Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Regentesselaan met mw. 145 lijn 6 en in de verte mw. 56 lijn 12, 1925
foto van Artur Klitzsch uit de collectie van Joop Bleyie




uitsnede

Zie ook: Tramspoor-plattegrond Regentesselaan 1922





Frans | 20-2-2016
Deze opname werd gemaakt door Artur Klitzsch.

cees struiving. | 12-2-2016
Op de bovenste foto vooraan bij de loosduinseweg was een
kiosk waar sigaretten kranten en tijd schriften werden verkocht. De tweede verder op de Regentesselaan was een
koffiehuis. De reclame zuil was van het GEB. daar zaten
stoppen in en konde bepaalde delen in de oorlog worden
uit geschakeld. Bij ons in huis sloegen op een bepaald moment de stoppen door.Men had een gedeelte van de buurt
weer stroom er op gezet,dat bleek voor een tandarts te zijn

aldo markus | 11-2-2016
@pduvekot
Dat heb ik ook altijd geleerd. De consequentie was dan wel dat lijn 12 op het Hobbemaplein een 6 moest laten voorgaan, en die dan op de Regentesselaan ook nog eens moest laten terugsteken naar het opstelspoor. Maar ik heb ook nooit iets gelezen op een formele uitzondering op de voorrangsregel.

@Hendrik Prinsen
Dank. Het overloopwissel kan in de loop der jaren wel vereenvoudigd zijn. De twee kiosken die we op de bovenste foto zien waren in de jaren `60 weg, er was wel een ronde reclamezuil (met waarschijnlijk iets technisch erin). Ik herinner me wel dat lijn 12 richting Staatsspoor hier ook nog lang een "gekke" slinger heeft gemaakt, alsof-ie om iets heen moest wat er niet stond. Herinneringen van een kleuter na een halve eeuw...

@Voogd
Lijn 6 zal na de verlenging van Vaillantlaan naar Regentesselaan best een stuk drukker zijn geworden. Transvaal was werd in het begin vooral bewoond door ambtenaren en onderwijzers. Tot 1916 had de Transvaalbuurt alleen de HSM ("lijn 11") en lijn 12 die niet naar de stad gingen.
Qua ruimte zou er wel een mogelijkheid zijn geweest om sporen aan te leggen om ook met achterwagens te rangeren. Maar het was 1916, en hoewel Nederland in WO I neutraal was zou het best kunnen dat de (financiële) middelen beperkt waren, of dat de leveranciers van wissels en rails toevallig in de oorlogvoerende landen zaten.
In de tijd daarna dacht men aan lijn 6 naar de Escamplaan (gerealiseerd 1932) en/of naar de Hoefkade (1925-27 lijn 6A, 1927-52 lijn 13). Toch werd in 1925 in eerste instantie lijn 6 zelfs weggehaald van de Regentesselaan, maar dat werd al heel vlot weer hersteld. Deze tak zal het tot 1932 best zonder achterwagens hebben kunnen stellen.
Allemaal reden om even niet te investeren in het emplacement Regentesselaan.

Interessant om over na te denken en eens uit te zoeken.

FransW | 11-2-2016
Aanhangwagen achter de 56 is de 657.

Hendrik Prinsen | 10-2-2016
Aldo Markus, De overloopwissel lag er in de jaren 60 nog, zie HBB 0.59947

pduvekot | 10-2-2016
In mijn jonge jaren heb ik van een bestuurder geleerd dat een lager nummer altijd voorrang had boven een hoger nummer behalve lijn 11, die had voorrang boven iedereen!

Voogd | 10-2-2016
Reed lijn 6 in die tijd dan helemaal zonder bijwagens? Moet toen toch al een drukke lijn zijn geweest.

aldo markus | 10-2-2016
We kijken richting Loosduinseweg, lijn 12 komt net uit de Paul Krugerlaan. Lijn 6 bereikte het eindpunt over het op de foto linker spoor. Daarna moest de conducteur de beugel zwaaien en de bestuurder naar het andere balcon lopen. Dan kon de tram naar het verbindingsspoor worden gereden. We zien lijn 6 op de instaphalte.
Sinds 1906 was hier het westelijk eindpunt van lijn 5, die precies de andere kant op reed (lijn 5 zou dus naar de fotograaf toe vertrekken). Sinds 1911 rijdt(!) hier ook lijn 12.
Toen lijn 5 in 1916 naar de Valkenboslaan ging rijden nam lijn 6 (beginpunt was destijds het Plein) dit eindpunt over en bood daarmee het Transvaalkwartier een rechtstreekse verbinding met het centrum. Een behoorlijke verbetering voor deze buurt. In 1932 ging lijn 6 vanaf het Paul Krugerplein naar de Escamplaan rijden en werd dit eindpunt in de normale exploitatie verlaten.
Toch staat me bij dat ik dit overloopwissel begin nog jaren `60 nog heb zien liggen, ook al was ik toen nog maar een jaar of 7. Ten tijde van de tweerichtingtrams altijd handig als er een inkorting nodig was.
Met PCC en GTL had je weinig aan dit soort wissels. Misschien komen ze in de toekomst (met meer tweerichtingmaterieel) weer in het straatbeeld terug.

Voor achterwagens op lijn (5 of) 6 was op dit eindpunt geen rangeermogelijkheid. Je kon ze niet afkoppelen en op de volgende tram laten wachten, want er zou ongetwijfeld een lijn 12 in aantocht zijn.

Ook het rangeren van lijn 6 op de Regentesselaan doet me vermoeden, dat op het Hobbemaplein een lijn 12 werd voorgelaten. Hoewel dit in strijd zou zijn met de interne voorrangsregels: een lager genummerde lijn had immers voorrang.

Weet iemand nog hoe het zat met die voorrang en met de achterwagens?

Ralph | 10-2-2016
@Johan
Zoiets levert een 20 MP camera niet op.

Johan Kolstee | 10-2-2016
Wat is dit een duidelijke foto zeg, had zomaar ergens gistern kunnen zijn, is al 91 jaar oud!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    8483


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>