Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Rijswijkseweg in de jaren 40 met voormalige stoomtramremise van HTM
ansichtkaart uit de collectie van Gerard van der Swaluwe






Ronald van der Eem | 28-1-2014
Leuk om deze foto te zien als betrating KINDERHOOFDJES. Elke dag fietste ik op mijn doortrapper met een grote snelheid over deze weg naar school. 1948/1954 Rijswijkscheweg/Broeksloot - Belgischplein. v.v. Want ik wilde sneller zijn dan de tram. En toen niets geen geklaag bij de gemeente er zitten hobbels in de weg. Ik moest wel. En zoals nu naar school brengen en halen was er niet bij.
Ook hier op deze foto zie je automobielen geparkeerd staan op de fietsstroken. Rekening gehouden met fietsers. Dat hebben ze nooit geleerd met rijles rekening houden met fietsers. Maar dat is een ander onderwerp.
Mooie foto met veel herinneringen.

Kees de Ridder | 8-8-2013
V.w.b. het fotojaar is het wellicht belangrijk te weten, dat de beelden per etage hier nog in hun verpakking zitten, terwijl de rondomlopende steigers al verdwenen zijn. Het staat mij bij dat inderdaad de beelden wat later zichtbaar werden gemaakt. Ik ga weer met Tiktak mee!

coos | 2-8-2013
De a-symetrische wegindeling is het gevolg van de ongelijke onderdoorgangen van het treinviaduct. Het linkerspoor op de foto was aanvankelijk dat van de stoomtram naar Delft, enkelspoor, en net breed genoeg daarvoor. Vandaar die ene smallere doorgang, terwijl de drie andere breder zijn.
Het tweede spoor kwam er in september 1914, ook enkelspoor, voor lijn 2 naar het Slachthuis.
Die situatie is pas genormaliseerd, dwz dubbelspoor voor twee-richting tramverkeer, bij de electrificatie van de stoomtram in 1923.
Omdat de bestuurders van lijn 2 niet op zicht konden rijden vanwege de twee afslagen (Waldorpstraat - Hofwijckstraat) was dit traject met seinen beveiligd.

Rien Solcer | 1-8-2013
Rechts af de Waldorpstraat in stond een sigarettenfabriek van Batschari.

snorrecken | 1-8-2013
Rechts, achter de tram, was jarenlang een benzinepomp, en in de gebouwen daarachter een autoshowroom van Van der Linden, de eerste Datsun/Nissan dealer van Europa.

coos | 31-7-2013
Zijn we er toch uit.
Hoewel ik daar met lijn 4 op weg naar/van mijn oma in die tijd wekelijks langs reed, staat me van die schutting niets meer bij.
Wel heb ik er tussen 1950-1955 soms postpakketten gebracht via de ingang die je (helemaal rechts) op de foto net niet ziet.

wil leebeek | 31-7-2013
Nog een kleine aanvulling : 79 of 101 waren in die tijd de enige ombouwers
uit de Frans Halsremise die Bussink`s reclame voerden.

wil leebeek | 31-7-2013
De foto ( of ansichtkaart) moet in de zomer van 1947 zijn genomen. De tram
is lijn 4 A met ombouwer 79 of 101 en aanhangwagen uit de groep 614 t/m 622 of 624 t/m 629.
De lijnen behalve lijn 1, 3 en 7 die al zo`n bord hadden, kregen in juli 1947
een bord in de voorste zijruit met daarop het lijncijfer. ( wit)
Aan de vlaggehaak rechts op het voorbalcon hangt een bord "Overbosch"
dan wel Bezuidenhout zoals lijn 4 a ook wel eens toonde.

Hans | 31-7-2013
J.G. Zilver Shag (midden links). J.G. staat voor J. Gruno, een van de vele vooroorlogse Groningse tabaksfabrikanten. De fabriek werd door de bevrijders in brand geschoten, omdat de Duitsers zich daarin hadden verschanst. Einde oorlog, einde Zilver Shag dus. Een zeer vermakelijk, amateuristisch reclamefilmpje staat op You Tube, vermeld als Grunofilmpje 1940. Zelfs naakte, inlandse kindertjes rookten deze shag. In die tijd kon je er niet jong genoeg mee beginnen...

Dat wegdek, he... Wat een lappendeken! Je zult daarover maar bij regen of winterweer moeten fietsen.


snorrecken | 31-7-2013
Ik vermoed in ieder geval later dan 1945. Hoewel de auto links onmiskenbaar een Chevrolet 1937 is, is er best al weer "veel" autoverkeer, dus 1946 of later is logischer. Aan de hand van de andere reacties komen we dan op een datum ergens tussen 1946 en 1949.

Kees de Ridder | 31-7-2013
Laat ik ook eens een cent in het bakje doen: ik herinner mij dat tijdens de bezettingsjaren het gebouw rondom in de steigers stond en dat er een lange kabel aan de kant van de Waldorpstraat naar ongeveer 30 meter hoogte reikte, die aan een oog op de grond verbonden was. Dat was op de stoep voor het benzinestation, dat er volgens mij stond.
Als kwajongens stonden mijn broertje en ik regelmatig te dansen op die kabel, teneinde de ijzeren mast, waar hij naar toe leidde lekker te zien bewegen. Daarna vervolgden wij weer onze weg met moeder en ons zusje in de kinderwagen om diverse ooms en tantes, na einden lopen, te gaan bezoeken ( hoezo moe!!!).
Anders gezegd; ik ga met Tik-Tak mee.

P.S. | 31-7-2013
Volgens de door mij boven genoemde sites (ned architectuur instituut, architectuurgids en monumentenzorg den haag )was de bouwperiode van 1939 tot 1949

Tiktak | 31-7-2013
De bouw van het postkantoor is in de afwerkfase, dus zijn we in het najaar van 1946.

coos | 31-7-2013
Correctie: gezien het losse karton met lijnnummer 4 in het eerste linkerraam van de Ombouwer zal het wel 1945 zijn.

coos | 31-7-2013
Wat de datering van deze foto betreft:
1. de bovenleidingsmasten hebben de drie witte oorlogsbanden.
2- het PTT-gebouw staat nog in de steigers, de bouw startte begin 1944.
3. het tramstel komend uit de Waldorpstraat rijdt op lijn 4, die op 25 mei 1944 was verlengd naar het Leeghwaterplein.
4. het volle groen in de tuin naast de ex-HTMremise verwijst naar de (na-)zomer.

Mijn conclusie: de foto is van rond de zomer van 1944.

P.S. | 30-7-2013
Aanvulling
deze link van monumentenzorg Den Haag geeft no meer informatie
http://www.monumentenzorgdenhaag.nl/monumenten/rijswijkseweg-13-tm-21-waldorpstraat-1-tm-9

P.S. | 30-7-2013
@Hans(Zoef) Het gebouw is gebouwd als stationspostkantoor en niet als hoofdpostkantoor bedoeld. Zie ook onderstaande links
http://www.architectuurgids.nl/project/list_projects_of_typeofbuilding/typ_id/10/prj_id/751

http://zoeken.nai.nl/CIS/project/7835

Het hoofdpostlantoor was inderdaad aan de Prinsestraat

Veel plaatsen hadden een hoofdpostkamtoor en een stationspostkantoor. Bijv iin Rotterdam was er ook een stationspostkanttoor (Delftse plein) een een hoofdpostkantoor (Coolsingel)

Het "aardige`van de stationspostkantoren was dat ze langer open waren.

Hans (Zoef) | 30-7-2013
Aan de rechterkant is het hoofdpostkantoor nog in aanbouw. Het oude kantoor zat toen nog aan de Prinsestraat.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6076


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>