Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 10-12-2017, 20:39 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Laan van NOI gezien vanaf de Bezuidenhoutseweg in de jaren 50
ansichtkaart uit de collectie van Gerard van der Swaluwe






Kees de Ridder | 18-3-2014
Die typische voorrangsverlening bij het linksaf slaan kan misschien ook veroorzaakt zijn door een aanwijzing van een verkeersagent met stopbord ( zie ik daar geen schaduw van hem in het midden van de weg? Misschien was het wel de ADO-keeper Frans Kok of die grote "boom" van een Tunker? ).

Hans | 24-2-2014
@snorrecken. Na wat speurwerk ben ik er nu ook achter: vr de invoering van de landelijke kentekenpermutatie was de staart van de 9 en de stok van de 6 op de kentekenplaat gekromd. Weer wat geleerd! Je moet het maar weten! Bedankt.

snorrecken | 24-2-2014
@hans. Kijk naar de 6 en de 9 op het kenteken. Ook de 3, maar dat is niet echt goed te zien.

John van den Berg | 23-2-2014
Bij de oudere type,s Peugeot 203 zaten de richting aanwijzers schuin in de panelen achter achter de deuren gemonteerd als je er hard mee reed bleven die dingen uitstaan dus als je links en rechts afsloeg stonden ze allebei naar buiten daarom gebruikte we nooit bij het inhalen die richting pijlen .dat hield wel in dat je exstra alert moest zijn op de grote weg bij het inhalen ,in de stad ging het wel dan had je minder lucht weerstand.Het was ook een hele opluchting toen er clignoteurs kwamen . Ook andere auto met pijlen hadden er last van ik had zelf een Austin A40 met pijlen die moest ik afen toe een klap op de deurstijl geven

Hans (Zoef) | 23-2-2014
Er staat ook nog zo`n ouderwetse gietijzeren PTT brievenbus op de foto, staat links tegen de gevel.

Hans | 23-2-2014
@snorrecken. Ik begrijp wat u bedoelt, maar toch houd ik zo mijn twijfels. Deze letters en cijfers lijken mij niet die van sidecode 1, maar nog de oude. Het is wel wat lastig omdat je geen vergelijkingsmateriaal op deze foto hebt.

snorrecken | 23-2-2014
@hans. Ik bedoel inderdaad het lettertype. Bij de provinciale kentekens was het lettertype groter dan de nieuwe kentekens vanaf 1951. Tijdens de overgangsperiode mocht men op de provinciale kentekens tch het nieuwe lettertype gebruiken. In 1977 gebeurde iets vergelijkbaars, maar dan andersom. De gele platen hebben grotere letters dan sinds 1951 gebruikelijk was. Maar in 1977 was ook een blauwe plaat met grotere letters tijdelijk toegestaan.

Hans | 22-2-2014
@snorrecken. Maar het meest opvallende is, dat het kenteken weliswaar een provinciaal kenteken is, maar wl met de nieuwe cijfers en letters, zoals ze golden vanaf 1951.

Vanaf 1951 was de omschakeling op de landelijke kentekens, die bij aanvang waren verdeeld in 2 letters-2 cijfers-2 cijfers. Het (oude) provinciale kenteken van de Chevrolet bestaat uit 1 letter-5 cijfers. Ik snap niet wat hieraan nieuw zou moeten zijn. Bestond er volgens u dan ook een nog oudere versie of slaat uw opmerking op het letter-/cijfertype op de kentekenplaat?

coos | 22-2-2014
De kans dat de fotograaf werd aangereden was er nauwelijks/niet. Hij staat namelijk op de kop van de lange middengeleider die toen de twee wegdelen door het Haagse Bos van elkaar scheidde.

snorrecken | 22-2-2014
Ik geniet altijd van de reacties. Ze houden je scherp. Die Ford kn ook nog een Ford Popular geweest zijn. Jammer dat het aantal deuren van de Ford inderdaad niet is te zien.
En ineens zien we het licht!! Die Peugeot probeert natuurlijk de fotograaf niet dood te rijden!
Wat het kenteken van de Chevrolet betreft. De z.g. provinciale kentekens waren daarnaast tevens persoonlijke kentekens; ze behoorden aan een persoon, niet aan het voertuig. Het kenteken van de Chevrolet heeft alleen een H, dus moet het van een ouder persoon zijn (later hadden we immers ook HX en HZ). Maar het meest opvallende is, dat het kenteken weliswaar een provinciaal kenteken is, maar wl met de nieuwe letters en cijfers, zoals ze golden vanaf 1951. Dat was overigens toegestaan. Het eerste nieuwe kenteken (inderdaad ND-00-01) behoorde toe aan een Ford Taunus. Er bestaat een foto van een benzinepomp in Zoetermeer, waar heel toevallig die Taunus staat te tanken, bij de Oranjelaan.

Joop | 21-2-2014
Op de foto links, verscholen achter "peperbus" [ electra-voorziening ] en bomen opgegroeid
in het tweede huis met de erker.
Inderdaad recht tegenover ons het portiek van toen Wijnhandel Vlek met de plaquette i.v.m.
de terechtstelling inzake een aanslag tijdens WOII.
Op de hoek links met de markiezen de bekende broodzaak van Hus, en er tegenover niet zichtbaar op de hoek de winkel van de Gruyter.
Ging vroeger naar de lagere school in de vlietstraat en liep altijd door het puin, ofwel de kaalslag o.a. theresiastraat.
Op latere leeftijd veel met lijn 7 en 6 naar diverse scholen gegaan.
Bus 23 stopte precies voor ons huis, vaak mee naar scheveningen gereden.

trammetje | 21-2-2014
Aan de Chevrolet zitten nog als richting aanwijzers de lolly`s.Maar de Prefect kan natuurlijk ook een Anglia zijn want je ziet niet het aantal deuren

erven sleeboom | 21-2-2014
snorrecken | 20-2-2014 Dus kennelijk is die Chevrolet verkeerd, door rechtdoor te willen gaan op de rijstrook voor linksaf.

Nou, ik denk dat juist de Franse Peugeot 203 (ter plaatste onbekend) bezig is met een heel gevaarlijke manoeuvre door plotseling het ANWB-bord op te merken en linksaf te slaan. De Taunus probeert de onverwacht remmende Prefect te ontwijken door naar links te sturen, terwijl de Chevrolet zich bijna in de Peugeot boort. Wel toevallig dat de ansichtmakende fotograaf juist op dat moment afdrukt. Hij waagt trouwens zijn leven: als de Chevrolet erin slaagt de Peugeot te ontwijken, rijdt hij vervolgens de fotograaf omver...

Was dit zijn laatste foto?

Wat valt er veel te zien op dit plaatje...

htmpcc | 21-2-2014
@Hans: Ook toen was men niet zo efficint: pas in december 1956 verdwenen de laatste provinciale kentekens.
Per 1-1-1957 waren provinciale kentekens ongeldig.

coos | 21-2-2014
Als er op de foto drie lijnrondjes te zien zijn boven aan de zijkant van de haltedoos links (voor 6, 7 en 13) dan is deze genomen vr 31 oktober 1952, toen lijn 13 werd opgeheven. Vanaf deze halte heb ik vaak het ritje met lijn 7 naar de Valeriusstraat gemaakt.
Rechts aan de bovenleidingsmast is de haltedoos voor buslijn L nog te zien. Tegen de erker van het huis erachter hebben jarenlang steeds weer nieuwe bloemen gelegen ter herinnering aan een aanslag op die plaats.

Hans | 21-2-2014
De Chevrolet heeft nog een provinciale kentekenplaat. Als het opschrift boven de foto klopt, dan is deze uit 1950 of 1951, want op 3 januari 1951 werd het eerste landelijke kenteken ND-00-01 uitgereikt. Ik weet echter niet hoe lang het heeft geduurd tot alle personenauto`s van zo`n nieuw kenteken waren voorzien, maar ik ga ervan uit dat voor het einde van 1951 de klus geklaard was.

aldo markus | 20-2-2014
Mooi, dat ANWB-bord: DEN HAAG CENTRUM, HAARLEM, LEIDEN en bovenop het oranje bordje AMSTERDAM. Dat laatste was in heel Nederland gebruikelijk sinds de Olympische Spelen van 1928.
Opvallend ook het grote gat in de bebouwing voorbij de Theresiastraat. Gevolg van het bombardement van 3 maart 1945.
Bijna toevallig, dat er op de foto geen enkele tram te zien is. Maar wie weet staan ze links en/of rechts op de Bezuidenhoutscheweg.

Huub van Keulen | 20-2-2014
@eppo: De sporen op de voorgrond zijn van lijn 4/4A en de afbuigende sporen van de lijnen 6 en 7. Lijn 13 boog hier ook af en werd in 1952 `tijdelijk` opgeheven. Lijn 3 verscheen hier pas na opheffing van lijn 7. Na de eerdere opheffing van 4/4A boog ook lijn 17 hier af.

snorrecken | 20-2-2014
@eppo: En de lijnen 7 en 13???

snorrecken | 20-2-2014
Inderdaad een Peugeot 203 met een Frans kenteken, nota bene uit Parijs (75). Die Ford Prefect achter de Peugeot wil rechtdoor, maar die auto daarachter (Taunus?) wil kennelijk ook linksaf. Dus kennelijk is die Chevrolet verkeerd, door rechtdoor te willen gaan op de rijstrook voor linksaf. Verderop rechts overigens de gevolgen te zien van het Engelse bombardement van 3 maart 1945. Volgens mij zaten de richtingaanwijzers (van die pijlen) van de 203 in de C-stijl, dus het is hier niet te zien of de man keurig richting aangeeft.

eppo | 20-2-2014
We kijken hier in de richting van de Theresiastraat. De sporen van links naar rechts zijn die van tramlijn 4. De sporen in de Laan van Nieuw Oost Indi aan weerszijden van de vluchtheuvel zijn die van de tramlijnen 3 en 6.

Voogd | 20-2-2014
Een Peugeot? met een Frans? kenteken die denkt `goh ik ga toch nog even lekker linksaf`.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1135


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>