Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



CBS-tram bestaande uit A201 - B519 aan de halte Voorburg Dorp in 1948
foto van Pierre du Croix uit de collectie van Dick van der Spek






Wim Beukenkamp | 1-9-2016
Oorspronkelijk hadden de 200-en een Vicinaux koppeling, genoemd naar de Belgische buurtspoorwegen waar deze koppeling ontwikkeld is. Dat is wat anders als een spoorkoppeling. De verende bufferbalk is daar een onderdeel van. Naderhand moest het materieel ook gekoppeld kunnen rijden met 500 materieel en daarvoor werd de koppeling gewijzigd in een Tomlinson koppeling, ook wel bekend als Ohio Brass. Dat was geen sinecure, want nu moest het ophangpunt van de koppeling ook de stootkrachten gaan opnemen, die voorheen door de buffer werden overgebracht op het hoofdframe.

Jwb | 31-8-2016
Waar de meeste trambedrijven in 1918 nog twee-assers bouwden was deze tram zijn tijd vooruit. Zeker in NL. Het lijkt er op dat ze meer de Amerikaanse interurban als voorbeeld hebben gebruikt. En nog meer bij de Boedapesters. Duidelijk dat de NZH een paar goede bestuurders en ontwerpers had. En dan bedoel ik met name bedrijfsbestuurders. Naast natuurlijk de trambestuurders :-)

Haagse_Meester | 31-8-2016
De AB200 serie was de proeftrein voor de electrificatie v/d MET tramlijn naar Den Haag uit 1918. Het zou nog zo`n kleine 6 jaar duren voordat de NZH de MET lijn overnam, omspoorde en er een draadje boven hing. Ondertussen had de ervaring met de 200 serie geleid tot een nieuw ontwerp, de later zo befaamde Boedapesters. (AB400) Als proeftrein was er niks standaard aan de A200-en, zelfs onderling verschilden ze van uitrusting. De A201 had 100pk motoren, zusje A202 had 110pk per motor beschikbaar. Hierdoor waren ze de buitenbeentjes onder het NZH materieel en niet altijd geliefd door hun rijeigenschappen en hoge onderhoudskosten. Na de oorlog zijn de beide motorwagens eerst tijdelijk (1949) en later definitief (1951) omgebouwd tot B203 en B204. Ze schijnen als volgwagens wel uitstekende rijeigenschappen te hebben gehad.

Oorspronkelijk hadden de AB200 verende bufferbalken en een spoorkoppeling, maar in 1928 werd dat vervangen door de bekende Ohio&Brass koppeling die ook onder de Boedapesters zaten. Omdat ook het remsysteem gelijk was aan de Boedapesters kon dus zonder problemen de B519 meegenomen worden.

Willem Bontenbal | 30-8-2016
Als je de juiste koppelingen hebt kan je de leukste configuraties maken.

erven sleeboom | 30-8-2016
Mooi! Op de meeste foto`s is het andersom: A500 met B200. Dit is zeldzaam & prachtig.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6683


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>