Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-9-2018, 21:07 uur.

   
  t/m vrijdag 21 september is de kans aanzienlijk dat deze website incidenteel
een of meerdere dagen niet kan worden bijgewerkt
   
 

 
   




PCC`s 1224 lijn 3 en 1226 lijn 12 in de keerdriehoek Staatsspoor in 1969
foto van Huub van Keulen






fred(je) | 29-6-2016
Volgens mij een kort traject wagen van lijn 3 gezien aan het
zwarte bordje bij groot raam na 2de deur.

Ad | 27-6-2016
Ik weet niet of het verplicht was. HTM had een aantal ontheffingen van de lokaalspoor en tramwegwet (de lijnen 1 en 10 waren na het einde van de RTM het belangrijkste wat daaar onder viel), onder andere voor de frontverlichting.
Op de Delftweg bleek de klassieke stadsbel nit te voldoen, en de eerste experimenten met de dakbel kennelijk ook niet.
Overigens waren de steeds hoogste nummers met hoorn vaak nog thuis in de Lijsterbes.
De 1224 heeft hier al de minder schuin geplaatste reclameborden, een proef? bij 125 en 1221-1224. Bij de eerste schilderbeurt kregen de andere dat ook en verloren toen, behalve 1222 en 1224 het ventilatieluikje op de kop (dat van de 1224 zit nu in de 1210)

Museummedewerker | 27-6-2016
Voor lijn 1 werd de 1218 in 1965 voorzien van een fluit/hoorn/tyfoon en dat is verplicht voor buitenlijnen oftewel interlokale lijnen. De overige wagens 1201-1220 volgden nog voor het eind van dat jaar. In 1967 kregen de 1221, 1222 en 1223 zo ook en als laatste kregen de 1224, 1225 en 1226 ze eind 1969. De foto dateert van april 1969 en `dus` hadden de 1224 en 1226 toen nog niet zo`n voorziening. De 1226 heeft zijn fluit maar kort gehad en de wagens 1201-1225 hadden jarenlang de hegemonie op lijn 1, maar je kon ze ook op andere lijnen (blijven) tegenkomen. Zie 130 jaar tram in Den Haag (Donselaar).

paul | 27-6-2016
de 1201 t/m 1224 waren toch vaste wagens op lijn 1?
Wat deed de 1224 dan op lijn 3!!!

Rinus | 27-6-2016
Handwissel.
Het lijkt er trouwens op dat de bestuurder na het omleggen van de wissel instapt. Dit is de kenmerkende houding van iemand die het wisselijzer weer teruglegt in de bestuurderscabine.

Voogd | 27-6-2016
Hand denk ik want 3 ging weer linksaf terug en 12 rechtsaf.

Haagse_Meester | 26-6-2016
Was het wissel waar de 1224 voor staat een hand- of klapwissel?

MikeV | 26-6-2016
Korte Rijnstraat, gezien vanaf het Station Staatsspoor naar de Zwarteweg.
Achtergrond, diverse hotels en achter lijn 3 op de hoek `hotel Lucas` Rijnstraat huisnr.5

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    0449


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 3 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!