Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Lijn 12 (817-766) Nieboerweg over enkelspoor ivm werkzaamheden, 1962
foto van Jos Niehorster uit de collectie van Leo van der Putten






aldo markus | 9-4-2016
Ik herinner me deze situatie, tenminste: vaag. Maar het was de eerste keer dat ik mijn opa het woord "enkelspoor" hoorde zeggen (en voor die tijd had ik het vast nooit gehoord). Ik vond dat vast heel spannend klinken (anders onthoud je zoiets niet je leven lang). Bij aankomst op het Markenseplein mocht de tram de andere kant op pas vertrekken als wij waren aangekomen. Die moest dus op ons wachten!

In 1962 was ik 6. Opa en ik gingen graag wandelen, en bij lijn 12 zijn meer duinen dan bij lijn 11. Opa woonde destijds in de Dreven, en om op lijn 12 te komen zijn we waarschijnlijk op de Vaillantlaan overgestapt uit bus 28. Lijn 12 had toen nog "oude trams, met karretjes", precies zoals op de foto te zien is. Een prachtig tramstel (net zoals ze op lijn 11 reden). Niet gek dat ik tramliefhebber ben geworden...

joost | 9-4-2016
Dit systeem van "lodsen" bestaat al 150 jaar. Vlakbij een eindpunt, zoals hier, werkt dat goed. Halverwege het traject, bijvoorbeeld midden in de stad, waar meerdere lijnen van het traject gebruik maken van enkel spoor wordt dat wat lastiger. De loods moet wachten op een wagen uit de tegengestelde richting. Hierbij kan bij groter aanbod vanuit n richting een wachtrij ontstaan. De loods heeft dan de keuze toch te wachten of lopend naar de "andere kant" om de volgende wagen te loodsen. Tegenwoordig kan dit worden opgevangen door een sein- of signaleringssysteem waarbij wagens door middel van contacten/relais zelf het traject bezetten/vrijgeven.

erven sleeboom | 9-4-2016
Het is niet full proof, maar een bestuurder moet wel een fool zijn als hij zonder de loods het enkelspoor oprijdt.

Ad | 8-4-2016
Zoals uit het gedichtje dat Erven citeerde blijkt, werd er gewerkt met zeg maar een `loods, iemand die meereed en de toestemming geeft voor de bestuurder om het stuk enkelspoor in te rijden. Dat is in principe veilig, zolang niemand het vergeet. Het is dus niet fool proof of fail safe`.

Frans Reijgers | 8-4-2016
@Tiktak en @Rinus:

Ik vat `m; dank voor de uitleg.

erven sleeboom | 7-4-2016
Tiktak | 7-4-2016 Zo zie je maar dat het vroeger wel mogelijk was tijdens spoor vernieuwingen in twee richting over een enkelspoor te rijden, waarom is het heden ten daagse niet mogelijk.

Het is nu natuurlijk ook heel goed mogelijk, maar tegenwoordig is met het toenemen van de technische mogelijkheden de creativiteit afgenomen.

Tiktak | 7-4-2016
De volgorde van werken was zover ik mij kan herinneren
Op het spoor richting SS werd als enkelspoor in twee richtingen gereden, hierna werd het spoor richting Duindorp verwijderd, het nieuwe spoor richting Duindorp werd een paar meter opgeschoven en opnieuw gelegd incl. bovenleiding. Toen het spoor klaar was werd dit spoor als enkelspoor in twee richtingen gereden en werd het spoor richting SS uitgebroken, hierna werd het spoor ook een paar meter opgeschoven en op nieuw aangelegd, tevens werd de bovenleiding hierboven gehangen en de oude bovenleiding verwijderd.

Zo zie je maar dat het vroeger wel mogelijk was tijdens spoor vernieuwingen in twee richting over een enkelspoor te rijden, waarom is het heden ten daagse niet mogelijk.

Rinus | 7-4-2016
Ik heb de foto`s van de Nieboerweg in de Beeldbank bekeken. De verklaring lijkt mij deze: het spoor richting Duindorp (waarover de tram nu richting HS rijdt) is verlegd. De middelste "derde" draad is de nog niet verwijderde rijdraad boven het oude - nu uitgebroken - spoor richting Duindorp. De linker draad is vanzelfsprekend de nog niet verwijderde rijdraad waar het spoor richting HS had gelegen.
Het lijkt daarom waarschijnlijk dat de foto de dag na het leggen van het nieuwe spoor is gemaakt. Wellicht dat dhr. Leebeek de datum van de spoorverlegging heeft genoteerd in zijn archief.

erven sleeboom | 5-4-2016
Lijn 12 gezien vanaf het Distelvinkepplein

Onze Nieboerweg ligt open
Alle mensen moeten lopen
Zelfs geen auto of fiets rijdt hier
Alleen onze tram gaat fier
Tussen alle rommel door.
En om ongelukken te voorkomen
Heeft de HTM een man genomen
Deze rijdt nu telkens mee
En alles loopt daarom OK.
In oktober is alles klaar
En komt de PCC-Car daar.


Marianne de Bruyn (15 jaar)
"Het Publiek en zijn HTM" no. 47, sept.-okt. 1962, pag. 7

Frans Reijgers | 5-4-2016
@wil leebeek:
Ok, dat is duidelijk te zien, want het spoor richting stad is weggebroken. Logisch dat de rijdraad daarboven dan blijft hangen, maar waar diende die derde draad dan voor?

Hans (Zoef) | 5-4-2016
Er staat ook een foto op de beeldbank met een pilot op de straat. Deze werd ingeladen en aan de overloopwissel weer uitgezet. Stond er een pilot, dan inladen en verder, stond deze er niet dan wachten tot de tegenligger voorbij was, zo werden onaangename verrassingen voorkomen. Dit verhaal heb ik gehoord, dus als het anders was dan correctie.

wil leebeek | 5-4-2016
De Nieboerweg moest geasfalteerd worden. Om het tramverkeer doorgang te laten vinden moest lijn 12 enkelspoor rijden.

Gerard van Tuyn | 5-4-2016
fRANS, DAT VIEL MIJ OOK DIRSCT OP. Werden soms ook de sporen verplaatst?

rikky | 5-4-2016
Wat een bijzondere foto. Bedankt weer .

Frans Reijgers | 5-4-2016
En spoor, maar wel drie rijdraden.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    8703


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>