Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 20:29 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Kromhout 34 lijn 32 van Tesselseplein naar Turfmarkt, Nieboerweg 1959
foto van Edu Bouwman uit de collectie van Piet van Gaart






teun kuiper | 10-12-2016
Ik vind deze site erg interesant woon al bijna 60 jaar in canada. kom van Scheveningen toen ik vroeger met de bus naar duindorp ging was dat bus L in de 50 jaren wij woonden in het renbaan kwartier bus stop was bij het seinpostdiun

Coos | 30-7-2014
@Aldo: het niet zozeer politiek gekonkel geweest dat in juni 1948 lijn 15 deed ontstaan. Het was onder meer een verlaat gevolg van de oorlogsellende.
Vanwege de voortschrijdende aanleg van de Altantikwall was begin 1943 lijn 14 opgeheven en het Haagse deel ervan gekoppeld aan de eveneens verdreven lijn 1. Dat bleef zo tot in mei 1948 de vooroorlogse lijnenlopen werden hersteld. Maar al snel bleken twee onderschatte gevolgen.
Er bleek nauwelijks behoefte meer aan een verbinding Zuiderparklaan - Kurhaus, maar veel sterker gevoeld werd het wegvallen van de verbinding met het Distributiekantoor in de barakken hoek Groot Hertoginnelaan/LvM en het kantoor-/spitsvervoer naar de Javastraat e.o..
Dat leidde al na een maand tot verlegging van lijn 14 vanaf het Valkenbosplein naar het De Sav.Lohmanplein (dubbel met lijn 7) en het terugbrengen van de verbinding Zuiderklaan - Staatsspoor onder het nieuwe lijnnummer 15.
Korte tijd later werd, o ironie, het Distributiekantoos gesloten, en bleef alleen het kantoorvervoer als voornaamste funktie over.
Het inzakkend OV in het algemeen door het toenemend gebruik van de fiets maakte van lijn 15 een zeer zwakke tramlijn, die het maar tien jaar heeft volgehouden.

Coos | 30-7-2014
Buslijn 32 kwam per 15-09-1958 in exploitatie in de veronderstelling dat - na het wegvallen uit Duindorp van lijn 3 in 1955 - er toch behoefte was aan een directe verbinding tussen Duindorp en het Centrum. Er werd gekozen voor een route via de Groot Hertoginnelaan. Dat bleek een misser. Ik zag deze lijn steeds rijden met matige tot zelfs geen bezetting.
Van het feit dat de Nieboerweg begin 1962 was afgesloten in verband met asfaltering werd dankbaar gebruik gemaakt om buslijn 32 per 01-02-1962 geruisloos op te heffen.

aldo markus | 29-7-2014
@erven sleeboom Waarover?
Ach ja... Zoals je misschien weer ben ik elders in het land actief voor Rover, en mag ik regelmatig lijnwijzigingsvoorstellen bekijken, beoordelen en beadviseren. Ik put daarbij o.a. uit de kennis die ik in mijn jarenlange HTM-hobby qua lijnvoering heb opgedaan: experimenten, successen en mislukkingen, ze zijn in 150 jaar allemaal voorbijgekomen. Soms zie je dat fouten telkens opnieuw worden gemaakt. In dat opzicht: nuttig, die hobby.
Maar in de regio Haaglanden ben ik als Rover niet actief, al is het maar om de mensen hier niet voor de voeten te lopen met opmerkingen over "vroegâh". (Nou ja, in de optocht ben ik meegereden in de 826 - voor een feestje ben ik altijd in. Tenslotte vierde ik mijn 50-jarig jubileum als HTM-hobbyïst!)

In mijn vorige posting zette ik dan ook het soort overwegingen dat vervoerkundigen (in 1958 bestond dat hele woord nog niet) tegenwoordig als onderbouwing voor hun voorstellen zouden gebruiken in het perspectief van die tijd. Waarom werd lijn 32 in 1958 überhaupt ingesteld? En toen kwam de analyse. In dat opzicht: nuttig, die hobby.

Lijn 15 als gedrocht: jazeker. Politiek gekonkelemoes in 1948 liet de oorlogsroute van lijn 1 (de combinatie van de in 1943 uit de vesting-Scheveningen verdreven lijnen 1 en 14) al een maand na het herstel van de oude routes weer terugkeren, als "nieuwe" lijn 15. Het was vervoerkundig een onding. Een verbinding van de Zuiderparklaan met de Javastraat was echter wel nuttig. Pas nadat lijn 7 in 1966 was verdwenen, konden 15(tot 1971), 13(1967-2007 en 20(2007-2011) die functie volop gaan vervullen.

Terug. Waarom is in 1958 niet gekozen voor een verlenging van lijn 1 via Statenlaan-Westduinweg (dat zat al in het "tramplan-1927")?

Leuk hè, dat speculeren. Altijd goed om vandaag van te leren. Zodat fouten niet onnodig opnieuw worden gemaakt.




erven sleeboom | 29-7-2014
Die analyse van Aldo Marcus kan ik wel volgen.
Probleem was ook dat twee redelijk drukke lijnen (15 en 21) samen reden met twee zwakke (1 en 32) en dat de onderlinge afstemming van de frequenties dus toch al lastig was. En de route van lijn 15 was een onding (dat terugging tot de tramperiode in 1948), want de reiziger van de Meppelweg op weg naar het centrum en het Staatsspoor werd via een nodeloze omweg over de Groot-Hertoginnelaan meegesleurd.
Als lijn 15 toen al op het Burg. de Monchyplein was geëindigd, hadden lijn 1 en lijn 32 misschien meer kans gehad om een eigen nuttige functie te vervullen. Maar... toen Lehner kwam was het voor deze lijntjes al te laat.
Leuk hè, speculeren hierover... ja over wat eigenlijk...

aldo markus | 29-7-2014
Lijn 32 (SPUI-TESSELSEPLEIN), ingesteld op 1 september 1958 en verdwenen i.v.m. wegwerkzaamheden in 1962: nooit teruggekeerd, door weinigen gemist. De lijn heeft een merkwaardig verhaal.
Zomer 1958 reden de buslijnen 1 en 15 (van Staatsspoor via L.Vijverberg) en 21 vanaf "Spui". Deze lijnen ontmoetten elkaar op de Kneuterdijk en reden dan samen door de Parkstraat naar de Groot-Hertoginnelaan. Daar koos 15 zijn eigen weg, en 1 en 21 gingen samen de Stadhouderslaan op (1 naar Prins Mauritslaan, 21 over de Sportlaan naar Eiberplein en Balsemienlaan.
Er zal in de afstemming van de dienstregeling op deze routes behoefte zijn geweest aan meer ritten Spui-Stadhouderslaan, maar op de uitlopers was een hogere frequentie dan weer niet nodig. Men bedacht een vierde lijn, die dan meteen Duindorp weer met het centrum kon verbinden (lijn 10 was na de oorlog immers niet in Duindorp teruggekeerd). Dat werd op 1 september 1958 lijn 32, die over de Houtrustbrug, Segbroeklaan en Nieboerweg naar het Tesselseplein ging. De lijn werd geen succes.
(Ik vraag me af, waarom 32 niet net als 21 "gewoon" over de Sportlaan kon rijden.)
De "lijnenbundel" 1/15/21/32 functioneerde niet. Misschien werd er teveel gecombineerd op een vrij kort traject (bedenk, dat ook tramlijn 8 over een deel van het traject meereed). In 1962 sneuvelde de 32, in 1964 de 1, en lijn 15 kreeg in 1966 een nieuw eindpunt buiten het centrum. Lijn 21 werd toen de nieuwe lijn 4, waarin alle krachten werden gebundeld. Die lijn functioneert een kleine halve eeuw later (sinds 2004 met het nummer 24) nog steeds.
Op de foto zien we Kromhout 34 als lijn 32 richting Spui op de Nieboerweg/Sportlaan de route van de 21 kruisen. Hij slaat dus pas even verderop linksaf, de Segbroeklaan op.

aldo markus | 29-7-2014
Hoewel dit toch echt een foto van lijn 32 is, reageer ik even op de discussie over de Linnaeusstraat en lijn 18.
Uit de lijnennetkaarten op deze site (onder Tram, rechts, onder de foto van de Prinsessewal) van 1955 en 1964 blijkt, dat B/18 wel degelijk door de Linnaeusstraat reed. Al in de 1e fase Plan-Lehner (31-10-1965) werd 18 gekoppeld aan 29. Maar de Van Musschenbroekstraat bleef nog tot de 2e fase (22-5-1966) in de route van de nieuwe 18 zitten, omdat de WSM-lijnen 54 en 55, die door die straat reden, pas toen (net als de andere Rijswijkse lijnen) werden opengesteld voor het stadstarief.
Heel goed mogelijk, dat al in de 1e fase voor De Genestetlaan-Goeverneurlaan-v.Musschenbroekstr. werd gekozen, vooruitlopend op de geheel route van lijn 18 via de Calandstraat en de Parallelweg. Dan heeft @Voogd gelijk. Maar dan zouden de gebruikers van het zuidelijk deel van de Oudemansstraat (zoals @Coos) een half jaar naar het Lorentzplein hebben moeten lopen. Ik vind dat onwaarschijnlijk. Was 18 over de Goeverneurlaan niet gewoon een tijdelijke omleiding?

Gerard van Tuyn | 29-7-2014
Voor zover ik weet heb ik één keer in buslijn 32 gezeten en dat was op zéér jonge leeftijd, waarschijnlij in 1961, op weg van Duindorp waar ik woonde naar het Panorama Mesdag. Hoe ik terug ben gegaan dat weet ik niet maar ik weet wel dat ik op die dag een glimp opgevangen heb van het eindpunt van de nog rijdende Blauwe Tram bij het Malieveld. Daarna die glimp nooit meer opgevangen. Daar dit mij in latere jaren ging interesseren wat er allemaal daar gebeurde met trams en er nog bijkomt dat ik regelmatig bij mijn vader achterop de bromfiets richting Meyendael (Wassenaar) in het begin van de jaren zestig het verdwijnen van de tramsporen van de Gele Tram over de Benoordenhoutseweg/Leidsestraatweg waarnam ben ik op latere leeftijd gaan zoeken naar foto`s van de Blauwe en de Gele Tram. Tja, en zo doende kom je bij van Stockum op de Herengracht terecht alwaar je niet uitgekocht raakt aan fotoboeken die er zijn over Den Haag en de Haagse trams en op later jaren via internet bij Win van Es zijn HTM-fotonet. Toch mooi dat die (goeie) ouwe tijd zodoende nog allemaal te bezichten is.

Ruud Poortier | 29-7-2014
@lijn B/18
De Linnaeusstraat was (en is) inderdaad smal, maar in de jaren `50/60 stonden er niet veel auto`s. Wij konden slagballen op de hoek van de Piet Paaltjensstraat en moesten dan even stoppen als de bus langskwam. Vooral de haakse hoeken bij de Oudemansstraat en de De Génestetlaan zullen de chauffeurs moeite hebben gekost. Ik stond voor het raam de busnummers op te schrijven - net zo lang tot dezelfde weer voorbij kwam.

trammetje | 29-7-2014
Dit is de lijn van Tesselseplein naar Turfmarkt,maar meestal reden daar de AEC op met de aparte cabine

Voogd | 29-7-2014
Buslijn 18 heeft een tijd door de Linneausstraat gereden, tot 31-10-65, 1ste fase Lehner. Wij stapten ook op op bij de Allard Piersonlaan. Toen was de straat ook nog geasfalteerd en de parkeersituatie was anders - gewoon langs de stoep.

Coos | 29-7-2014
Er heeft NOOIT enige reguliere buslijn over de Goeverneurlaan gereden bij mijn weten. Ik ben jarenlang in de jaren vijftig/zestig voor familiebezoek uitgestapt en weer opgestapt op de hoek Linnaeusstraat/Allard Piersonlaan.

kdinkela | 29-7-2014
@coos, Bus B/18 reed niet door de Linnaeusstraat, is veel te smal voor een bus, maar via de Goeverneurlaan en de Genestetlaan en de Jan van Beersstraat

Coos | 28-7-2014
@Hans/Ruud: Toen ze nog groen waren heb ik er vaak in meegereden op lijn B/18 op zijn oude route over de Stationsweg - Rijswijkseweg - van Musschenbroekstraat - Linnaeusstraat naar Spoorwijk.
Voor die tijd vond ik het wel prettige bussen.

Hans | 28-7-2014
@Ruud Poortier. Dat klopt (als een bus ). De chauffeurs op die lijn zullen hun diensten dan ook wel menigmaal vervloekt hebben.

busgek | 28-7-2014
Mooi he?

Ruud Poortier | 28-7-2014
In mijn herinnering reden deze bussen ook op lijn B/18 en in dat traject zaten toch heel wat bochten. Of was dat toch een ander type?

Hans | 28-7-2014
Ook op 23/L reden deze bussen, schiet me te binnen. Veel gebruikt voor familiebezoek op het terrein van de Duinwaterleiding aan de Pompstationsweg. Dit type scheen niet zo geschikt te zijn geweest voor het scherpe bochtenwerk door de zware besturing. Vandaar de inzet op deze lijn: vanaf de Schenkkade ging het in bijna één rechte lijn naar Scheveningen.

Hans | 28-7-2014
Veel van deze bus gebruik gemaakt op lijn 19/D: op de Grote Markt opstappen en op de Thorbeckelaan er weer uit (en v.v.). Buslijn 32 is in 1958 in het leven geroepen en heeft dus nooit een letteraanduiding gehad. Wat waren de Haagse bussen en trams in de jaren `50 toch interessant door de grote gevarieerdheid in typen. Natuurlijk volslagen inefficient qua bedrijfsvoering, maar o zo plezierig voor de liefhebber.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4312


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>