Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Heropening baanvak Javabrug - Scheveningen van de Blauwe Tram in 1947
3 foto`s uit de collectie van Dick van der Spek


o.a. A. Plesman en Q. den Hollander



A515 met (niet zichtbaar) B518 + A502



mevrouw Jurrissen knipt het lint door





erven sleeboom | 5-2-2017
 quote:
Jwb | 5-2-2017 Was dat om omlopen te voorkomen
Ja.

Jwb | 5-2-2017
Twee A`s met een B er tussen? Dat was toch niet gebruikelijk. Was dat om omlopen te voorkomen of om te voorkomen dat bij een defect de feesttram stil kwam te staan?

Rob Wilders, NZH Vervoer Museum | 4-2-2017
In het archief van het NZH Vervoer Museum beschikken wij ook over foto`s van de officile opening, alleen niet bovenstaande. Het tramstel dat de openingsrit reed was de combinatie A515 - B518 - A502.
Achter op de foto`s die door een fotograaf van een persbureau bij de opening op de Raamweg zijn gemaakt, staan als personen vermeld: directeur NZH Jhr. Rell, adj. directeur J. Jurissen en wethouder Th. Dresm. Deze foto`s zijn na de opening aan de directie van de NZH aangeboden en in het archief van de NZH terecht gekomen (en nu in ons museum). En G.J. de Swart, de toenmalige beheerder van het NZH-archief, was vrij accuraat.

erven sleeboom | 4-2-2017
Een geval als in de Twin Cities Minneapolis & Saint Paul in Minnesota, waar een bloeiend trambedrijf (nog wel gemoderniseerd met PCC`s) het slachtoffer werd van malafide praktijken, is inderdaad beroemd. De hoofddader, een corrupte advocaat/politicus, is trouwens veroordeeld. Maar daarmee mogen F.Q. den Hollander en J.J. Jurrissen niet worden vergeleken. Ze hadden sterke ideen over de (on)wenselijkheid van railvervoer, maar waren exponenten van de tijdgeest waardoor grote delen van Europa in de jaren vijftig van hun trams werden ontdaan. Denk maar aan Belgi, dat helemaal bedekt werd door buurttramlijnen van de NMVB/SNCV. Daar is vrijwel niets van over.
In Amsterdam n Den Haag bestond de overtuiging dat modern trammaterieel wel even nodig was, maar alleen om de periode te overbruggen totdat de bus en/of metro het allemaal zou overnemen.
Lehner heeft voor een omslag in het denken gezorgd en de tram weer op de kaart gezet, maar tegelijk heeft hij stevig in het Haagse tramnet zitten snoeien. Hij heeft inderdaad gezegd dat het een grote fout was geweest om tramlijn I op te doeken, maar via die route verliepen de hoofdstromen van het vervoer toen al niet meer.
En de route naar Scheveningen van deze foto die zo mooi door de First Lady van de NZH werd heropend, had sowieso geen toekomst omdat lijn 9 er vlak naast liep.

Jwb | 4-2-2017
De neergang van de trolleys en interurbans in Amerika was al in de jaren 20 in gang gezet. De boosdoener was de T-Ford die de Amerikaan zijn eigen prive vervoermiddel gaf. Europa liep daar gewoon 20 jaar op achter. Begrijpelijk maar jammer dat toen de trams werden opgedoekt. Auto- en olieindustrie hebben daar inderdaad een dubieuze rol in gespeeld maar ook in de USA was het materieel op en de maatschappijen hadden geen geld voor vernieuwingen. Bedenk dat de PCC al in de jaren `30 was ontwikkeld als `redding` voor de verliesgevende Amerikaanse trambedrijven.

Haagse_Meester | 4-2-2017
@erven, Dick: dank voor de uitleg/aanvulling. Overigens heb ik nooit de link gemaakt tussen dhr Voerman en de man met hoed in de foto`s

@ed: dit is toch echt een hoge A500, de Tweelingstellen zouden pas enkele jaren later regelmatige verschijningen worden op de lijn naar Den Haag, na sluiting van hun stamlijn, de Bollenlijn naar Haarlem per 2-1-`49.

Er is later door dr Lehner (die van het plan, ja) kritiek geweest op het sluiten v/d Leidse lijnen, zowel HTM als NZH. Maar zoals ik al had aangegeven, dit was de tijdgeest die de tram als ouderwets en achterhaald veroordeelde. Sterk benvloed door het Amerikaanse voorbeeld, wat overigens een crimineel staartje had (maar dat wisten de Hollanders toen nog niet), het schandaal waarbij de auto en olie industrie via stromannen diverse OV bedrijven in handen kregen, met het nadrukkelijke doel om hun railnetwerk te ontmantelen en te vervangen door dieselbussen. Daar zijn (voor die tijd) flinke boetes voor opgelegd door de Amerikaanse rechter. Het is niet te bewijzen, maar zeker niet onmogelijk dat Den Hollander met open ogen in de verkooptrucs van deze monopolisten is getrapt. Maar hij was daarin wel een man van z`n tijd, dus echt kwalijk kun je hem dat niet nemen, vooral met de kennis van nu.

Hans de Haas | 4-2-2017
 quote:
Ik heb zelf een trema,


Als dat verkeerd wordt gezet, dan heeft hij nu een trauma!

c. campagne | 3-2-2017
@sleeboom,hans r,joost,ad. Jullie zetten toch wel de taalkundige puntjes op i moet ik zeggen!!!!!
Doetinchem, 3-2-2017.

Laurentius | 3-2-2017
Ed de sikva de trams moesten weg omdat zij obstakels waren in het verkeer. Maar nu zie je weer als men van obstakels wil spreken trams in Den Haag die ook erg lang en breed zijn. Iij waren de trams aan vernieuwing toe, maar de nzh gaf de voorkeur aan de "stinkende bussen"`. Maar je ziet het tij keert ten goede.

Ad | 3-2-2017
en dan is het dus geen trema maar een umlaut [een onluid] :)

Ik heb zelf een trema, de burgerlijke stand heeft het een kwart eeuw niet kunnen afdrukken, maar ze waren het niet vergeten, bij mijn nieuwste pas was het weer terug

joost | 3-2-2017
@HansR.

Correct.

De familienaam Rell wordt uitgesproken als Reu-el, daarom staat de trema op de letter o. Een veelgemaakte fout is de uitspraak Ro-el door mensen die denken dat de trema op de e staat zoals in Jol.

Bron:Wikipedia.

HansR | 3-2-2017
@Erven Sleeboom
Wat betreft Rell de trema op de o.
Ik had een directeur met die naam en hij was in staat je te ontslaan als je de "puntjes" op de e zette.

erven sleeboom | 3-2-2017
 quote:
Laurentius | 3-2-2017 waarom is dit nooit tot werkelijkheid gekomen.
Bestijg den tram nooit zonder uw valies met dromen...
(vrij naar Jan van Nijlen)

Dick van der Spek | 3-2-2017
@ Haagse meester; Voerman en de Bruijn kwamen destijds beide bij ons over de vloer. Voerman ondernam nog hele reizen voor een dagje Emmen bij ons. Ik heb hem daar wel eens naar gevraagd, maar hij komt niet op deze foto`s voor. Hij vertelde dat op zijn trips naar leiden in en kort na de oorlog de tram niet het hoofddoel was, maar dat hij andere verplichtingen in de Sleutelstad had. De Bruijn fotografeerde in verhouding met andere minder. Zijn negatieven (alle 6x9) had ik geruime tijd in beheer maar zijn nu bij de stichting overgedaan bij ons vertrek naar Thailand.

Dick van der Spek | 3-2-2017
@Laurentius; Zowel de NZH als de HTM hadden plannen voor verlenging van de tramlijnen oostelijk van Leiden. Jarenlng kwam de verlenging van de stadstram ter sprake naar Zoeterwoude (Leiderdorpschebrug/V.d. Bruggestraat. Het eiehnlijke plan van de NZH was de lijn door te trekken, niet alleen naar Alphen maar zelfs tot Boskoop. Verslaglegging in diverse vergaderiverslagen Raad van Leiden (Handelingen van de Raad) aangetroffen. De HTM had twee plannen in Leiden, naar Alphen en aan de westkant via een route door Kagerstraat of Braassemerstraat via Maredijk, dan onderdoorgang spoorlijn en via oostkant Schuttersveld naar de Mare om daar op de Haarlemmerstraat aan te sluiten. Reden van deze alternatieve route: de problemen die de NZH opwierp (running power in Leidse binnenstad). Maar er kwam een oplossing voor deze tramkwestie.

erven sleeboom | 3-2-2017
Voerman was in 1947 nog erg jong, dus of hij die heer met hoed is...
 quote:
Haagse_Meester | 3-2-2017 Jurissen moest wel, Den Hollander was degene die het werkelijk voor het zeggen had
J.J. Jurrissen was militair, kapitein bij de Spoorwegtroepen, waar hij zon goede indruk had gemaakt dat de NS hem vroeg als directeur van de NZH nadat Rell of Roll (ik weet nooit waar de trema moet) ontslag had genomen wegens ziekte en kort daarna overleden was. Jurrissen was een wat kort aangebonden maar niet onvriendelijk heerschap die loyaal uitvoerde wat `Utrecht hem opdroeg. Het was gewoon het algemeen aanvaarde vervoersbeleid van die tijd, waarop F.Q. den H. zijn eigen sterke stempel drukte.
Als kind stuurde ik brieven naar de NZH met vragen over de trams en bussen. Jurrissen gaf altijd persoonlijk antwoord (daar had ie blijkbaar tijd voor) en stuurde zelfs ansichten vanuit zijn vakantieadres.
Mevrouw Jurrissen stond in een meestal grijs mantelpakje aan de zijde van haar kapitein bij alle hoogtijdagen van de NZH, en knipte linten door.
 quote:
ed de Silva | 3-2-2017 Een 600 dat zie ik wel
Ik niet.

Laurentius | 3-2-2017
Jammer dat deze verbinding er niet meer is. Een tram van Scheveningen naar via Wassenaar Leiden , en zo verder naar Alphen aan de Rijn zou fantastisch zijn. In het verleden was hier al sprake van, de HTM had hier plannen voor, waarom is dit nooit tot werkelijkheid gekomen.

Haagse_Meester | 3-2-2017
Jurissen moest wel, Den Hollander was degene die het werkelijk voor het zeggen had (de NZH was al jaren in handen van NS) en die had het motto: "als het op rails rijdt, is het een trein. Is het geen trein, dan is het een bus!" Overigens werd deze `viesie` gedeeld door de top van V&W en op het Binnenhof.

Wie goed oplet kan zien dat tussen de foto`s van Voerman en de Bruijn slechts weinig tijd kan zitten: op de tweede stapt een heer met hoed uit, op de 1e staat deze heer naast de bvl mast. Het is dus mogelijk dat Voerman door de Bruijn is vastgelegd bij het maken. Kenners kunnen dat wellicht zien, ik ken dhr Voerman verder niet.

Overigens staan hier volwassen bomen, zo kort na de oorlog, wat aangeeft dat dit gebied behoorde tot de Festung Scheveningen en dus Sperrgebiet was. Was dat niet zo geweest, hadden de Hagenaars ze wel in de hongerwinter opgestookt.

Jwb | 3-2-2017
Uiteindelijk heeft de heer Jurissen vooral ingezet op de verbussing van de NZH.

Jwb | 3-2-2017
Mevr Jurissen was de vrouw van de directeur van de NZH.

ed de Silva | 3-2-2017
Een 600 dat zie ik wel, maar waarom moest de blauwe eigenlijk weg, voor die stinkende diesels? over natuur behoud gesproken, tjonge, tjonge, wat een ezels waren dat in die tijd.

Hans | 3-2-2017
Plesman en Den Hollander (onder de bovenste foto) ken ik wel, destijds de hoogste bazen van resp. de KLM en de NS, maar wie is deze kennelijk belangrijke mevrouw Jurrissen (onder de onderste foto)?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    8911


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>