Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 13-12-2017, 20:42 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



AEC Regal 94 van lijn 32 passeert de Gevangenpoort in 1959
foto van Edu Bouwman uit de collectie van Piet van Gaart






joost | 18-4-2014
Het chassis lijkt sterk op die van de AEC Routemasters die o.a. bij London Transport als dubbeldekker reden. Een stukje langer, o.a. door de motorkap, maar natuurlijk veeel hoger. Ook de velgen en de opstapring op de voornaven zijn hetzelfde.


busgek | 17-4-2014
Wat een mooie bus en wat ellende om r mee gereden te hebben...

Leen Commers | 13-4-2014
In 1959 was ik buschauffeur en ik herinner mij lijn 29 als de ongezelligste buslijn. Geen fijne bussen om op te rijden, stugge passagiers, jij was maar buschauffeur, in de avond een spookachtig eindpunt bij de Oostduinlaan, geen dubbeltje fooi, er was nog geen voorverkoop. Dat is mijn herinnering uit 1959. Bus 32 is dan geen succes geweest maar als ik mag kiezen....

br | 13-4-2014
@Coos: die vervangende steen ligt er al sinds 1991.Zie
http://anemaa.home.xs4all.nl/ges/personen/aleid_van_poelgeest.htm

coos | 13-4-2014
@Aldo: het is toch een kleine moeite een andere platte kei neer te leggen. Actie.

aldo markus | 12-4-2014
Leuk, dat drie van onze vaste klanten dezelfde jeugdervaring delen. Mijn vader en moeder werkten bij Defensie (toen nog `Oorlog`) en daar kwam de Gouden Koets niet langs. Maar ik zie tussen de vlaggenmasten Johan de Witt naar de `zoensteen` wijzen. Als we op de Plaats, waar toen nog een halte was, op bus 28 wachtten, vertelde mijn Opa me wie dat was en wat er met hem gebeurd was. Nou ja, niet de details die ik later te weten ben gekomen.
(Jammer, dat die steen is zoekgeraakt. Zulke dingen maken kinderen nieuwsgierig naar wat er op een plek gebeurd is. Zo heb ik om me heen leren kijken.)

Van Gaart | 12-4-2014
Enige Aanvulling: De AEC heeft het nummer 94 (NB-43-58).
Van de AEC`s zijn er 3 verkocht in juni 1959 aan Hofstad Tours, die de Stadsdienst Rijswijk verzorgde, nl de 76 (Hofstad 18), 79 (19) en 84(20).
Links op foto (achter de fietser) is men achter de schutting bezig met het afbreken van het niet historisch kleine poortje naast de Gevangenpoort die verbreding van Vijverdam mogelijk maakte.

coos | 12-4-2014
@Hans: ..."mooi gerestaureerd"....: complete historiserende nieuwbouw volgens mij.
Toen deze bussen op lijn T reden (in het groen, 1e helft jaren vijftig), heb ik er veel ingezeten. Jammer dat het zo`n kleine serie was.

Bij de GTW had de chauffeurscabine een scheidingswand met boven de betaaltafel een schuifruit. Buiten boven de voorruit hadden ze toen die (optimistische) zonneklep over de gehele breedte. Ze reden vooral op lijn 1 Nijmegen - Arnhem - Dieren - Gendringen.

erven sleeboom | 12-4-2014
Hans Kindt, Hans Klomp, E. Wethmar: gedeelde ervaringen, grappig, want ook mijn vader heeft enige tijd bij FinanciŽn op de Kneuterdijk gewerkt, en op een Prinsjesdag, halverwege de jaren vijftig, kwamen mijn zusje en ik uit Haarlem om naar de rijtoer te kijken. Pas later kwamen we in Den Haag wonen, maar toen werkte mijn vader daar niet meer.

E.Wethmar | 12-4-2014
@Hans Klomp Het klopt helemaal dat deze gebouwen toen der tijd in gebruik waren als het Ministerie van Financien, met zelfs parkeerplaatsen voor de medewerkers en in het weekend dan voor iedereen!
Mijn vader werkte daar ook en zijn kantoor was de toenmalige huiskamer van Johan van Oldenbarneveldt, waaruit ook ik als kind de stoet van Prinsjesdag mocht bewonderen als die daar langskwam.

joost | 12-4-2014
Fijne wagens, zeker voor passagiers. "Sturen nogal zwaar", vertelden mij de chauffeurs. Vielen mij direct op vanwege het aparte geluid zowel bij stationair draaien als het wegrijden in de laagste versnelling. Duidelijk AEC. Uiterlijk duidelijk te onderscheiden aan het glooiende front en de enorme oversteek van de carrosserie voorbij de achteras. Het leek er op dat ze een langere carrosserie hadden dan waarvoor het chassis bedoeld was. Ze zwaaiden dan ook flink uit in bochten. Veel gezien op de lijnen 29 (T) en inderdaad ook op 32. Eerst groen, later tweekleurig als op de foto. Mooi!

Tiktak | 11-4-2014
@ rvo en @ Cor.

Bedankt voor het antwoord, hoe kon ik Prins Bernard vergeten.
maar waarom heeft de bus een zwarte wimpel.
je zou denken dat die oranje zal zijn, maar deze had op een zwart/wit foto lichter moeten zijn, zoals op de vlaggen.

Hans Klomp | 11-4-2014
Inderdaad zien we op de achtergrond de gebouwen die toen door het Ministerie van FinanciŽn werden gebruikt. Deze grote panden waren toen nog lang niet zo mooi gerestaureerd als nu. Ze waren via zeer veel sluipwegen met elkaar verbonden, bijvoorbeeld door wat op het oog een simpele wandkast leek. In het Tijdschrift De Spiegel heeft er toen een keer een rapportage over gestaan, waarin ook mijn vader voorkwam die daar werkte. In 1954 of 1955 heb ik vanuit deze panden op Prinsjesdag de stoet voorbij mogen zien komen.

Cor Nieuw Vennep | 11-4-2014
@Tiktak. Volgens mij hangen de vlaggen in top en dat klopt met de verjaardag van prins Bernhard op 29 juni.

@Hans Kindt. De panden rechts van het "Paleisje" waren samen met een hele serie panden in de Parkstraat wel degelijk van het ministerie van FinanciŽn.

rvo | 11-4-2014
Tiktak: Was prins Bernard niet jarig op die datum. Ik dacht van wel.

Tiktak | 11-4-2014
Ik kom niet uit de vraag die ik mij zelf heeft gesteld.
Wat is er op die datum aan de hand.???
Een bus met een rouw wimpel (zwart) en bij de gebouwen de drie kleur, maar niet goed te zien of deze vol in top zijn of half stok hangen.
Op google heb ik niks kunnen vinden op deze datum, wie weet hier meer.

Hans Kindt | 11-4-2014
@Hans Klomp. Ministerie van FinanciŽn? Waar dan? Het gebouw rechts op de hoek is dat van de Nederlandsche Handelmaatschappij dat later in de Algemene Bank Nederland NV opging en nu dus ABN-AMRO is (mijn vader werkte er toen en vanaf 1969 heb ik er zelf ook gewerkt).

erven sleeboom | 11-4-2014
Leuk plaatje van een van de zwakste HTM-buslijnen ooit. Lijn 32 was bedoeld om Duindorp een rechtstreekse verbinding met het centrum te geven, maar reed grotendeels samen met lijn 21 (en ook 1 en 15) en wist nauwelijks reizigers te trekken. Geopend 15-09-1958, alweer weg 31-01-1962.

Bus 92 (AEC Regal III/Verheul, 1949) was uit de fraaie serie 76-95, die voor stadsdiensten met eenmansbediening eigenlijk ongeschikt was door de bouw als frontstuurbus, met de vooras voor de instapdeur. Daardoor moest de chauffeur bij elke halte een kwartslag draaien om de reizigers te helpen. De 92 werd met 17 soortgenoten in februari 1960 verkocht aan de Gelderse Tramwegen te Doetinchem, kreeg daar het nummer 232 en een achterdeur i.p.v. de middendeuren, en werd eind mei 1964 afgevoerd.

Hans Klomp | 11-4-2014
Op de achtergrond, aan de Kneuterdijk, het Ministerie van FinanciŽn.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1227


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>