Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Rotterdammer 174 met stoomwagen 155, lijn 10 Prinsegracht in 1947
foto van Jan Voerman uit de collectie van Leo van der Putten


Leo van der Putten is medewerker vanRotterdams Openbaar Vervoer Museum - digitaal





erven sleeboom | 21-2-2017
 quote:
AvdZwan | 21-2-2017 dan staat de tram aan de halte Brouwersgracht en rijdt naar Scheveningen, Statenlaan en niet naar de Stuwstraat zo dacht ik. U ook ?
Scroll maar naar beneden.

AvdZwan | 21-2-2017
dan staat de tram aan de halte Brouwersgracht en rijdt naar Scheveningen, Statenlaan en niet naar de Stuwstraat zo dacht ik. U ook ? in het hoge gebouw achter de tram heeft vlgs mij een lange tijd het bedrijf van Dagblad "Het Binnenhof" gezeten.

Kees Bontje | 20-12-2015
Koperpoetsen was er sinds WO II bij de HTM niet meer bij, heb ik me laten vertellen door mr. Munter. Bij de `Rottertdammertjes` was dat trouwens niet nodig omdat in Rotterdam al sinds de jaren `30 het koper was verchroomd of vernikkeld. Kan Leo van der Putten dat wellicht bevestigen?
Bij de trams in het HOVM, ook bij die in de na-oorlogse uitvoering zoals de 819, 826 en het buitenlijnstel, is het koper gepolijst en wordt nog regelmatig gepoetst.

aldo markus | 20-12-2015
Er gebeurt iets rechts van de tram. Drie dames in de 174 en de heer op het balcon van de stoomwagen lijken allemaal (verschrikt?) naar hetzelfde te kijken. En ze kijken niet in de richting van de fotograaf.

T.Prinse | 20-12-2015
Achter de stoomwagon 155 ziet men het bekende Handels onderneming
J.P. Wyers. Gordijnen tapijten e.d.. Verder terug, de Lange beestenmarkt of straat. Met het Paard van Troje

Charles | 15-12-2015
@HansR
Verkeersveiligheid was in die tijd een relatief onbekend begrip. Je mag dat niet vergelijken met de situatie van heden ten dage. En wat betreft geluidsoverlast, men had het toen veels te druk met andere zaken en bezigheden En verdraagzaamheid was ook vele malen groter dan nu.
Dat waren echt andere tijden.

HansR | 15-12-2015
Ik was dienstplichtig Huzaar 64-2 en laat daar nou ook koper poetsen tot tijdverdrijf (lees straf) zijn verheven.
Je kunt je haast niet voorstellen dat deze prachtige kolossale trams door Boekhorststraat en de Stuwstraat reden.
Maar in de prachtige fotoboeken van o.a. de blauwe tram zie je in de regio Leiden/Katwijk nog veel nauwere doorgangen waarbij de trams bijna de huiskamer in rijden.
Nu moeten er allerlei geluidswallen (bv Oosterheem/Zoetermeer) worden aangebracht c.q. verbeterd vanwege de geluidsoverlast. Ik neem aan dat de vroegere trams veel meer geluid maakten in de veel nauwere straten.
Hadden de mensen toen een slechter gehoor of vond je het gewoon bij de moderne tijd horen?

fred(je) | 14-12-2015
Tja koper poetsen heeft mijn vader ook heeeel veel moeten doen

Hans (Zoef) | 13-12-2015
Toch wel prettig dat de interieurs tegenwoordig zijn uitgevoerd in roestvrij staal, dus valt er niets meer te poetsen!

Museummedewerker | 13-12-2015
@Voogd: Die term komt van mijn opa, die in 1959 als trambestuurder met AOW ging. Het is de vroegere HTM-term voor `straf`. Dat kon een geldboete zijn van een dubbeltje of een kwartje. In die tijd best veel geld. Ook kon men nachtdiensten toegewezen krijgen waarin men moest koperpoetsen.

Hendrik Prinsen | 12-12-2015
Wel makkelijk als je met de zelfde tram terug moet.

eppo | 12-12-2015
@Museummedewerker: of de richtingfilm in kwestie kon niet verdraaid worden vanwege een mechanisch defect. Tja, als dat het geval is, zal de trambestuurder ongetwijfeld zijn verexcuseerd voor het rijden met een verkeerde richtingfilm...

Voogd | 12-12-2015
@Museummedewerker: `lap` is dat geheimtaal? :)

erven sleeboom | 12-12-2015
Ja, het is waar. Het gebouw waar slaapkamers en bedden worden verkocht heet Magazijn Hollandia en bevindt zich (nog steeds) aan de andere kant van de Prinsegracht. Dus er had Statenlaan op Rotterdammer 174 moeten staan.
Ik ken de foto al heel lang (stond al in 1964 in het speciale HTM-nummer van Op de Rails), maar realiseer me nu pas wat Joop Bleyie zo goed zag.
Wel een bijzondere foto trouwens, ook door de combinatie Rotterdammer + stoomwagen.

Museummedewerker | 12-12-2015
Beste Joop, je hebt helemaal gelijk. Het gebouw met de boogramen (zichtbaar achter de stroomafnemer) is een gemakkelijk te herkennen referentiepunt. De bestuurder is kennelijk vergeten zijn richtingfilm te verdraaien. Als een chef dat had waargenomen dat had dat de bestuurder een lap gekost.

Joop Bleyie | 12-12-2015
Ik weet het niet maar ik heb het wel eens meer goed fout, maar is de Stuwstraat voor de tram niet de andere kant op. Zo gaat zij toch richting frankenslag.
De tram rijd nu waar de tramtunnel eindigt bijna op de hoek Brouwersgracht

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6359


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>