Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 13-12-2017, 20:42 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



De Gele Tram (mw. 79) uit Leiden op de Vijverdam in 1955
foto van de Dienst Justitiële Politie uit de collectie van Joop van Bleyie






Rinus | 22-1-2017
Ja, want bus 43 leidt niet bepaald aan overbezetting. Dus we hebben echt geen populisten nodig om zo`n tram af te schieten. Enige weldenkendheid en rekenkunst is voldoende.

erven sleeboom | 22-1-2017
Afgezien daarvan: hoeveel reizigers verwacht je?

Haagse_Meester | 22-1-2017
@Laurentius: heraanleg v/d Gele is een utopie. Grote delen v/h tracé zijn er niet meer: er ligt nu asfalt op. Kans dat dat wordt verwijderd is echt compleet nul. N44, A44, Wittenburgerweg, noem maar op. Of een complete industrie wijk (Leeuwenhoek, Leiden). Kansloos dus. Nog afgezien van lokaal verzet: de fietsers zullen weer gaan steigeren, de middenstand wil hun winkels bereikbaar houden of een hele, hele grote zak geld ter compensatie van vermeende gederfde inkomsten, lokale drukdoeners (ook wel politici genoemd) buitelen over elkaar heen om het project af te schieten voor het goed en wel onderweg is, omdat zulke ferme taal zo lekker ligt bij de kiezer. Plus eerdere ervaringen (RGL), dat gaat dus echt niet gebeuren.

Laurentius | 22-1-2017
Het zou mooi zijn als deze tram weer terug kon komen vele stukken van het tracé zijn er nog. De tram zou dan moeten vertrekken van HS, via Rijswijkseplein naar Centrum (spui), Hofweg, Lange Vijverberg, Tournooiveld, Bosbrug Leidschestraatweg naar de Benoorhoutseweg en dan het tracé volgen naar Leiden, in Leiden zal dan het eindpunt Meerenwijk een optie kunnen zijn.

MikeV | 4-11-2016
@Tiktak
Jij bedoelt DIT - HGA 205957 anno 1959
En DIT - HGA 0.28822 anno 1959

HGA 0.13060 anno 1955 - stonden daar nog auto`s geparkeerd en waren die pijlen en borden, voor zover ik kan waarnemen, er nog niet

Misschien dáárom, dat zowel de `Dienst Justitiële Politie` alsmede de `Dienst voor de Stadsontwikkeling` foto`s van deze ongelukkige situatie hebben genomen, ter voorbereiding aan de oplossing die in 1959 gerealiseerd was

Tiktak | 4-11-2016
De automobilist van de "Buick" is wel degelijk in overtreding.
Hij slaat op de strook voor rechtdoor plotseling linksaf.
De opstelplaats om over te steken (linksaf) is op de Hofweg werd de rechter rijstrook voor gebruikt waarna een klein knikje naar rechts de kruising recht overgestoken kan worden.

MikeV | 4-11-2016
Wanneer er een VW de tram had geblokkeerd, was er waarschijnlijk niet zoveel tekst over geschreven ... maar tsjah er staat nu eenmaal een lerp van een (prachtige ) Buick, die toen een hoop centen kostte, en dan komen de tongen plots los .

Wie zich erin had verdiept wat er dikwijls achter de afbuigende opel (en dus ook de afbuigende Buick) stond, had zich kunnen realiseren dat op dit punt links afbuigen een crime was en ook voor een toelopende agent niet of nauwelijks te managen.
zie bv HGA 6.18352 (foto Dienst voor de Stadsontwikkeling) uit 1955.
Dus waarom de agent de schuld krijgt, snap ik ook niet zo goed.
Immers, er staat geen trommel midden op het kruispunt met een klapbord + agent erbij ... want die had het idd beter kunnen managen ipv een incidenteel toelopende agent ... waar het hier sterk op lijkt.

Auto`s die naar links wilden afbuigen, konden mn in de spits .... OF het hele verkeer inclusief trams achter hen op de Hofweg vastzetten, OF tijdens een mislukte poging, het tegemoet komende verkeer vanaf de Buitenhof.

Een situatie als bovenstaand, kon tijdens de spits binnen een halve minuut ontstaan. Wanneer een auto die al een tijd stond te wachten om af te buigen, plots een gaatje tussen de fietsers zag, behalve die ene fietser die flink doortrapte met het fietsexamen nog in het hoofd (rechtdoor op dezelfde weg gaat voor) had`ie soms domweg pech, waardoor de auto moest afremmen en door de nieuwe golf fietsers daarachter geen kans meer kreeg en vervolgens het hele kruispunt vast kwam te staan.

Was simpelweg een bijzonder ongelukkige verkeerssituatie die niet op afslaand autoverkeer was berekend .... ik kan het me nog goed herinneren dat die er was (in mijn tijd met verkeerslichten voor linksaf .. je moest dan rechts opstellen) en dat je zelfs dan soms eindeloos stond te wachten

erven sleeboom | 3-11-2016
Meneer?
??
Wilt u het raampje even open doen?
Ja? Wat is het probleem agent?
Geen probleem meneer, helemaal niet, maar dit een Buick toch?
Zeker agent, een Buick, en wat voor een...
Hoe oud?
Hij is acht jaar oud agent.
Acht jaar? Dan ziet ie d`r nog knap uit.
Ja agent, die Amerikanen doen `t nog best.
Slurpt veel benzine zeker? En braakt dikke uitlaatgassen uit?
Ja agent, nou u `t zegt... maar ziet u, dat kan ons nu nog niet veel schelen, `t is nog maar 1955 ziet u?
Ach ja, dat is waar ook, over het milieu gaan we ons pas later zorgen maken. Dank u wel voor dit gesprek meneer, rijdt u maar door, de tram staat te wachten...
De tram? Ach die wacht wel, die heeft nog de tijd tot 1961...

erven sleeboom | 3-11-2016
 quote:
Fer Mählmann | 3-11-2016 De verkeersagent had dat moeten inzien en de situatie openbreken, maar neen, hij ging met de Buick-bestuurder in discussie en liet het kruispunt in zijn vet gaar smoren.
Als hij even de fietsers had laten stoppen, kon alle verkeer naar links, Buick, Opel, fietsers en overig verkeer achter de Opel, incluis een eventueel wachtende, rechtdoor rijdende tram, het kruispunt leegmaken en konden de gele tram en de fietsers hun weg vervolgen.
Ik vind dat we de agent alsnog moeten wijzen op het onhandige, onnadenkende, ja ronduit onprofessionele van zijn handelwijze. We moeten hem vertellen hoe hij deze situatie naar onze tevredenheid had kunnen oplossen. Daar kan hij wat van leren...

Fer Mählmann | 3-11-2016
Het is ook nog mogelijk dat de Buick al lang stond te wachten op een gaatje in de fietsers-stroom, terwijl intussen de gele tram van vanaf het Tournooiveld tot bij de auto is kunnen rijden...! Mijns inziens zette de schier onophoudelijke stroom fietsers het hele kruispunt vast.
De verkeersagent had dat moeten inzien en de situatie openbreken, maar neen, hij ging met de Buick-bestuurder in discussie en liet het kruispunt in zijn vet gaar smoren.
Als hij even de fietsers had laten stoppen, kon alle verkeer naar links, Buick, Opel, fietsers en overig verkeer achter de Opel, incluis een eventueel wachtende, rechtdoor rijdende tram, het kruispunt leegmaken en konden de gele tram en de fietsers hun weg vervolgen.

Nog dit:
In de Buick kunnen 6 passagiers zitten; dat er alleen een "eenling" in zou zitten is een ongefundeerde aanname want het is niet te zien.

Termen als "uitgekafferd" en "ASO" lijken mij ongepast.

MikeV | 3-11-2016
 quote:
Wil Leebeek | 3-11-2016
Ik vermoed dat het bus 104 is. Zie van Houten reclame.

HGA 0.13147
kenteken zou zeker NB-48-26 kunnen zijn ... en dan is het idd de AEC/Regal Mk IV nr.104

erven sleeboom (p.s.) | 3-11-2016
De chauffeursruit niet meegerekend (voordat iemand mij een vliegje wil afvangen...).

erven sleeboom | 3-11-2016
 quote:
Hansje | 1-11-2016 De Kromhout ziet er ook nog netjes uit.
 quote:
Wil Leebeek | 3-11-2016 Ik vermoed dat het bus 104 is.
9 zijramen en niet 10. Het dus inderdaad een AEC uit de serie 96-110 en geen Kromhout.

MikeV | 3-11-2016
Het is duidelijk spitsuur en tijdens de spits was het hier altijd een grote kluwen van hordes fietsers, auto`s en openbaar vervoer. De verkeersagent moest het allemaal maar met beleid uit elkaar zien te houden ... knap hoor

Naast de fietsers (waaronder 2 korporaals?), ook een scooter. Naast de auto`s ook vrachtauto`s en 2 ijsco karren op de hoek. Wandelaars, waarvan de heren zo nodig naar het pissoir konden. Een bus, een tram, wachtende passagiers die zich op de smalle vluchtheuvel kennelijk niet echt onveilig waanden .... en aan de waterkant discussiërende heren, flanerende dames en .... een visser die zich nergens wat van aantrekt en gefocust is op zijn dobber

De foto is een schitterende momentopname van een bruisend Den Haag

Wil Leebeek | 3-11-2016
Ik vermoed dat het bus 104 is. Zie van Houten reclame.

joost | 3-11-2016
@Toon Steenmeijer. Jawel. Een Buick, Met zijn bijna twee meter lange motorkap kon de 8 cilinder lijnmotor er nog net in. Hij zet het verkeer helemaal vast. Een terechtwijzing door de agent lijkt dan ook terecht. De Opel (inderdaad een Olympia) geeft fietsers en de bus de ruimte, zo te zien. De buitenlijner met aanhang kan zo zeker (duidelijk spitsuur) 150 passagiers vervoeren maar moeten wachten totdat een eenling in een (ASO?)-bak de ruimte krijgt. Toen al maar ook nog steeds van deze tijd....

Een prachtig plaatje waarop veel is te zien.

Voogd | 2-11-2016
Dan ben ik ook nog benieuwd welke buslijn bediend wordt door de 154? (Kan ook zijn dat ik het wagennummer niet goed heb.)

Toon Steenmeijer | 2-11-2016
De grote wagen, die de tram blokkeert en waar sommige fietsers en een bromfietser ook nog eens boos naar kijken, is een Buick. Ziet nou niemand rechts die heel gewone Opel ? Zal wel een Olympia zijn.
Dit is echt een foto om lang naar te kijken !

Jan de Swart | 2-11-2016
Als kleine jongen van een jaar of 5 ben ik eens op dat politiebureau tercht gekomen omdat ik samen met mijn neef verdwaald was in de Haagse binnenstad.
Lang hebben wij daar niet gezeten want wij werden alras door mijn oma en tante opgehaald.

Ben Lammers | 2-11-2016
Ten aanzien van de auto: Het betreft hier waarschijnlijk een Buick uit 1947 en wordt tegenwoordig toch echt geen AS0 bak meer genoemd eerder een schitterende Oldtimer.

Hans de Haas | 2-11-2016
Prachtige foto weer en duidelijk te zien dat automobilisten toen ook al haast schenen te hebben. Hij had gewoon op het rechter tramspoor moeten blijven staan tot de mogelijkheid er was om af te slaan. Nu prakt hij gewoon zijn wagen tussen de fietsers zo van: Jullie opzij, want ik kom er aan! Tegenwoordig noemt men zo`n wagen een ASO bak!

Frans | 2-11-2016
Schitterende plaat, prachtige tram met maar liefs twee salonwagens zo helemaal uit Leiden. Hopelijk hoeft de trambestuurder niet al te hard te remmen met de Oldsmobile aan de voorkant. Die verkeersagent kon na afloop een bakkie gaan halen op het oude bureau Buitenhof, naast de Cineac.

Voogd | 2-11-2016
Ja, laten we van HTMfoto een taal-site maken!
Wat een prachtige foto, druk druk druk. Als fietser was je toen toch wel wat meer aan de goden overgeleverd, geen fietspad, je moest echt je plek bevechten.

eppo | 1-11-2016
toen der tijd moet zijn: toentertijd...

Dick | 1-11-2016
Vooraan op de foto de ingang van het ondergrondse herentoilet, aangeduid met het bordje mannen.

Jan de Swart | 1-11-2016
Prachtige foto uit een tijd dat trams en bussen nog trams en bussen waren; men nog respect had voor een uniform en de mensen zich nog op de fiets; die toen der tijd nog echt een stalen ros was; verplaatsten.


Barneveld 1 november 2016

Hansje | 1-11-2016
Prachtige sfeerfoto uit die tijd.De chauffeur van de Buick(?) heeft kennelijk wat uitgehaald,en wordt door oom agent effe uitgekafferd
De Kromhout ziet er ook nog netjes uit.

MikeV | 1-11-2016
Schitterende foto .... Den Haag bruist hier

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    2288


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>