Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 12-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Vredespaleis/Carnegieplein met 250-er en stoomtram-aanhangw. lijn 8
ansichtkaart uit de collectie van Gerard van der Swaluwe






coos | 12-1-2014
Wie nog herinnering heeft aan de jaren `50/`60 weet nog wel hoe stil het bleef in de ambtenarenlijnen 3 en 7 bij stilstand aan een halte, dit in tegenstelling tot de `volksbuurt`-lijnen 6 en 12, waar altijd een druk/levendig gekakel heerste.

coos | 12-1-2014
Bij de 100ste verjaardag van het Vredespaleis is er ook hernieuwde belangstelling voor de voor-geschiedenis ervan.
Er moesten twee buitens / paleizen (Rustenburg en Buitenrust) gesloopt worden. De gemeente heeft eerst nog geprobeerd ter plaatse een nieuw paleis te laten bouwen voor de nog jonge koningin Wilhelmina, in ruil voor het dan leeg komende paleis Noodeinde als `nieuw` stadhuis.
Het loont de moeite om wat aan de bouw van het Vredespaleis vooraf ging na te pluizen.


Kees de Ridder | 11-1-2014
De lekkende rode bus, die ik noemde verloor uiteraard ook olie bij andere haltes en met regelmatig bedoel ik dat ik het meer dan eens gezien heb. Ik heb beslist geen minderwaardigheidscomlex, maar vond destijds dit een voorbeeld van het inzetten van gammele bussen op het traject Loosduinen, die beslist niet in de andere genoemde wijk werden ingezet, waar iedereen daar naar de telefoon zou doen grijpen, om de H.T.M. te bellen, terwijl dat in Loosduinen niet zo maar kon worden gedaan.
Wellicht dat Coos het beter dan ik illustreert en het standverschilprobleem zich beperkt tot een gevoelskwestie.

Ad Fontes | 10-1-2014
Het verhaal over de oorspronkelijke lijnen 1 en 2 is bekend, maar zelfs voor la belle époque vraag ik me af of het niet wat overdreven wordt. En lijn 8: afgezien van dat stukje tussen Duinstraat en Haringkade minstens even welstandig als de andere lijnen. Tegenwoordig [in lijn 1] lijkt Engels [expats] soms de voertaal.
Wat betreft de rode standaardbussen: die begonnen op lijn 14, maar daar waren twee jaar eerder trams uit 1957 vervangen door bussen uit 1956, daar was wel wat goed te maken. Maar de tweede lijn was [als ik het goed heb] 5 of 25, en dat waren toch op hun sterkste stuk echt `veen`lijnen

erven sleeboom | 10-1-2014
Kees de Ridder | 10-1-2014 Dat de Gemeente Den Haag en ook de H.T.M. standverschil in hun beleid opnamen/nemen verbaast me niets. (...) Ik kan me niet voorstellen dat zoiets zich ook in het Benoordenhout zou hebben voor gedaan.

Het gebeurde "regelmatig", juist bij deze halte? En in het Benoordenhout deed het zich dit niet voor?
En dit is een bewijs voor standsverschil? Een onnavolgbare redenering.
Misschien ben ik te dom of te naïef om er iets van te snappen?

Kees de Ridder | 10-1-2014
Dat de Gemeente Den Haag en ook de H.T.M. standverschil in hun beleid opnamen/nemen verbaast me niets. Zo herinner ik me dat in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw de rode bussen regelmatig een kwart liter olie verloren bij de halte voor mijn deur aan de Oude Haagweg. Ik vermoed dat de chauffeur een blik olie in zijn bus moet hebben gehad ook thuis te kunnen komen. Een druppelspoor zag je daar ook op het wegdek. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets zich ook in het Benoordenhout zou hebben voor gedaan.

coos | 8-1-2014
@Erven: Dat is dat merkwaardige oud-Haagse gevoel voor "stand".
Zoals in de oer-jaren van de beugeltram lijn 1 voor de `sjieke` klandizie reed en lijn 2 voor de `gewone man/vrouw` (met eenzelfde begin- en eindpunt), zoals een lijn 13 moest gewijzigd worden in lijn A (die sneller was), zo was lijn 8 die het dorp aandeed de mindere van lijn 9 die langs het betere deel van de stad reed. De lijnen 3 en 7 waren de `betere` lijnen, dat wil zeggen hadden een beschaafder publiek, etcetera. De stoomwagens zagen er wat gedateerd uit.
Heden kunnen we ons daar niets meer bij voorstellen, en dat is dan toch wel een voortuitgang, lijkt me.

erven sleeboom | 8-1-2014
coos | 8-1-2014 op de lijnen 10 en 14 vond men ze niet gepast.

Maar waarom dan niet. Zeker nadat ze dwarsbanken gekregen hadden waren ze overal inzetbaar.
Te oud? Te lelijk? Waarom was lijn 8 wel gepast?

coos | 8-1-2014
@Dick:De hoofdreden was omdat ze vanuit remise Scheveningen ingezet werden; op lijn 9 reed standaard de serie 201 + 750`ers, en op de lijnen 10 en 14 vond men ze niet gepast. Heel soms heb ik er wel eens een op lijn 15 gezien.

Dick | 8-1-2014
Weet iemand waarom die stoomtramwagens (na de oorlog) bijna altijd op lijn 8 reden en in mijn herinnering bijna niet op andere lijnen?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3792


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>