Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 13-12-2017, 20:42 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Mw. 202 van lijn 10 in de Stuwstraat in 1954
foto van Edu Bouwman uit de collectie van Harry Meurer






wil leebeek | 18-1-2016
Theo: Op lijn 10 reden 9 PCC`s een 8 minutendienst. In het middagspitsuur kwamen 3 wagens de lijn versterken en reden er 12 wagens om de 6 minuten.

Deze aanvulling werd meestal gereden door wagens uit de series 801 en 201 maar bij materieelgebrek kwam er soms een 250 of een ombouwer.

Albert | 18-1-2016
Mijn opa Eekhuis is ruim 40 jaar trambestuurder geweest. Hij ging met pensioen toen lijn 12 overging op PCC`s. Als bestuurder/instructeur heeft hij ook op de eerste PCC`s proef gereden maar met zijn lengte van ruim 1,90m was hij te lang voor de toen wat krappere ruimte.
Omdat hij last had van zijn been heeft hij als een van de eerste bestuurders een zadel gekregen zodat hij zittend zijn werk kon doen.

Theo | 17-1-2016
Ik kan me herinneren dat incidenteel deze tram van het type "Zwitser" reed op lijn 10, en volgens mij, als ik het goed heb, meestal in het weekend. Nadat de keerlus gerealiseerd was reden er PCC`s van het type z.g. 1000-tjes. Klopt het niet dan moet men mij maar verbeteren.

Hans Klomp | 17-1-2016
Inderdaad mochten sommige bestuurders het zadel gebruiken; maar alleen met een doktersbriefje! Het was dus een uitzondering.

Hendrik Prinsen | 17-1-2016
De Bestuurder staat hier gewoon op alle twee zijn benen, maar leunt voorover met zijn ellebogen op het bedienings paneel, een stiekem rustpuntje, je krijg van op één plaats staan stalpoten, ook zijn alle twee zijn handen te zien.

Hans | 17-1-2016
De bestuurders deden in het oude materieel (meestal) staande hun werk. Toch meen ik me te kunnen herinneren dat er een soort zadel of plankje aan een stang was bevestigd om hun de gelegenheid te geven te gaan "zitten", zoals op de foto hier klaarblijkelijk te zien is. (Door de hurken te gaan is misschien wel beter gezegd). Mochten ze eigenlijk wel zitten tijdens de rit, of stond hier de inmiddels bekende "lap" op? (Je leert nog eens wat op deze website... )

wil leebeek | 17-1-2016
Foto is gemaakt door Edu Bouwman, nr 209.868.

De richtingfilm staat op Stuwstraat !

Museummedewerker | 17-1-2016
Als je vanaf buiten naar het front van de trams serie 201-216 kijkt, dan zit het draaipunt van de ruitenwisser soms linksboven, soms rechtsboven en soms in het midden van de ruit. Die laatste is het prettigst voor de bestuurder want de wisser wist het grootste vlak recht voor de bestuurder en daar zit ook de handgreep voor de bediening. De beide andere versies zijn minder goed en de korte wisser (zoals hier op de foto) is ronduit slecht. Voor de bediening van de wissers linksboven en rechtsboven moet de bestuurder ook nog boven de schouders reiken om de wisser te bedienen. Gelukkig heb ik een gemiddelde lengte en een goed uitzicht bij de 215 ;-)

Joop Bleyie | 16-1-2016
De Bestuurder is er denk ik even bij gaan zitten, na een lange rit bijna bij het eindpunt. Toen nog normaal stond deze man zijn werk te doen, en dan was de wisser prima van lengte

Hans | 16-1-2016
Wat had de bestuurder aan zo`n ruitenwisser? Die is te kort. Bij sommige Zwitsers was deze in het midden van de voorruit gemonteerd. Wel wat handiger. Dan kon er een mooie cirkel worden gedraaid.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    2249


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>