Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 13-8-2018, 16:42 uur.

   
  deze pagina toont het toekomstige uiterlijk van HTMfoto/HonderdprocentHaags    
 

 
   




Station Voorburg `t Loo in aanbouw t.b.v. de Zoetermeerlijn, ca. 1973
foto van Piet Pont






Dennis Plug | 2-8-2018
Ik zat op de school Onze Blijde Wereld die nog deels in aanbouw was en keek het liefst door het raam richting de treintjes van de Hofpleinlijn. Mijn zicht was recht op het station in aanbouw, al wist ik niet dat het een station zou worden. Ik dacht een viaduct. De trein ging toen al over het nieuwe hogere spoor richting Den Haag, de treinen naar Rotterdam reden nog een tijdje laag. De trienen noemden wij, ik en mijn vriendjes, ®Groentjes®. Tot er opeens ook hetzelfde materieel in het geel bleek te bestaan! Dat waren ®Geeltjes®. Mijn vriendjes vader pachtte een stuk van de oude spoordijk iets verderop richting de lijn Den Haag Leiden. Wij hielden er paardjes, kippen, geiten enz. Het was nog bezaaid met grind. En er was nog de fundering van een klein spoorbruggetje. Misschien de aftakking van weleer naar Scheveningen.

Haagse_Meester | 24-4-2013
@Mans: ik ken het traject vrij goed en deze foto is niet in spiegelbeeld. Het restant v/d lage baan ligt aan de zuidzijde v/h talud, dat is het spoor waarop de trein naar Rth reed in de foto. Bij de Pr. Bernardlaan is dat nog te zien.

Mans Veldman | 24-4-2013
Als ik nog eens goed onder het viaduct doorkijk dan lijkt de bewouwing die te zien is niet van de Rozentuin aan de kant van mgr. van Steelaan maar de kant van de prins Bernhardlaan. De huizen zijn daar hoger.

Dit betekent dat de foto is spiegelbeeld is afgedrukt. Het viaduct wat we zien is dat over de prins Bernhardlaan en het viaduct links achterin is het huidige staion t` Loo. De trein gaat richting R`dam.

de foto in spiegelbeeld:
http://www.uploadarchief.net/files/download/spiegelbeeld.jpg

huidige situatie pr. Bernhardlaan:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pr.bernhardlaan.jpg

Mans Veldman | 23-4-2013
Fotograaf staat ongeveer op het punt wat nu kruising mrg. van Steelaan met fietspad langs de Reuvenslaan is. Slootje ligt er nu ook nog.
Onder het viaduct doorkijkend zie je de laagbouw van Essesteyn (Rozentuin). Verderop aan rechterkant v.d. foto viaduct over de Prins Bernhardlaan.

aldomarkus | 23-4-2013
Gezien de reactie van pduvekot is deze foto uit de tijd dat het spoor richting Den Haag al bovenover liep. Klopt ook met de nieuwbouw in Essesteyn. De trein rijdt richting Hofplein.

Haagse_Meester | 23-4-2013
Dit is de trein naar Rth. Bij treinstellen kan je aan de stra niks aflezen, de keuzeschakelaar kan alleen bediend worden als het stel ge-aard is, omdat het in de HS ruimte is onder gebracht. Je kan hetzelfde zien bij Mat 64. Modernere treinstellen laten de stra niet meer neer tijdens kopmaken (SGM, ICM, VIRM, etc) dus daaraan kun je al helemaal niks meer zien

Het door Ton waargenomen frontsein is weerspiegeling van licht in de lenzen, de foto is duidelijk te donker om bij dit materieel te kunnen zien welke lichten er branden. Zie ook de weerspiegeling in de kopruit...

pduvekot | 23-4-2013
Wat een nostalgie; ik heb jaren hier vlakbij gewoond en heb de hele zaak gebouwd zien worden. Onder het viadukt door zie je al de nieuwbouw van Essestein, waar ik vervolgens ben gaan wonen. Daar kon je alleen per auto komen via de onderdoorgang bij de Parkweg of via de onderdoorgang bij station Mariahoeve; ook was er nog een spooronderdoorgang op de lijn den Haag Leiden voor fietsers en wandelaars bij het zigeunerkamp aan het eind van de oude Rodelaan. Hiervandaan was essestein dus kilometers om! Geen wonder dat velen probeerden om over het spoor er te komen: kijk maar naar de vele palen met prikkeldraad voor de spoorsloot, over de spoorsloot en het stevige hek voor het viadukt. De spoordijk is aangelegd richting leidschendam. eerst is de verste baan aangelegd en zijn de eerste treinen naar Den Haag bovenlangs gegaan en de treinen richting Rotterdam onderlangs. Nadat de lage baan richting Den Haag was gesloopt kon de spoordijk verder worden afgemaakt en geheel worden aangesloten op de spoordijk vanaf station Leidschendam-Voorburg. Vrijwel links van de foto begon vroeger de aftakking naar Scheveningen; nog jaren hebben de funderingen van de bovenmastpalen in het weilandje achter de spoordijk gezeten. en zo valt er nog veel meer over deze plek van de foto te vertellen....

ton van zelst | 23-4-2013
voorste pantograaf is ook een indicatie

ton van zelst | 23-4-2013
trein rijdt volgens mij ri Hollands Spoor zie duidelijk het omgekeerde L-sein branden
Bovendien op de rechter baan

snorrecken | 23-4-2013
Trein rijdt van ons af, richting -uiteindelijk- Rotterdam Hofplein. De lijn naar Scheveningen is al in 1953 opgeheven. De spoorbaan is op dit punt om hoog gebracht, niet vanwege de aanleg van het station, maar vanwege het doortrekken van de wegen in Voorburg richting Leidschendam (Mgr Van Steelaan, Prins Bernhardlaan). Het verhoogde -nieuwe- station was dus niet de oorzaak, maar het gevolg. Bij het Oosteinde lag de spoorbaan overigens al van oudsher hoog.

eppo | 23-4-2013
In welke richting kijken we nu eigenlijk? Richting Laan van Nieuw Oost-IndiŽ of richting Leidschendam-Voorburg?

aldo markus | 22-4-2013
Over een paar jaar gaan we aan de nieuwe generatie uitleggen dat dit mat`46 niet als lijn 3 naar Loosduinen onderweg is.
Mooie momentopname. Had me nooit gerealiseerd dat de spoorbaan destijds omhoog is gebracht. Maar wel logisch.

Wim van Es | 22-4-2013
De aanleg van de Zoetermeerlijn is in mei 1972 van start gegaan. Station `t Loo is in 1974 is geopend. Dus zal deze foto uit plm. 1973 zijn.

B. Alberda | 22-4-2013
@tokke: De lijn naar Scheveningen was eind jaren `50 al opgebroken en lag iets ten noorden van dit punt.

Wat betreft de datum: het station is al in `74 geopend, dus moet het van voor dat jaar zijn.

tokke | 22-4-2013
Prachtig. Wat je op de foto ziet is natuurlijk ook onderdeel van de trein destijds richting Scheveningen. Hadden ze niet weg moeten halen!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3893


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 12 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!