Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 12-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Lijn 11 (810-916) onder de kap van het Hollands Spoor in 1962
foto van Jos Niehorster uit de collectie van Leo van der Putten


Leo van der Putten is medewerker vanRotterdams Openbaar Vervoer Museum - digitaal





Rinus | 16-10-2015
Nog op te merken valt dat op een gegeven moment die stoomtramoverkapping is ingekort met drie segmenten. Ik dacht dat dat samenhing met de aanleg van de tunnelbak voor de tram. Maar ik kan dat mis hebben.

Ad | 16-10-2015
Kijk eens op Google maps of earth. Dan zie je dat de knik aan beide zijden van de kap is en [dat kan je op deze foto volgens mij ook zien] de keermuur van het stationstalud ook knikt. Dat kon omdat het perrron niet doorloopt na de reizigerstunnel. Het talud van het spoor begint hier dus al smaller te worden. Omdat dit toen nog bouwen in het weiland was, heeft de ligging van het spoor de plaats van de Parallelweg bepaald.
De kap is m.i. dus gewoon voor de stoomtram gebouwd.

Hendrik Prinsen | 16-10-2015
Van oudsher is het station een tramknooppunt. De HIJSM wilde een eigen spoorverbinding met Scheveningen hebben en in 1886 werd een stoomtramlijn geopend, de latere tramlijn 11. Deze stoomtram had een eigen overdekte kopeindpunt naast het station. Deze stoomtram en latere elektrische tram had een aansluiting op de treinsporen voor het goederenverkeer. Op het stationsplein voor het station hebben altijd al vele tramlijnen gereden.

BRON: Wikipedia

Rinus | 16-10-2015
Dank, maar dat zijn alleen prenten. En dan ben je afhankelijk van de interpretatie van de tekenaar en graveur.

Fotografische getuigenissen van de eerste stations van de Oude Lijn (HIJSM). zijn zeer zeldzaam. Er zijn wel een paar foto`s van Haarlem, Delft en Rotterdam.

Hoewel Alexandrine Tinne reeds in 1860 in Den Haag straatgezichten heeft vastgelegd en bijv. de gebroders Delboy in de jaren 1880 actief waren, was er kennelijk niemand die het interessant vond het oorspronkelijke Den Haag HS op de plaat te zetten. Ook niet in de tijd van de afbraak en de bouw van het nieuwe station.
Het is de hoogste tijd om een tijdmachine uit te vinden.

erven sleeboom | 16-10-2015
Op deze foto, ook van Stationsweb:

http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=denhaaghs&num=24

kun je zien dat het oude station geen overkapping had.

Broeksloot | 16-10-2015
@Rinus
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=denhaaghs&num=6

erven sleeboom | 16-10-2015
Coos | 15-10-2015 Blijft dan nog de vraag naar het waarom van die vreemde knik in de kap.

Zo vreemd is die knik niet. De Parallelweg loopt in een flauwe bocht over in het Stationsplein en dan is een knik eenvoudiger dan een gekromde overkapping.

Charles | 16-10-2015
Een andere aanwijzing zou kunnen zijn, het bouwjaar van de bruggen over het Trekvlietplen en de Van Maanenkade/Bontekoekade. Volgens mij staat het bouwjaar op deze genoemde bruggen. Wanneer de brug over de Rijswijkseweg gebouwd is, lijkt me recenter van datum.

erven sleeboom | 16-10-2015
En het oude station van 1843 was niet van F.W. Conrad zoals ik eerst schreef, maar van Cornelis Outshoorn.

Rinus | 16-10-2015
Opmerkelijk is dat er in de beeldbank van het gemeentearchief helemaal geen foto`s van het station van 1843 zijn te vinden. Ook niets van de bouw van het huidige station. Uit andere archieven is mij ook niets bekend. Sowieso is er weinig geschreven over de verhoging van de spoorbaan. Hier ligt nog een mooie taak voor een historicus, in de lijn van het boek dat Klaas van Giffen over station Haarlem heeft geschreven (2006).
Zowel Haarlem als HS zijn trouwens ontworpen door architect Margadant.

Charles | 16-10-2015
Klopt. Kijk maar naar de pilaren als je daar ter plekke bent.
Daarop staat: Pletterij Den Haag 1892

Hans (Zoef) | 16-10-2015
Zover ik weet is deze kap speciaal gebouwd voor dit station door pletterij Enthoven, zat aan de tegenwoordige pletterijkade.

Coos | 15-10-2015
Dat de overkapping op de foto afkomstig zou zijn van het originele treinstation klinkt mij zeer aannemelijk in de oren. Bij de bouw van het huidige stationsgebouw (1886) zijn de sporen omhoog gebracht, waardoor een geheel nieuwe situatie ontstond.
Wanneer dan beneden (om de hoek als het ware) per 12 juni 1886 dezelfde maatschappij een stoomtramlijn naar Scheveningen opent, lijkt het me logisch dat daarheen de dan overbodige treinkap is verplaatst, boven de draaischijf. Bovendien kon men nu droog overstappen.
Blijft dan nog de vraag naar het waarom van die vreemde knik in de kap.

erven sleeboom | 15-10-2015
Op foto`s van het oude station van Conrad dat er vanaf 1843 heeft gestaan, kan ik helemaal geen overkapping ontdekken.
De overkapping van het tramstation (laag) is helemaal in de stijl van de grote overkapping van het totale Hollands Spoorstation (hoog) van Margadant uit 1891.

Broeksloot | 15-10-2015
@Tramlijn 18: ik heb hetzelfde idee over de lage kap met winkeltjes etc. als Coos. Jouw link geeft mij geen antwoord. In mijn twee meter boeken kan ik niets terugvinden erover. Wat weet jij? Ben benieuwd.

Emile Bruggeman | 15-10-2015
Nog een vraagstuk: mij is ooit verteld, dat de koffietent rechts een deel was van een oud stoomtramrijtuig. Wie weet hier iets van?

Tramlijn 18 | 15-10-2015
@coos;
Niet waar

kijk hier maar:
http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=denhaaghs&vraag=gv

Coos | 15-10-2015
Mij is ooit verteld, dat deze overkapping afkomstig is van het eerste station Hollandsche Spoor van de H.IJ.S.M.
Waar of niet waar?

GJ de Groot | 14-10-2015
Zaterdag 31 oktober 2015 wordt het verdwijnen van de tram-met-conducteur door het http://www.hovm.nl/nieuw/prog/ritten_31_oktober.php herdacht. Het aardigste ware als dan ook het rangeren - aankoppelen van de achterwagen, stukje oprijden, afkoppelen en doorrijden tot onder de kap kon plaatsvinden. Dt heeft - bij mij althans - de reputatie van lijn 11 gevestigd. Het is maar een droom.

Frank Faber | 14-10-2015
Mooi! Toen had de 810 nog niet de status van museumwagen. Ik heb zelf hele vage herinneringen aan 800en onder de kap van HS. Maar toen was ik dan ook nog kleine Frankje.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    9443


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>