Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Fordjes 31 en 25 van lijn 1 op het Stationsplein, klaar voor ritje Bankaplein
ansichtkaart uit de collectie van Dick Gilijamse






FransW | 11-9-2015
In aansluiting op mijn vorige posting en in reactie op de eerste posting van Coos: op de kaart in mijn collectie is overigens in de beugel wel het frame aanwezig waarin het beugelcijfer is bevestigd. Het cijfer 1 is, hoewel erg vaag, zichtbaar. Pas in 1907 kwamen de beugelcijfers te vervallen.

Coos | 11-9-2015
@FransW: geheel accoord. Ik gruw van ingekleurde ansichtkaarten.

FransW | 11-9-2015
In mijn collectie is een niet ingekleurde fotokaart van deze opname aanwezig. Alhoewel licht geretoucheerd is toch duidelijk zichtbaar dat de takken aan de bomen nog geen loof hebben. Men moge niet uit het oog verliezen dat de kaart hierboven sterk geretoucheerd en ingekleurd is. Het hierop ingekleurde `groen` is dus verraderlijk om er zondermeer van uit te gaan dat er ook echt bladeren aan de bomen zitten.
Ik wil de kaart daarom niet dateren op eind voorjaar 1906 (dan zou er inderdaad al bladeren aan de bomen moeten zijn) maar ergens in het eerste kwartaal van 1906.

Coos | 11-9-2015
@H_M: Wat betreft de datering van de foto: beide trams tonen nog het kleine/ronde lijncijfer aan de niet-instapzijde. Het gazen lijncijfer in de beugel is al verwijderd.
Dan kom ik op eind voorjaar 1906.

Haagse_Meester | 11-9-2015
Alleen het gebouw staat er nog, de rest is compleet veranderd.

In 1907 zijn de ZHESM sporen gebouwd, die hier nog niet zichtbaar zijn. Ik schat dan ook in dat deze plaat gemaakt is ergens in 1906 of begin 1907. Lijn 1 is pas in november 1905 geopend als electrische tramlijn, ik kan me niet voorstellen dat toenmalige fotocamera`s dusdanig weervast waren dat ze bij slecht weer gebruikt konden worden. Daarbij staan de bomen in blad maar is het gezien de kleding nog wel frisjes. Zeer waarschijnlijk voorjaar 1906, of een jaar later: hoewel de werkzaamheden voor de ZHESM lijn al sinds 1901 bezig waren kon er pas in 1907 met stoom naar Scheveningen Kürhaus (toen mét Umlaut) gereden worden. Electrisch pas in 1908. De ZHE sporen zijn begin jaren 90 tijdens de grote restauratie van HS verdwenen, de taxistandplaats is er voor in de plaats gekomen.

MikeV | 10-9-2015
Fotograaf staat net voor de perperbus, piesbak en strengelspoor

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6510


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>