Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-9-2018, 21:07 uur.

   
  t/m vrijdag 21 september is de kans aanzienlijk dat deze website incidenteel
een of meerdere dagen niet kan worden bijgewerkt
   
 

 
   




Lijn 14 (mw. 276 met open ahr. 5xx) Ln.v.Meerdervoort/Conradkade, 1923
ansichtkaart uit de collectie van Frans Wellner






Ad | 29-12-2016
Het is ingewikkelder: dit was gedwongen verkoop (hoe dat bij de Fordjes zat weet ik niet) op basis van een door Nederland niet erkende Duitse wet. Ik zag toevallig pas op een Duitse site dat München trams die in Milaan waren gekocht na 1945 opnieuw moest betalen of teruggeven. Maar dat was in een westelijke bezettingszone.
Uit de `Sowjetische` zone is niets teruggegeven, ook niet aan NS. Ook Polen werkte niet mee aan repatriering.

Henk Boshuyzen | 28-12-2016
@Dick, waarom zou een wagen die verkocht is na de oorlog terug moeten naar den Haag?
Anders is het met gevorderd materieel.
Maar een wagen die gewoon gekocht is blijft eigendom van de koper, net als de Fordjes die netjes gekocht zijn en op transport naar Duitsland gingen.

Rinus | 28-12-2016
Er lag een complete driehoek, dus alle verbindingen waren mogelijk zonder kopmaken. Wat betreft Scheveningen - Anna Paulownastraat, de ligging van de boog is nu nog duidelijk zichtbaar in de bebouwing (grens achtertuinen) achter Cornerhouse. Goed te zien vanuit lijn 11.
De HSM reed zelfs diensten HS - APstraat - Scheveningen, met kopmaken binnen enkele minuten aan Anna Paulownastraat.

Ad | 27-12-2016
Foto staat ook op de beeldbank [0.41710]. Daar zie je iets beter [wat me eerst voor een raadsel stelde] de rechtuit gaande sporen van lijn 3.

Wat ik nog niet weet: waren er directe stoomtrams Scheveningen- Anna Paulownastraat? En was daarvoor een directe boog, of werd er kopgemaakt voor bij de splitsing?

Rinus | 26-12-2016
quote Wat ik op die plattegrond mis, is de verbinding naar de Anna Paulownastraat, achter de fotograaf. Die bestond toch nog in 1923? /quote
De zijtak is reeds in 1915 gesloten.

MikeV | 26-12-2016
@Dick
Mw. 275, 276, 277 en 278 voor vertrek naar Kattowitz in "Duitsland" (het oosten van Polen), 1943
https://www.honderdprocenthaags.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1382122731

Dick | 26-12-2016
Als ik het goed heb, is de 276 gedwongen verkocht aan de Duitse bezetter en in 1942 of 1943 naar Duitsland afgevoerd en nooit teruggekomen. Waarschijnlijk heeft slechts een enkeling, die in de 80 moet zijn, deze wagen ooit bewust gezien.

MikeV | 26-12-2016
het bord rechts: Stopplaats Stoomtram Laan van Meerdervoort richting Holl.Spoor

Hans | 26-12-2016
Nou ik wel. Heerlijk in de jaren `50 `s zomers naar het strand in zo`n open aanhanger. Wat een feest!

Henk Boshuyzen | 26-12-2016
Mooie foto van een wagen die velen van ons liefhebbers nooit gekend hebben.
Fraaie unieke plaat

Bert de Lange | 25-12-2016
Leuk, die stootblokken rechts. Op Tramspoor-plattegrond Duinoord (https://htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1358799411) kun je een klein stukje van die sporen zien. Daar ligt nu de bestrating van de Conradkade volgens mij.
Wat ik op die plattegrond mis, is de verbinding naar de Anna Paulownastraat, achter de fotograaf. Die bestond toch nog in 1923?

Broeksloot | 25-12-2016
De 276 gaat hier de Reinkenstraat in. Niet voor te stellen!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7359


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 8 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!