Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 15-12-2017, 20:39 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Mw. 200 met 650-er van lijn A op het opstelspoor Zwarteweg in 1918
foto van Ron de Bock uit de collectie van Wout Verspuij






Wout Verspuij | 7-4-2016
@erven sleeboom: Zijn jullie er nog? Lijn A? Zwarteweg?

We zijn er zeker nog.!

Dankzij Lijn A op de Zwarteweg zijn we over de voorrangs regels veel wijzer geworden.
Bedankt weer.

erven sleeboom | 7-4-2016
Nog een toevoeging: voor een tram buiten dienst golden de voorrangsregels volgens het lijnnummer dat er op stond. Een slimme bestuurder zou dus een 1 kunnen voordraaien om al zijn collega`s het nakijken te geven.

Zijn jullie er nog? Lijn A? Zwarteweg?

erven sleeboom | 7-4-2016
De buitenlijnen hadden voorrang op de stadslijnen, maar voorzover ik weet had lijn I² voorrang op I¹ en I³. Als dat niet zo is zal C. Campagne te Doetinchem mij ongetwijfeld corrigeren. Verder had lijn 11 voorrang op de andere lijnen ongeacht het lijnnummer.
Bij kruisende trams van dezelfde lijn (bijvoorbeeld lijn 10 op de hoek Stuwstraat/Ketelstraat had de wagen uit de richting Scheveningen voorrang.

GJ de Groot | 7-4-2016
Elders op deze site zag ik: "De lijnen I1, I2 en I3 hebben bij ieder kruis- of vereenigingspunt den voorrang boven de stadslijnen. Terwijl I1 den voorrang heeft boven I2", iets wat mij destijds ook door generaties boven mij verteld werd.

Wout Verspuij | 7-4-2016
@aldo markus en erven sleeboom:

Bedankt voor al deze Wetenswaardigheden over Lijn toekenningen en de daarbij, eventuele voorrangs regels.
Interessant om te lezen en te weten.

aldo markus | 7-4-2016
@Wouter Verspuij en erven sleeboom:
Interlokale lijnen (eigenlijk ook letterlijnen) I.1/2/3 hadden voorrang op stadstramlijnen (en NZH en WSM stonden daar nog boven, en alle buslijnen kwamen daar weer achter). In 1963 en `65 (I.2 was er al niet meer) werden op I.3 en I.1 de nummers 36 en 37 ingevoerd. Dat werden in 1966 de lijnen 10 en 1. Die ontmoetten onderweg eigenlijk alleen lijn 16, 8, 9, 12 en 6. De voorrang zal toen wel niet meer de reden voor deze vernummering zijn geweest. Inmiddels was er veel ander verkeer.

De vernummering van lijn 21 in 2 (1937) is wel een voorbeeld. Wel handig want tussen Staatsspoor en de 2e Sweelinckstraat reden de lijnen 1 en 21 dezelfde route.
Welbeschouwd bestaat dit lijnenspan in zekere zin nog steeds in de vorm van buslijn 24. Tram 1 werd in 1958 bus 1 en die verdween op 1-1-1964. Tram 2 verdween in 1942. Daarvoor kwam in 1947 bus G (1955: bus 21) in de plaats, niet naar Staatsspoor maar naar "Spui". In 1964 was er dus alleen nog de 21. Die werd in 1966 verlengd naar Mariahoeve (weer langs Staatsspoor!) via een deel van bus 4 en nam dat lijnnummer over. In 2004 werd bus 4 omgenummerd in 24. (Ik laat hierbij tussen 1943 en `66 tramlijnen 1 en 15 en bus 15 maar even onvermeld.)

Of de vernummering van lijn 20 in 2 (in 1948) iets met de voorrang te maken heeft gehad betwijfel ik. Maar het had wel consequenties op de kruisingen met de lijnen 10, 11, 12 en 15.

Heerlijke materie om over door te denken, maar ik laat het hierbij.


erven sleeboom | 6-4-2016
Nou ja, om de omgekeerde reden. Lijn A heeft in 1927 het lijnnummer afgepakt van lijn 1 naar het Bankaplein die kennelijk zwak genoeg was om gedegradeerd te worden van vooraan de rij naar helemaal achteraan als lijn 17. Die moest toen dus aan alle andere lijnen voorrang geven (de in mei 1928 ingestelde lijn 20 kwam niet in aanraking met lijn 17 en toen lijn 21 in december 1928 in dienst kwam was lijn 17 al drie maanden weg).

Wout Verspuij | 6-4-2016
@Aldo Markus: EEUWFEEST!

Inderdaad een gedenkwaardige dag! Dank voor de geheugen-tip.
Het verhaal van lijn 13 en de klachten op de voorrangsregels, de "omnummering" naar lijnletter: A en daarna weer naar het lijncijfer: 1, is een schitterend stukje "Lijngeschiedenis" wat daarna, om reden van die voorrangsregels, m.i., niet meer is voor gekomen.
Of kennen we nog een dergelijk voorval? Wel omnummeringen natuurlijk, maar om bovengenoemde reden..?

aldo markus | 6-4-2016
EEUWFEEST!
Op 6 april 1916, vandaag precies 100 jaar geleden, kreeg de lijn Frankenslag - Staatsspoor de letter A.
Het lijnnummer 13, dat sinds 1912 op deze toen ingestelde lijn was gebruikt, had als nadeel (vooral voor de welgestelde bewoners van Duinoord en Statenkwartier) dat onderweg aan alle lager genummerde lijnen voorrang moest worden verleend. Als letterlijn had lijn A voorrang op alle genummerde lijnen.
In 1927 lagen de kaarten anders en kreeg lijn A "gewoon" het nummer 1, wat in de praktijk dezelfde voorrangsrechten inhield.

wil leebeek | 4-4-2016
In mijn vorige bericht gaf ik aan nov. 2018 maar dat moet natuurlijk 1918 zijn !

wil leebeek | 4-4-2016
I.v.m. stroombesparing reed lijn A tussen 17 febr. 1917 en 27 nov.2018
tussen Frankenslag en Plein. 4 stellen werden na de ochtendspits voor het Gebouw van K en W aan de Zwarteweg geplaatst om later op de dag weer in de dienst terug te komen.
Dit herhaalde zich tussen 7 jan.1919 en 4 nov. 1919. Motorwagen 200 reed met 1 aanhangwagen.

Ook de lijnen 8, 9 en 10 kregen met maatregelen vanwege de stroom- besparing waardoor de helft van de wagens reed tot resp. Seinpost, Witebrug en Nieuwe Duinweg.
Op de lijnen 2 en 4 werd een beperking an de diensten ingevoerd.

Hans Klomp | 4-4-2016
Aangenomen dat de foto inderdaad van 1918 dateert, zal deze niet zijn genomen door De Bock zelf.
Deze was toen immers nog maar 7 jaar oud. De foto zal dus wel uit zijn collectie komen.

aldo markus | 3-4-2016
Als de foto inderdaad gemaakt is in februari 1918 zou lijn A misschien door gebrek aan personeel (of elektriciteit) kunnen zijn ingekort tot het Plein. De oorlog woedde immers nog volop, en Nederland was dan wel neutraal, maar er waren wel mobilisatie en schaarste.

Museummedewerker | 1-4-2016
@Tramlijn 18,

Dat komt misschien wel omdat 18 als tramlijn nooit heeft bestaan bij de HTM.

Maar nu even serieus: aan de kant van het Statenkwartier was het beginpunt altijd Frankenslag. Aan de andere kant was het Plein, Zwarteweg of Staatsspoor, afhankelijk van welke periode.....

mibia | 1-4-2016
Jmmr dat zo`n voertuig niet meer bestaat en in bezit is van HOWM

Tramlijn 18 | 1-4-2016
Ik vind het wel vreemd dat het zij-koersbord is beschilderd met de tekst Staatsspoor-Frankenslag, maar dat op de kop Plein wordt aangeduid.

erven sleeboom | 31-3-2016
Oeps... bij die foto zie ik mijn eigen commentaar staan...
Als oud baasje weet ik `t allemaal niet meer zo goed...

Wout Verspuij | 31-3-2016
@Erven Sleeboom: Natuurlijk weet ik dat de 200 ook wel eens met twee Aanhangrijtuigen reed.! Kijk maar eens op deze foto:

https://www.honderdprocenthaags.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1448130425

Sorry voor de foutieve benaming van destijds de "Controleur".
`t Was ook zo ver voor mijn tijd..! Weer wat geleerd, bedankt.

erven sleeboom | 31-3-2016
"Controleur" was de functie van de chef.
De functies groepschef, verkeerschef, instructiechef werden pas eind jaren zestig geïntroduceerd. De term "controleur" bleef bestaan, maar werd beperkt tot degenen die de vervoerbewijzen controleerden en over het personeel weinig meer te zeggen hadden.

Misschien weet Wout Verspuij of zijn geliefde 200 ook wel `s met twee aanhangers reed?

Wout Verspuij | 31-3-2016
@Dick: Op motorwagen 200 deden regelmatig, bij een hoog aanbod van reizigers, twee conducteurs dienst. Op de combinatie: 200 met een 650er was de bemanning dus vier man sterk. De groepschef dus niet mee tellen, immers hij reed incidenteel mee of helemaal niet. Motorwagen 200 was, bij dienstdoende conducteurs, niet echt geliefd wanneer het reizigersaanbod hoog was. Dit heeft alles te maken met de grote lengte van de wagen. Tussen de haltes was de controle in "die lange" best lastig. Vandaar dat de wagen de bijnaam: "Kegelbaan" en later: "Zeppelin" kreeg.

Tiktak | 31-3-2016
Ik zie op de foto, drie conducteurs met kaartjestas, één trambestuurder en één groepchef (heeft witte rand op pet)

FransW | 31-3-2016
@Dick: rechts van de 200 zie je inderdaad een aanhangrijtuig uit de serie 650 gekoppeld.

Dick | 30-3-2016
5 Man personeel? Is dit een convooi, dwz zit er nog een 650-er achter? Of is een andere reden dat er zo veel HTMers op deze foto staan Jammer dat er maar een paar centimeters van de aanhangwagen op de foto te zien zijn. Overigens kan ik me wel herinneren dat er bij K&W wagens stonden om de bezoekers na de voorstellingen af te voeren. Maar toen bestond de 200 die inmiddels 300 geworden was, niet meer.

MikeV | 30-3-2016
Deze foto op dezelfde locatie uit ca.1910 past er wel bij, denk ik:
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1453145955

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    8861


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>