20-2-2017
Haagse_Meester en erven sleeboom: eigenaar van de onderdelen voor een toekomstige A412 is Henk v.d. Born. De onderdelen liggen buiten bij het NZH Vervoer Museum opgeslagen. Helaas is Henk de laatste tijd nauwelijks in het museum geweest. Pogingen vanuit het museum om met hem te overleggen over het wel of niet bewaren van die onderdelen heeft tot op heden geen resultaten opgeleverd. Het standpunt van het museum is duidelijk: als er niets (meer) mee gedaan wordt, dan willen wij het opruimen. Het is aan Henk om aan te geven waar hij het naar toe wilt brengen.

Raymond Naber | 19-2-2017
Beste mensen, wij van de Stichting De Nieuwe Blauwe Tram zijn blij in dit draadje te kunnen lezen dat jullie allemaal de reconstructie van de A619/620 van harte ondersteunen. Jullie kunnen van ons aannemen dat wij in onze projectgroep zeer ervaren mensen hebben op een breed terrein en dat wij ons ook zeer goed bezinnen en oriënteren. Ook is er veel aandacht om het draagvlak voor het project bij de instanties waar we mee te maken hebben zo groot mogelijk te hebben. Omdat de Blauwe Tram A619/620 historisch gezien alleen wat heeft met de stad Den Haag is een inzet ervan gericht op dit (HTM)tramnet maar technisch zal het ongetwijfeld ook elders inzetbaar zijn. Kort gezegd: het zal voldoen aan de comptabiliteitseisen welke het Haagse tramnet stelt. Wellicht wilt u ook uw steentje bijdragen door ons te ondersteunen! Wij zijn een culturele ANBI-stichting d.w.z. uw giften zijn voor 125% aftrekbaar van uw belastbaar inkomen.
Stichting De Nieuwe Blauwe Tram, 19 februari 2017

Jwb | 19-2-2017
Ik bedoelde de museumlijn tussen Amsterdam en Amstelveen.

Ad | 19-2-2017
Even terzijde: de Amstelveen lijn wordt geen metro, maar volledig tram & verlengd naar Uithoorn. Hoogstens komt er een enkele ondertunnelde kruising

Jwb | 18-2-2017
Ergo : een tram van een "club" die niet reeds aan de htm gelieerd is komt waarschijnlijk niet op de rails in Den Haag. Mocht de 600 er ooit komen dan wordt dat een groot probleem. Mogelijk op Adam- Amstelveen. Daar kan van alles rijden en is qua soort trace nog wel vergelijkbaar met de interlokale NZH.

Rinus | 18-2-2017
"Het enige traject waar de A400 echt tot z`n recht komt, techniek daargelaten, is de route van lijn 3/4 (RR)"

Ik zou eerder denken aan lijn 1 (Scheveningseweg!) en lijn 9 (Koninginnegracht en Nieuwe Parklaan!). Lijn 3 en 4 zijn redelijk saaie trajecten, te vergelijken met lijn 2.
De Budapesters reden trouwens ook over bochtige straatspoor trajecten, dus lekker door de Gravenstraat, als we toch aan het dagdromen slaan.

Haagse_Meester | 18-2-2017
@Willem Bontenbal: dat zijn een heleboel aannames die verre van zeker zijn. Heeft een hoog hobbyistengehalte (lees: wensdenken), de realiteit is dat zoiets heel veel meer voeten in de aarde heeft dan de doorsnee hobbyist weet van heeft.

@Jan de Swart: historisch verantwoord is alleen inzet in het Haagse, en dan nog beperkt tot het noordelijke deel v/h net. Da`s natuurlijk niet realistisch, mocht die A600 er ooit komen zallie ongetwijfeld ook wel z`n opwachting op andere tramwegnetten maken, alsmede op plekken v/h HTM net waar de NZH directeur alleen maar van kon dromen

@erven: ik had begrepen dat die bouwer overleden zou zijn, maar ook als dat niet zo is, is het nog een gigantische klus, alleen.

Ik heb de A600 website die erven aanhaalde eens bekeken, laat ik het zo samenvatten: het bestuur, bestaande uit een aantal eminente NZH kenners, kampt nu al met een chronisch financieringsgat Ik zie het project gaarne slagen en zou ook wel willen dat het ontbrekende NZH materieel als replica wordt gebouwd (AB400, AB500, maar bv ook werkmaterieel als de A1000) maar daarmee doet men andere grote streekvervoerders eigenlijk flink tekort. Denk aan NBM, EDS/OG, GTM, NTM en het uitgebreide netwerk in Brabant. Daarvan is niet of nauwelijks nog materieel voorhanden en van een aantal andere kenmerkende OV aanbieders (GS, MBS, WSM) is het materieel dan fysiek nog wel aanwezig maar niet meer in de oorspronkelijke uitvoering (zo gaat het MBS materieel schuil achter hun later RTM uitdossing) of niet dienstvaardig (WSM 40). Helaas zijn de mogelijkheden om replica`s van dergelijk materieel in te zetten uiterst beperkt. Hoewel voor normaalsporige stadstrams de diverse stadstramnetten nog een optie zijn, is er voor het smalspoor maar 1 mogelijkheid, de RTM. En die hebben een heel beperkte blik op hun museumbestand: als het (semi-permanent) in hun remise staat heeft het een RTM uiterlijk Vanuit het RTM oogpunt kan er wel wat voor gezegd worden, maar het is moeilijk dat de historisch waardevolle MBS trein, als enig overgebleven herkenbare MBS voertuigen, in RTM uitvoering blijft. De voormalige NSS (stoomtrein Valkenburgse Meer) richt zich op industrieel smalspoor, niet smalsporige streektrams die allemaal op een andere spoorwijdte reden Idem de diverse turfsteeklijntjes elders in het land.

erven sleeboom | 18-2-2017
 quote:
Haagse_Meester | 17-2-2017 Daarnaast, het NZH museum zal z`n pronkstuk niet zomaar willen laten gaan, sterker nog, ik denk dat men daar een dikke vette streep doorheen haalt!
Ik meen wel te weten (al weet ik geen details) dat iemand daar in Haarlem bezig is met een replica A412 op basis van een zelfgemaakte kop en oude onderdelen die hij al heeft.

Jan de Swart | 18-2-2017
Haagse Meester
Nieuwegein / IJsselstein - Utrecht?
Is wel niet de omgeving waar zo`n stel heeft gereden maar de 58 heeft daar ook gereden.

Barneveld 18 - 02 - 2017

Willem Bontenbal | 18-2-2017
De replica van de 600 kan gewoon op het Haagse net rijden geen probleem hoor zeer zeker op de route naar Delft dat is nog een buitenlijn.
Sterker nog het zal voor de ouderen onder ons een prachtige aanwinst zijn.

erven sleeboom | 17-2-2017
Goeie vraag.

JWB | 17-2-2017
En waar gaat de replica A600 dan rijden ???

erven sleeboom | 17-2-2017
"nicht in Frage" inderdaad, en daar komt bij dat een project voor een replica A600 is gestart dat mogelijk meer kans maakt.
Zie deze link:
http://www.denieuweblauwetram.nl/

Haagse_Meester | 17-2-2017
@Hans: rioolvervanging gebeurd in heel Den Haag, men is nu o.a. bezig in mijn wijk.

@Jan: de B412 is niet dienstvaardig en zal dat naw ook nooit meer worden. Niet alleen moet er tegen een hoop kosten de A400 gebouwd worden, er moet ook plek zijn om het stel in te kunnen zetten. A`dam en Den Haag zijn dan de meest logische locaties, maar daar zijn commerciële krachten die de lakens uitdelen en die zijn niet zomaar te porren voor wéér een museumtram die de normale dienstuitvoering kan verstoren. De huidige museumorganisaties ter plekke hebben een goede band met HTM en GVBA, maar zijn nog altijd afhankelijk van de goodwill van deze uitbaters. Daarnaast, het NZH museum zal z`n pronkstuk niet zomaar willen laten gaan, sterker nog, ik denk dat men daar een dikke vette streep doorheen haalt! Voor Arnhem is de combi, of zelfs alleen de losse A400, te zwaar en niet geschikt om mensen snel te laten in/uitstappen. Het enige traject waar de A400 echt tot z`n recht komt, techniek daargelaten, is de route van lijn 3/4 (RR). Amstelveenlijn kan niet meer, die gaan ze ombouwen naar metro. R`dam: "nicht im Frage" zoals de Oosterburen plachten te zeggen

Jan de Swart | 17-2-2017
Prachtige trams; die Budapesters.
Misschien dat er ooit nog eens een A 400 als replica gebouwd kan worden om de B 412 te trekken of te duwen




Barneveld 17 februari 2017

HansR | 17-2-2017
@Haagse_Meester
De komende weken raast hier even helemaal niets. Het rioolstelsel van dik 100 jaar oud wordt vervangen en dat ligt daar 4 meter diep.
Koningskade-Raamweg-ZdHollandlaan de 60.000 voertuigen (heilige blikjes) die daar dagelijks rijden zullen tot 1 september een ander traject moeten rijden of vaker gebruik maken van de HTM of ander OV.
Laat dit pracht plaatje een troost zijn voor hen die daar de komende maanden niet kunnen file-staan.

Willem Bontenbal | 17-2-2017
Hij is nog te zien in schaal 1 : 8 bij stoomgroep west in het Zuiderpark.
Vanaf 9 April rijden we weer.

Dick van der Spek | 17-2-2017
A408 + B403 van de E-dienst Den Haag - Leiden. 29 september 1949.

Haagse_Meester | 17-2-2017
Prachtig plaatje. Anno nu raast hier het heilige blik in 3 rijen dik naar de kust. Naast de trams is ook de bvl mast een nadere bestudering waard, compleet met perronverlichtingsarmatuur op het eind!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    8274


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>