Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



‘Leidenaar’ 75 met Salonwagens 104 en 114 op de Vijverdam in 1958
foto van Frits van Dam uit de collectie van Henk Odendaal / Frank Faber






Ad | 1-2-2017
en
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1332874355

erven sleeboom | 1-2-2017
Zie:
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1286473941

Ad | 1-2-2017
Zo`n combinatie [dus met `salonwagens`) in de zomer van 1946 als strandextra op lijn 8.

Maar de foto waar je aan denkt zijn van (ik geloof 2) excursieritten in 1964 met twee `Limburgse` bijwagens.

Hans de Haas | 1-2-2017
Het schijnt dat deze combinatie naar Scheveningen is gereden, ik heb op deze site een foto gezien dat het spul aan de keerlus van lijn 11 staat.

Aat Hoogland | 31-1-2017
HansR, ik heb ooit eens gehoord dat een heli niet kan landen op het binnenhof. De rotor schijnt een wind te produceren die gelijk staat aan winkracht, meen tien of meer.

Hans | 31-1-2017
Opmerkelijk is de heer rechts. Statig aan de wandel in z`n zondagse pak en, jawel, keurig met een hoed op. Dit waren nog `s tijden...

HansR | 31-1-2017
Zoals @van Dam aangeeft bestond de bestrating toen nog uit kinderhoofdjes.
Uiteraard werd dit later vervangen door asfalt.
Wel herinner ik mij dat jaren later tijdens een maandenlang durende herinrichting van de tramrails en wegdek, tijdelijk voor heel veel geld weer een ouderwetse bestrating werd aangebracht.
Dat was vanwege het bezoek van een Amerikaanse president en om veiligheidsredenen noodgedwongen een kortstondige rijbaan werd aangelegd voor de Amerikaanse escorte.
Waarschijnlijk had niemand bedacht om een helicopter op het Binnenhof te laten landen en zo de President op AZ te ontvangen.

Voogd | 31-1-2017
@M. van Dam. Dank, duidelijk. 10.000 is erg veel. Maar wat ik er ooit van gezien heb in kwalitatieve zin, ook heel leuk werk lijkt me.

M. van Dam | 31-1-2017
Een lange tram uit Leiden rijdt op een zondagmorgen in juni – héél erg langzaam op 600 Volt! – de Vijverdam op.Omdat het mooi weer en zondag is wordt er drukte verwacht en daarom heeft de tram twee aanhangwagens.
De bestrating bestaat nog uit „kinderhoofdjes” met aan de zijkanten een fietsstrook in klinkers.De halte gold tot mei 1954 ook voor lijn 8, maar die rijdt er nu door omdat de halte Kneuterdijk erg dichtbij is. Vandaar de ongebruikte plaats voor een lijnnummerrondje.
(tekst: Frits van Dam, uit zijn album "De Gele Tram: Den Haag - Wassenaar - Leiden")

Jan de Swart | 30-1-2017
De tramlijnen naar Wassenaar en Leiden komen nooit meer terug
In de eerst genoemde gemeente rijdt nu een keer per half uur een 12 meter bus .
Men is daar al heel lang overgestapt op het eigen vervoer; dus de auto.
wat ik op deze trams zo mooi vindt zijn de sigaretten, sigaren, shag en drankreclames.
Dat was toen heel gewoon; heden ten dage ten strengsten verboden

Barneveld 30 januari 2017

M. van Dam | 30-1-2017
@Voogd, de verzameling van Frits van Dam, van ruim 10.000 zwart/wit negatieven, bevindt zich bij de familie. Dit zijn overigens foto`s uit alle landen/steden waar Frits de kans kreeg trams te fotograferen, van ongeveer 1950 tot ongeveer 2006. Op dit moment is het grootste gedeelte omgezet (gescand) in hoge resolutie digitale negatieven. Een immense klus die naar verwachting eind maart afgerond zal zijn. De fotolijsten en de beschrijvingen worden niet vergeten. Na het scannen komt er meer tijd voor het bewerken en verder ontsluiten van de foto`s. Zie ook @tramarchief op Twitter. Zodra er tijd is volgt een website www.tramarchief.nl.

Wouter J | 30-1-2017
Het was die dag inderdaad warm, hoewel dat aan de kust wellicht meeviel. Landelijk maximum 20,1 graden, minimum 11,7 en gemiddelde 15,9. Maar de zon scheen nauwelijks. Bron: KNMI daggegevens.

Wil Leebeek | 30-1-2017
Op mooie zondagen trok Wassenaar altijd veel mensen. Het was een trekpleister.

Vandaar dat de tram met 2 aanhangwagens rijdt.

erven sleeboom | 30-1-2017
 quote:
Hans | 30-1-2017 misschien moet er een reservewagen op de Turfmarkt worden neergezet?
Voor reservematerieel was geen plaats op de Turfmarkt. Maar op zo`n mooie junizondag trok Wassenaar (De Kievit, Meijendel, Dierenpark) veel dagjesmensen en het is goed mogelijk dat lijn I² vanuit Den Haag vol reizigers kwam te zitten.

HansR | 30-1-2017
@ Haagse Meester/Laurentius
Dream on ; Doe ik ook weleens denkend aan mijn vader die in deze trams als jeugdvoetbal leider richting Oostersportpark ieder weekend vaste passagier was of niet te vergeten met de gele tram naar het Wassenaars Dierenpark.
Konden deze tijden van trams en dierentuin maar weer terugkeren!
Gelukkig komen hier regelmatig de mooiste foto`s van deze trams in beeld en worden de droombeelden in ons aangewakkerd.

Wouter J | 30-1-2017
Het was de verjaardag van Prins Bernhard, maar dat heeft er waarschijnlijk niet mee te maken?

Hans | 30-1-2017
Blijft voor mij de vraag waarom de tram hier op een rustige zondagmorgen met twee aanhangers rijdt. Nauwelijks passagiers; het ziet er nogal leeg uit. Maar misschien moet er een reservewagen op de Turfmarkt worden neergezet?

c. campagne | 30-1-2017
@broeksloot. Tot op de laatste dag (9-11-1961) kwamen er tramstellen met twee aanhangwagens naar Leiden. Als er met twee aanhangwagens gereden werd, kon er in verband met de lengte van het tramstel na het omlopen aan het eindpunt in de Haarlemmerstraat niet tot aan het uiterste einde van het spoor bij het Havenplein worden teruggezet. Het tramstel werd dan zover teruggezet, dat de achterste aanhangwagen net voor de kruising met de Koestraat werd stilgezet. Bij het rijden met een losse motorwagen of een tramstel met een aanhangwagen werd bijna altijd teruggezet naar het (korte) stuk tussen de Koestraat en het Havenplein.
Doetinchem,30-1-2017.

Laurentius | 30-1-2017
haagsche meester ik blijf optimistisch

Haagse_Meester | 30-1-2017
@laurentius: hoog hobbyistengehalte, weinig realiteitszin. Ik heb je al eerder uitgelegd dat de railverbindingen met Leiden voltooid verleden tijd zijn en blijven

@broeksloot: er is zeker met 2 ahr naar Leiden gereden, er waren 2 setjes overloopwissels in de Haarlemmerstraat. Moeilijk voor te stellen als je de breedte v/d straat bekijkt, maar in 1923/4 kon dat probleemloos: nauwelijks auto`s, weinig fietsen, het jachtige leven ging nog niet zo snel als nu

Voogd | 30-1-2017
Klassieke foto. Frits van Dam moet wil een geweldige verzameling hebben aangelegd. In elk tramboek prachtige fotos van hem. Waar is dat allemaal gebleven. Nvbs?

Broeksloot | 30-1-2017
Is er ooit met twee salonwagens naar Leiden gereden? Was omlopen dan mogelijk in de Haarlemmerstraat?

Jwb | 30-1-2017
Met een totale lengte van 40 meter langer dan de meeste moderne haagse trams.

laurentius | 29-1-2017
Deze tramlijn zal weer terug moeten komen, misschien wel via een ander tracé. Misschien vanaf Station Laan van Nieuw Oost Indie, via Ternoot naar CS via spui naar Voorburg Station dan via het trace van de NZH naar Voorschoten en dan via Station Voorschoten naar Kerkdam in Wassenaar

M. van Dam | 29-1-2017
Foutje. Het was gewoon 29-06-1958.

M. van Dam | 29-1-2017
Inderdaad door Frits van Dam. Een dubbel stel van de Leidse lijn rijdt op een mooie zondagmorgen van de Lange Vijverberg de Vijverdam op. IL. 75 - 104 - 114. In de fotolijst staat als datum 29-06-1958 en op het negatiefzakje 25-05-1958.

Maurits | 29-1-2017
De foto is gemaakt door Frits van Dam, datum 29 juni 1958.

john bom | 29-1-2017
Blijft toch schitterend, die trams van weleer.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    8212


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>