Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 12-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC 1001 bij het beginpunt lijn 14 voor het Kurhaus, ca. 1950
foto uit de collectie van Andre Muller






erven sleeboom | 22-7-2016
Het incident in de Edisonstraat was niet het enige. Er zijn meer gevallen geweest waarbij het sleepstuk van de zwiepende pantograaf de bovenleiding neerhaalde. Het werd voorlopig opgelost door in bogen de rijdraad zorgvuldiger (en lager) op te hangen, maar het is vreemd dat ook de vervolgserie in 1952 toch dezelfde zware BBC-pantograaf kreeg en dat de vering van de B3-draaistellen pas in 1956 werd aangepast.

Henk Boshuyzen | 22-7-2016
Ik zat wat fout, het was Edisonstraat in plaats van Torenstraat.
Zie:https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1288638192

Henk Boshuyzen | 22-7-2016
@erven en Will:
De 1001 heeft in de testperiode in de Torenstraat met de stroomafnemer naast de draad te staan. Oorzaak bleek het gewicht van de zware BBC stroomafnemer op het dak te zijn die in combinatie met de slappe vering van de draaistellen in bochten te ver overhelde. Dit toen gelijk door de fabrikant bekeken. Alle PCC`s die tot dat moment reden hadden trolleystangen, behalve het Belgische proefexemplaar.
Grote kans dat in de periode 30:9 t/m 29/10/1949 daar wat aan gedaan is. Daarnaast: Ook een tram heeft onderhoud nodig en een eerste exemplaar van een type tram vraagt nu eenmaal een langere eerste onderhoudstijd om te leren werken met hulpstukken en het eventueel ontwikkelen van hulpstukken voor onderhoud.
Vergeet ook niet dat het de eerste all-electric tram met batterijen en voetbediening was die voor onderhoud kwam.

Rob Heus | 20-7-2016
Aan Wil Leebeek:
Die twee weken dat de 1001 op lijn 9 gereden heeft, was ik gewoon kwijt. Het blijkt weer: het is oppassen om zo uit het geheugen iets te melden.

Wil Leebeek | 20-7-2016
Erven Sleeboom:
Wat er in de werkplaats veranderd is weet ik niet precies.

De 1001 had een paar weken gereden en misschien was de ervaring dat er iets aangepast moest worden.


erven sleeboom | 20-7-2016
Wil Leebeek | 20-7-2016 Op 30 sept. 1949 werd de 1001 naar de werkplaats overgebracht en
gewijzigd om op 29 oktober 1949 op lijn 14 te worden ingezet.

Kostte het een maand om de 1001 geschikt te maken voor lijn 14?
Wat had lijn 14 dan wat lijn 9 niet had?

FransW | 20-7-2016
Ik vraag mij af of er ooit een PCC-car heeft bestaan met het nummer 198, mij zijn daar geen foto`s van bekend. Wel die met het nummer 199. Dat heeft maar een week geduurd, toen werd deze omgenummerd in 1001.

Wil Leebeek | 20-7-2016
De 1001 is op 16 september 1949 op lijn 9 begonnen. Ik was de eerste
betalende passagier om 6.30 uur v.m. van Sv naar HS.

Op 30 sept. 1949 werd de 1001 naar de werkplaats overgebracht en
gewijzigd om op 29 oktober 1949 op lijn 14 te worden ingezet.

Rob Heus | 20-7-2016
De 1001 en 1002 zijn op lijn 14 begonnen.

Toen de 199 voor de allereerste keer op straat kwam, was al besloten dat de nummers 1001 en 1002 zouden gaan worden.
Tijdens de eerste proefrit bleken aan de zijde zonder deuren de vers aangebrachte cijfers 9 al weer voorzichtig verwijderd te zijn.

Voor foto`s van deze proefrit klik in de linker blauwe kolom op `Tram`.
Klik dan op `1949-1952 I PCC 1000-tjes`.

Klik op `PCC 199/1001 tijdens proefritten` en zoek de foto met nummer 199.

Klik op PCC 199, de latere 1001 op de Laan van Meerdervoort. Op deze foto is te zien dan aan de linkerzijde het nummer alleen uit "1" bestaat.

Beide foto`z zijn van Hans v.d. Geest.

Ruud G | 19-7-2016
De 1001 en 1002 zijn volgens mij op lijn 8 of 9 begonnen in de proefperiode. Ik weet nog dat ik met mijn Oma vanaf het Spui naar Scheveningen ging, we bleven dan net zo lang wachten tot de "nieuwe" tram kwam om daarmee naar Scheveningen te rijden.
De 2 proef PCC`s hadden het nummer 198 en 199. Wij woonden toen op de Deftselaan dus ik heb heel wat nieuwe PCC`s zien afladen in de Heemstraat tijdens de 50er jaren.

Wil Leebeek | 19-7-2016
Bij mijn laatste toelichting heb ik vermeld: serie 1001 enz op 1-11-1958
op lijn 6. Dit moet zijn 1-12-1958.

Wil Leebeek | 18-7-2016
Ruud G: De 1003 t/m 1024 begonnen op de lijnen 14 en 7.
In de zomers gingen de wagens van lijn 14 naar lijn 10 en de winterdiensten was lijn 7 en 14weer hun gastheer.
De 1001 en 1002 werden in januari 1953 na verbouwing tot
eenmanbediening op lijn 14 en 10 rijden volgens hetzelfde schema als
de overige 1000en.

Op 1 november 1958 werden de 1000en op lijn 6 ingezet zij het dat 1018 t/m 1024 nog gedeeltelijk enkele jaren op lijn 10 bleven rijden.
De hele 1000 serie kwam met ingang van de verlenging naar de
Hofzichtlaan in Mariahoeve op lijn 6.

Ruud G | 18-7-2016
Dit is een van de twee trams welke in de VS zijn gebouwd, deze trams zijn in Belgie smaller gemaakt om op het Haagsche net te kunnen rijden. Je moest aan de achterzijde instappen waar de conducteur zat en aan de voorzijde uitstappen. De volgende serie PCC`s hadden een vooringang bij de bestuurder en een middenuitgang en geen conducteur meer. Deze serie reed veelal op lijn 6 en lijn 10.

MikeV | 17-7-2016
18 maart 1950 ?
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1378405765

Frits | 17-7-2016
Is dit de eerste PCC-tram, gezien het nummer 100X (met volgnr.1) ?
Ik ken dit type uit mijn jeugd van tram 6 - begin/eindpunt Stuyvesant-plein - met die kleine ovale raampjes bovenlangs - en verder zonder koppeling. De raampjes kon je openen/sluiten m.b.v. een slinger.

Mijn opa&oma woonden in het Bezuidenhout & ik ben vaak met dit type tram naar het centrum gereden om te "shoppen" bij de V&D...

Verder denk ik bij het zien van de tegenwoordige bus 21 nog steeds aan bus 14. Bijzonder dat die oude nummers zolang in je geheugen blijven!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    9908


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>