Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Lijn 4 (58-677) beginpunt Leidsestraatweg (Marlot) aan de Zijdelaan, 1959
foto uit de collectie van Henk Odendaal / Frank Faber






LEO | 17-10-2015
@ Charles.
Op deze link vind je enkele duidelijke foto`s van het eindpunt van lijn 4 (zijdelaan)

https://www.flickr.com/photos/htmpcc/albums/72157645502508399/with/14556787558/

B. Alberda | 9-10-2015
Het trace is ook te zien op de RAF luchtfoto hier: http://watwaswaar.nl/#Nk-Uy-5-1-1v-1-2R6m-284u---fUS

Broeksloot | 8-10-2015
Er is een mooi kaartje van de onvolprezen D. vdSpek van de omleidingssituatie van de tram van Leiden naar de Zijdelaan. Vind het niet op google-afbeeldingen. Kijk in Blok - Buitenlijnen van de HTM, pag. 223 of in Blok/van der Spek - Railatlas tramlijnen Den Haag e.o., pag. 270.

LEO | 8-10-2015
@ Charles. Precies weet ik het ook niet meer, maar ik vermoed dat dit stukje, vlak bij het viaduct, is geslachtofferd aan het nieuwe viaduct.

Charles | 8-10-2015
@LEO Ik kan op kaart bij benadering zien waar het ongeveer geweest zou moeten zijn. Ik kan echter dit deel niet vinden op de tramspoor-plattegronden welke hier op deze site staan.
Ben zelf te jong om het gekend te hebben.

erven sleeboom | 8-10-2015
Dankzij Johan Blok en drs. A.E.E. van Donselaar kan ik je vertellen dat het Radion (wasmiddel) was.

rvo | 7-10-2015
Ik vroeg mij af welke reclame bijwagen 677 had. Weet iemand dat?

LEO | 7-10-2015
@ Charles. De plek is, uiteraard wel gewijzigd gemakkelijk terug te vinden. Het lag dus op de Zijdelaan, aan de voet van de Spoorbaan , nu Landscheidingsweg (N14) Zie google-map

wil leebeek | 7-10-2015
De datum van de foto is 16 januari 1959.

Charles | 7-10-2015
Een fraaie winterfoto met de conducteur in de deuropening en minstens 1 passagier te zien. Deze opname is klaarblijkelijk gemaakt kort voor de opheffing. Is deze plek nog terug te vinden in het hedendaagse Mariahoeve? Wat dat stadsdeel bestond destijds niet.

aldo markus | 6-10-2015
1-4-1959: tramlijnen 4-Zijdelaan en 4A-Overbosch aan deze kant van de stad vervangen door bus 4, vanaf Hollands Spoor. Deze ging terstond dr Mariahoeve rijden (Reigersbergenweg-Het Kleine Loo-Hofzichtlaan), maar het eindpunt bleef LEIDSCHESTRAATWEG. In 1961 ging lijn 6 over Het Kleine Loo rijden en kreeg lijn 4 de route over Diamanthorst. Intussen reden talloze NZH-bussen langs Marlot, maar die mochten geen lokaal vervoer in Den Haag verrichten.
Dat veranderde op 22 mei 1966: de NZH-lijnen 20/21/22 en 43 werden opengesteld voor stadsvervoer (20/21/22 werden kort daarna 90/91/92). Daardoor kon HTM-bus 4 uit Marlot worden teruggetrokken. Voortaan richtte deze bus zich op station Mariahoeve. De lijn draagt nu het nummer 24.
Er is meer te vertellen, maar dat past niet bij deze foto.

wil leebeek | 6-10-2015
Voogd: lijn werd op 23-9-1944 ingekort tot Overbosch en het feit dat I 2 toch tussen Zijdelaan en Overbosch reed.

Op 9-10-1944 reed lijn 4 weer naar de Zijdelaan i.v.m. inkrimping diensten op I 2.

Voogd | 6-10-2015
@Coos. In de Tweede Wereldoorlog werd deze verbinding toch door de Leidse/Wassenaarse lijn gebruikt? Reed lijn 4 er toen ook nog bij?

Dick.Koolstra | 6-10-2015
Joop Bleyie,ben het helemaal met je eens Joop.Wat hebben ze een hoop moois kapot gemaakt en afgebroken in Den Haag en Scheveningen.
Woon sinds vijf jaar in Duitsland en kom zo nu en dan naar Den Haag en Scheveningen en schrik iedere keer weer als ik zie wat er nu weer weg is of veranderd.Groetjes Joop.

wil leebeek | 6-10-2015
Foto Offerman (?): 1105.1664.
16 januari 1959 : 58+677 en 675+55+689 ( klaar voor rangeren).

Kees van Duinen | 6-10-2015
@Joop Bleyie, een beetje warrig?

erven sleeboom | 6-10-2015
Over welke domme besluiten heb je het nu?

Over al die wisselende lijnvoeringen van/naar Marlot?
Over het opheffen van deze verlieslatende lange uitloper van het tramnet door onbewoond gebied?
Of juist het aanleggen van deze verlieslatende lange uitloper van het tramnet door onbewoond gebied?
Of...?
Vertel eens?

Joop Bleyie | 6-10-2015
Wat zijn er toch domme besluiten genomen door mensen die het voor het zeggen hadden, met een hoge opleiding, zij kunnen zich dood schamen voor hun kinderen en kleinkinderen en voor de rest van Den-Haag en niet te vergeten Scheveningen. (sorry, moest ik even kwijt).

Hendrik Prinsen | 5-10-2015
Reacktie ? hhhhhhhhhhhhhhheeerlijke foto.

Markus | 5-10-2015
Jammer dat dit is opgeheven.

Coos | 5-10-2015
Deze enorme uitloper van het Haagse tramnet is niet steeds door lijn 4 gereden.
Per 1 sept.`1924 begon het met lijn 3: Lijsterbesstraat - Marlot (Zuidwerflaan).
Per 24 december 1925 verlengd naar Leidsche Weg/Zijdelaan.
Per 24 maart 1931 vervangen door lijn 13: Hoefkade/Schalk Burgerstraat - Leidsche Weg.
Per 15 october 1937 vervangen door lijn 4: Holl.Spoor - Leidschestraatweg.
Meermalen richting Spoorwijk en Moerwijk verlengd, en tenslotte:
Per 1 april 1959 opgeheven, en vervangen door buslijn 4.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    9030


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>