Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 10-12-2017, 20:39 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Piet Heinstraat met in de verte een “laagdakker” van lijn 3, ca. 1910
ansichtkaart uit collectie Dick Gilijamse






Wim van Es | 11-7-2016
@FransW,
Door het inkleuren van de foto kunnen details verloren zijn gegaan. Het zou dus ook een Fordje kunnen zijn.
@Emile Bruggeman,
Helaas kan ik geen foto van een Fordje en Laagdakker naast elkaar vinden. Daarom ga ik er voortaan vanuit dat er weldegelijk verschil is tussen de twee.

FransW | 10-7-2016
@Wim: vergeet niet dat deze prentbriefkaart is bewerkt door inkleuring. Hierdoor gaan veel oorspronkelijke details verloren, details die juist opheldering kunnen geven of het een Fordje is of niet. Zo is op deze kaart te zien dat de drie ramen van het balkon zowel onder als boven niet op gelijke hoogte zitten. In werkelijkheid was dat niet het geval.

Overigens: ook als ik foto`s kijk van het vooraanzicht van een Fordje, zie ik dat het hoogste dakdeel achter het koersbord er amper boven uitsteken. Kijk bijv. maar in `Van Donselaar 1`. Het is ook maar net hoe de fotograaf heeft gestaan en wat zijn lengte is geweest.

Emile Bruggeman | 10-7-2016
@ Wim van Es; over de laagdakkers. Dit is beslist NIET waar. De laagdakkers hadden behalve een laag dak ook lagere frontramen en zelfs ook lagere grote zijramen; tevens de paneeltjes boven de grote zijramen waren lager.
Er zijn voldoende foto`s bekend waarmee je de twee types kunt vergelijken.

Wim van Es | 9-7-2016
@FransW,
De `laag gedakte` trams van lijn 3 reden toen ook door de Piet Heinstraat (tussen Zoutmanstraat en Piet Heinplein). Boven het richtingbord van de tram is niets van het dak te zien, dat zou je bij een Fordje wel zien.
Een Tweeramer is het duidelijk niet. Dus is het volgens mij een Laagdakker.

@Emile Bruggeman,
Laagdakkers waren gelijk aan Fordjes, maar met een lagere dakopbouw.

Emile Bruggeman | 9-7-2016
Dit is geen wetenschappelijke benadering, maar als je de koppen van een laag- en een hoogdakker naast elkaar ziet, zie je een duidelijk verschil in hoogte van de frontramen. In dit geval is de wagen duidelijk een hoogdakker.

dm.gilijamse | 8-7-2016
de kaart is afgest in 1910

FransW | 8-7-2016
@Wim: op de prentbriefkaart is beslist niet waarneembaar dat het hier om een Laagdakker gaat. Maar waar is dan jouw overtuiging op gebaseerd?

In de periode 1909-1919 gold er een vaste indeling van voertuigen per lijn. De `laag gedakte` wagens met nrs. 6-20 en 151-163 reden op lijn 3 vanuit de remise Lijsterbesstraat en de wagens met nrs. 1-5 en 164-168 vanuit de remise Frans Halsstraat op lijn 4. Dit alles hing samen met de route vanaf het Buitenhof via Binnenhof naar Plein. Een laag gedakte wagen wordt natuurlijk ingezet op een lijn waar die gewenst wordt vanwege de poortjes op het Binnenhof en lijn 5 kwam daar immers niet.

In genoemde periode werd lijn 5 hoofdzakelijk gereden door de Fordjes 80-85, 88, 104, 106, 117 en 118, eveneens vanuit de remise Lijsterbesstraat. Op zich een logische keuze want het eindpunt op de Regentesselaan bij de Loosduinscheweg was immers vlakbij.

Wim van Es | 8-7-2016
@FransW,
Waarom zeer beslist geen Laagdakker? Ik ben er (tot nu toe) van overtuigd dat het juist wel een Laagdakker is.

dm.gilijamse | 8-7-2016
de naam w.p de bock
is een lood en zinkwerker
fabrikant van baden geijers en gas ornamenten
in de pietheinstraat

dm.gilijamse | 8-7-2016
de winkel van c.o bock
is een tabak en sigarenmagazijn in 1905
en de electrische tram deed in 1906 zijn intrede daar in de pietheinstraat

joost | 8-7-2016
.... of een straatlantaarn die "onthoofd" is bij het inkleuren van de foto om zo de naam van de winkelier volledig zichtbaar te maken?
Blijft alleen nog dat kastje....

Hendrik Prinsen | 7-7-2016
Joost, heeft dat paaltje iets met het enkel spoor te maken, De Piet Heinstraat loopt gebogen, van dit punt is geen tegenligger zichtbaar. net als toen bij het binnenhof, het oplichtende woord STOP. Verder weet ik geen verklaring daar aan te geven.

joost | 7-7-2016
Goed gezien FransW. Zeker geen laagdakker. Lijn 5 ligt dan ook voor de hand en daarmee ook uw daaropvolgend betoog m.b.t. de te rijden route.

Wat stelt dat merkwaardige paaltje voor hier links op het trottoir? Herinner me niet zoiets eerder te hebben gezien.
Een vroege flitskast lijkt mij verre van aannemelijk.

FransW | 7-7-2016
Neen, zeer beslist géén `Laagdakker` (emr. 151-168) en ook geen lijn 3! Hier zien wij een `Fordje` (emr. 21-150) op lijn 5. Prentbriefkaart dateert uit 1908-1910.
De motorwagen rijdt hier vanaf het beginpunt aan de Prinsessegracht naar de Regentesselaan. Nadat het is vertrokken van de Prinsessegracht over de Koninginnegracht, de Kanaalstraat (= Dr. Kuyperstraat), de Mauritskade, het Scheveningsche Veer, de Hoogewal, het Piet Heinplein, rijdt de tram verder via Piet Heinstraat, rechtdoor de Witte de Withstraat, rechtsaf Tasmanstraat en linksaf Prins Hendrikstraat en dan verder via de Weimarstraat, Koningsplein, Weimarstraat, Regentesseplein (in beide richtingen bereden via de oostzijde van het plantsoen) en Regentesselaan naar het eindpunt nabij Loosduinscheweg.

In de Piet Heinstraat ligt enkelspoor. In tegenovergestelde riching werd gereden vanaf de Prins Hendrikstraat via Van Diemenstraat, Helmersstraat (dit is het korte stukje dat ligt in het verlengde van de Van Diemenstraat, gelegen tussen de Witte de Withstraat en de Elandstraat) en dan linksaf de Elandstraat in naar Piet Heinplein en zo verder naar de Prinsessegracht.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1361


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>