Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC 1013 van lijn 12 ri. STATION centraal, Goudenregenplein in 1981
foto van Hans Brederije






Edu | 14-9-2015
Ook nog net leesbaar de gevelreclame van de Nutsspaarbank. Toen je nog geholpen werd als mens en niet als nummer.

MikeV | 13-9-2015
@Rinus ... dat was, wat nog in mijn hoofd zat van vroeger.
Heb eens gegoogled en vond dit:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bomen-_en_Bloemenbuurt

Rinus | 13-9-2015
M.b.t. Berlage, hij is inderdaad verantwoordelijk voor het uitbreidingsplan, dus de opzet van de wijken en het stratenpatroon, maar volgens mij heeft hij hier niets ontworpen. Het Rode Kruis ziekenhuis is bijv. van Eduard Cuypers, de neef van P.J.H. Cuypers.

De gangbare bouwstijl in de Bloemenbuurt is Nieuwe Haagse School, wat strakker dan de Amsterdamse school. Het gebouw heeft juist door die twee torentjes elementen die weer van de Amsterdamse school afkomstig lijken te zijn (ook het prominent aanwezig zijn van het bouwjaar), maar is mede door zijn bescheiden hoogte toch typisch Haags.

Hans N. | 13-9-2015
In de 50er jaren zat op die hoek een winkel van deGruyter en reed lijn 3 nog onbewust naar de Vogelwijk.

MikeV | 13-9-2015
 quote:
Coos | 12-9-2015
Boven in de gevel het bouwjaar van het rode complex: 1920. Al bijna 100 jaar oud!
De stijl doet me A`dams aan; verderop in de Goudenregenstraat de bekende Haagse bouwstijl uit die dagen t/m 1940.

Zowel de bomen- alsmede de bloemenbuurt zijn op de door Cornelis Goekoop, van Anna Paulowna uit de schuldenboedel van Willem II, aangekochte Segbroek polder gronden gebouwd. Zoon Adriaan is deze gronden vanaf 1905 gaan exploiteren/verkopen, had de Gemeente mee, en Berlage mocht de ontwerpen maken. Het majeure deel van de bomen- en bloemenbuurt is tussen 1910- en 1930 gebouwd.

Dus diverse gebouwen in deze wijken doen idd Amsterdams aan, want Berlage heeft daar ook het eea op zijn naam staan.

In het noordelijk deel van de bomen- en bloemenbuurt zag je ook de hand van Berlage, bijvoorbeeld in scholen, kerk- en ziekenhuis etc. Dat stuk is op last van de Duitsers geheel afgebroken (moest plaatsmaken voor de tankgracht) en wat er na de oorlog op dat stuk grond voor is teruggekomen, zie je de hand weer in van architect Dudok weer in terug.

Zo zie je dus de hand van 2 stadsarchitecten in de bomen- en bloemenbuurt. De ruime wijkopzet en strakke lijnen van Berlage ten zuiden van de tankgracht (veel gebruik van Amerikaans Grenenhout) en daarna de meer gemixte stijl van Dudok met hoogbouw en woningen met stalen ramen in- en boven de vrm tankgracht.

FransW | 12-9-2015
@Frits: even een correctie: Sarinah (en niet Sarina) was geen Chinees-Indisch restaurant maar een Indonesisch restaurant. En de Chinees-Indische keuken mag geenszins worden verward met de Indonesische keuken...

Haagse_Meester | 12-9-2015
@Voogd: correct.

Voogd | 12-9-2015
De aftakking van lijn 3 ging toch het plantsoen in ter hoogte van de abri?

Coos | 12-9-2015
Uitvergroot blijkt het 1924 te zijn.

Coos | 12-9-2015
Boven in de gevel het bouwjaar van het rode complex: 1920. Al bijna 100 jaar oud!
De stijl doet me A`dams aan; verderop in de Goudenregenstraat de bekende Haagse bouwstijl uit die dagen t/m 1940.

Frits | 12-9-2015
Op de achtergrond (op de hoek) Chinees-Indisch restaurant Sarina, waar je een heerlijk "lopend buffet" kon eten, d.w.z. zoveel je wilde!
Inmiddels is dit restaurant er niet meer (failliet) en zit er een andere uitbater...

Richard Velthuysen | 12-9-2015
Dit waren de laatste maanden , dat deze 1000en op lijn 12 en 16 reden , alweer 34 jaar geleden . Wat gaat de tijd toch snel . Mooie foto ! Ook valt mij de vele reparatieplekken in het wegdek op .

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6311


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>