Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 12-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Verkeersdrukte op de Grote Markt
ansichtkaart uit de collectie van Gerard van der Swaluwe






erven sleeboom | 20-2-2013
Hans | 19-2-2013 Coos, waar blijft u? (Heeft hier misschien geen zin meer in....)

Ik ben er ook allang klaar mee hoor. Sorry.

Hans | 19-2-2013
@erven sleeboom. Dat staat als een paal boven water; het misverstand is echter ontstaan, doordat coos in zijn bericht van 19-2-2013 de volgorde van de straatnamen heeft omgedraaid, zo hij tenminste had gezocht naar de door u vermelde wijzigingsdatum. Leest u het nog maar eens goed. Coos noemt de namen in de richting Voorburg, maar hij bedoelt hoogstwaarschijnlijk de tegenovergestelde richting. Coos, waar blijft u? (Heeft hier misschien geen zin meer in....)

erven sleeboom | 19-2-2013
Hans: we gaan het niet ingewikkelder maken dan het is. In de ene richting was de route altijd al Grote Marktstraat, in de andere richting was de wijziging op 22-5-1966.

APH | 19-2-2013
Ik zat bij het HGA te zoeken naar foto`s van de Keizerstraat en daar zat nog een foto van De Volharding tussen gezien vanaf de Grote Marktstraat uit 1935 met ook nog de oude HEMA en Alex de Wind ( daar zal de link met de Keizerstraat zitten want ook bekend bij Scheveningers ).
Het zoeknummer van de foto is: 0.24734 .

Hans | 19-2-2013
@erven sleeboom. Coos schrijft: "ik heb wat moeite gedaan te achterhalen wanneer precies de route van bus 25 werd verlegd...". Daaruit kan ik toch opmaken, dat hij meent te weten, dat zoiets inderdaad ooit is gebeurd. Dat het hem niet is gelukt dit te achterhalen, is jammer, maar dat doet niets af aan de voorgaande tekst. Hij schrijft toch niet, dat hij heeft proberen te achterhalen f deze wijziging ooit heeft plaatsgevonden. Maar misschien kun je de tekst op twee manieren uitleggen... Het woord is aan coos.

erven sleeboom | 19-2-2013
Als Hans de woorden van coos nog eens leest, zal hij zien dat coos dat juist niet zegt.

Hans | 19-2-2013
@coos. Uit uw woorden maak ik op, dat u zeker weet, dat bus N/25 ooit richting Voorburg via de Lutherse Burgwal reed. Ik vraag mij dan toch af in welke periode dat is geweest, want vanaf mijn geboortejaar 1946 tot 1971 (het jaar waarin ik naar het oosten van het land ben verhuisd) kan ik me niet herinneren, dat deze route werd gevolgd. Wie kan klaarheid in deze duistere kwestie brengen?

Frans van Meerwijk | 19-2-2013
Ach, Erven: Waarschijnlijk weet niemand iets over dat gebouw te vertellen (ik ook niet ), hooguit dat ik blij ben, dat dit de meest recente sloopwoede in de Grote Marktstraat tenminste lijkt te overleven... Het doet mij een beetje denken aan het vroegere Telegraafgebouw op de NieuweZijdsVoorburgwal in Amsterdam. Wellicht uit dezelfde periode?
En het is mij al vaker opgevallen, dat Haagse straatnamen nogal eens "in enkelvoud" zijn, niet alleen die Prinsegracht of Prinsessegracht maar ook bijvoorbeeld de Varkenmarkt (al hebben we dan wl weer een `Beestenmarkt`)...

erven sleeboom | 19-2-2013
Zo moeilijk is het niet hoor. Op 22 mei 1966, dezelfde dag waarop lijn 10 uit de Boekhorststraat verdween, werden de lijnen 20 en 25 samengevoegd tot een nieuwe lijn 25. Daarbij kwam de route in beide richtingen te lopen door de Grote Marktstraat, met hetzelfde (verkeerstechnisch noodzakelijke) ommetje via de Wijnhaven dat lijn 19 al veel langer reed.

Wie zou dat boekwerk over het Haagse busnet moeten schrijven? De grote kenners Jan Voerman, Ron de Bock, Jan Blankwaard en Loek Harders zijn er niet meer. Het boekje Allemaal voorzien? is onbeschrijfelijk rommelig.
Dus? Hans Vollebregt? Ronald van Onselen? Heren, slijpt uw pennen!

Nog steeds niemand die iets wil zeggen over kantoorgebouw "De Volharding"?

coos | 19-2-2013
@Erven / Hans: ik heb wat moeite gedaan te achterhalen wanneer precies de route van bus 25 werd verlegd van de Lutherse Burgwal - Paviljoensgracht - Stille Veerkade naar de Grote Marktstraat - Spui - Amsterdamse Veerkade. Het is me niet gelukt.
De route-beschrijvingen op deze site zijn tamelijk summier, de meeste informatie (tot 1974) is nog te vinden bij Ron de Bock in zijn boek `ALLEMAAL VOORZIEN` , uitgevers Wyt/Rotterdam, 1979. ISBN 90 6007 588 9.
Hier wreekt zich weer het ontbreken van een degelijk boekwerk over de ontwikkeling van het Haagse busnet tot op heden, zoals die wel bestaan over de tram in Den Haag.

erven sleeboom | 18-2-2013
P.S. de route via de Wijnhaven nam lijn 25 pas na Lehner, dus na de samenvoeging met lijn 20.

erven sleeboom | 18-2-2013
Ik ben niet zo`n "logenstraffer" hoor, en als u zich zo goed herinnert dat lijn 25 de route via de Lutherse Burgwal alleen maar volgde in de richting Veenendaalkade, volgde, heeft u ongetwijfeld gelijk. Bedankt voor de aanvulling.

Hans | 18-2-2013
@erven sleeboom. U vergist zich. Bus N/25 reed vr de invoering van het plan Lehner wel degelijk door de Grote Marktstraat. In de jaren vijftig en zestig heb ik vaak van deze buslijn gebruik gemaakt op het stuk Kempstraat-Schenkkade v.v. Na de halte bij C&A (of was het Kreymborg?) sloeg de bus rechtsaf het Spui op en vervolgens weer rechtsaf de Amsterdamse Veerkade op. Daarna linksaf de Wagenstraat in. De route terug was anders: vanuit de Wagenstraat linksaf de Stille Veerkade op en daarna rechtsaf de Paviljoensgracht op, over de Lutherse Burgwal, en dan linksaf de Prinsegracht op. In een latere fase was de laatstgenoemde route gewijzigd: Wagenstraat-Amsterdamse Veerkade-Spui-Turfmarkt-Wijnhaven-Kalvermarkt-Grote Marktstraat. Bij mijn weten is de route richting Voorburg nooit via de Lutherse Burgwal geweest, zeker niet in de tijd vr Lehner, maar als groot HTM-expert zult u mij misschien kunnen logenstraffen.

coos | 18-2-2013
@Hans: ik heb de benaming `Groenmarckt` altijd onterecht voor onjuist gehouden. Dat kwam mede doordat de huidige Groenmarkt op die kaart van Blaeu als `Marckt` staat aangegeven.

erven sleeboom | 18-2-2013
P.S. Ik heb het dus niet over een ziekenhuis (dat stond daar niet), maar over het kantoorgebouw De Volharding, gebouwd in opdracht van de gelijknamige arbeiderscoperatie.

erven sleeboom | 18-2-2013
Niemand heeft nog iets gezegd over wat het meest prominent op de foto staat, namelijk gebouw `De Volharding` van Jan Buijs uit 1927. Een belangrijk voorbeeld van Nieuwe Zakelijkheid.

Hans Klomp | 18-2-2013
Beste Coos, foto nr. z.gr. 0943 van de beeldbank van het Haags Gemeentearchief toont een tekening uit 1642 voor de aanleg van de Prinsegracht. Onderaan is te zien dat er een ondergrondse/overkluisde verbinding bestond tussen de Prinsegracht en de Luth. Burgwal.
Ook foto nr. gr. 0267, de kaart van Elandts uit ca. 1681 toont dit goed.
De benaming Groenmarkt is in die tijd zeker juist. Zie hiervoor ook; Den Haag. Straten en hun namen, blz 155/6 uit 2006

erven sleeboom | 18-2-2013
aldo markus | 17-2-2013 Over de Prinsegracht en door de Grote Marktstraat reden de buslijnen 19, 20, 25, 27 en 28. (...) Uit de Jan Hendrikstraat kwam bus 22, die nog op het afgebeelde stuk rechtsaf de Lutherse Burgwal in sloeg.

Kleine correctie: lijn 25 reed vr Lehner niet door de Grote Marktstraat, maar ging net als lijn 22 rechtsaf de Lutherse Burgwal op.

De links afgebeelde Kromhoutbus van lijn 26 is uit de serie 34-75 en dan moet de foto toch wel wat ouder zijn dan 1962, want de hele serie is in 1961 verkocht. Ik schat 1959 of misschien toch nog 1960.

coos | 18-2-2013
Op de stadskaart van Ioh.Blaeu uit 1649 "Haga Comitis Vulgo `s-Graven-hage" wordt de huidige Prinsegracht "De Nieuwe Princen Gracht" genoemd. Het water loopt door tot de Boterwaag. Dan begint bestrating die een geheel vormt met de Grote Markt (onjuist Groenmarckt genoemd).
Het is onduidelijk of er overkluisd verbinding is met de `sloot` langs de Lutherse Burgwal, waarschijnlijk niet.
Vanwege de ruime Grote Markt - met de stadspomp er op - lijkt het aannemelijk dat de kant van de Boterwaag Prinsegracht bleef, en de overzijde tot de Grote Markt gerekend werd.


Leen Commers | 18-2-2013
Het is een ansichtkaart van de Prinsegracht uit 1962 volgens de Beeldbank van het Haags Gemeentearchief.
De bus is van een eerder bouwjaar dan 1961.

joost | 18-2-2013
@Charles. Nog even ter verduidelijking van het dubbelspoor in de Boekhorststraat.

Op deze link:

https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1315850385

zie je hoe buitenlijners elkaar passeren in die straat.

Kees de Ridder | 18-2-2013
Leuke en leerzame reacties op dit plaatje. Even reagerend op John. Vredestein en De Volharding op de lichtreclames kloppen volgens mij allebei. Een beetje vergelijkend met Vredestein en Azivo op de Oude Haagweg, inmiddels allebei ook al weer verdwenen. Wat niet verdwenen is het gebouw waar veel Chinees voedsel ligt opgeslagen in dat voormalige ziekenhuis en dat heet De Gedempte Burgwal. Oud-taxichauffeurs weten dat toch???

Hans Klomp | 18-2-2013
Beste Fer,
Dank je wel dat je me er op wees dat de huizen hier aan de rechterzijde nummers hebben op de Grote Markt. Echter .... links zijn de huisnummer op de Prinsegracht genummerd, zoals het Boterhuis Prinsegracht no. 1 is.
Je kan dit nagaan op de website van het kadaster www.bagviewer.geodan.nl
Hieris dus wat vreemds aan de hand met de nummering.
Blijft dat voor mijn gevoel het voorste deel van de straat op de foto Prinsegracht is. Zoals je vast al gezien hebt op de foto uit 1870 die ik vermeldde, was het rond die tijd hier beslist gracht. Het water sloot oorspronkelijk ook aan op het water van de Paviljoensgracht.
Is er iemand die de vreemde nummering aan dit stuk straat kan verklaren?

John van den Berg | 18-2-2013
PS @ Het gebouw van de Volharding was op zich moderner dan dat ouwe zooitje aan de Zuidwal maar het was gewoon te klein.Ik bedoel dus die aan de Gedempte gracht.

Fer | 18-2-2013
@Hans Klomp
De huizen aan de rechterkant van de foto hebben een adres op de Grote Markt...! De tekst Prinsegracht op de foto is dus onjuist, wat Wim erboven heeft gezet is daarentegen geheel correct! Als voorbeeld: de Kijkshop is gevestigd op GROTE MARKT 16...!

P.S. | 17-2-2013
@John van den Berg het leyenburg ziekenhuis was in eerste instantie de vervanger van het gemmente ziekenhuis Zuidwal en was in 1972 klaar. Het ziekenhuis van de Volharding is per 1 januari 1974 gesloten omdat"de beleidsmakers in de gezondheidszorg vonden dat er te veel ziekenhuis bedden in de Haagse agglomeratie waren (en het was verouderd)


Hans (Zoef) | 17-2-2013
Die scooters met zijspan waren ook in gebruik bij de felicitatiedienst, daar zaten hele leuke snoepjes op!

Joop Jansen | 17-2-2013
@ Frans Reijgers: vraag het aan Johan Blok tramdeskundige of meneer Borgdorf van de HTM over die schaatsen. Zelf denk ik dat ze voor de tramwaarschuwings- of verkeers-lichten of voor de oudere wissels nodig zijn geweest.

John van den Berg | 17-2-2013
Ikzie op deze foto de reclame van Vredestein staan , maar mijn herinnering was het het de Volharding waarvan ook het toenmalige ziekenhuis op de gedempte gracht was , dat inde tijd werdt vervangen door het Leyenburg.Ik denk dat het in de nu zwarte vak stond.

Frans Reijgers | 17-2-2013
In de bovenleiding links op de foto - dus zowel in de richting van als vanuit de Boekhorststraat - zien we "schaatsen". Waar dienden deze voor?

Rinus | 17-2-2013
@Charles, neem van mij maar aan dat de zonnestand perfect klopt met het tijdstip op de klok. Ga zelf maar om 12 uur op deze plek kijken. Dan staat de zon zo ongeveer in het verlengde van het Spui / Wagenstraat / Boekhorststraat.

Charles | 17-2-2013
Coris schreef: "Deze foto is in de spits gemaakt,klok staat op 16.05uur". Daar heb ik mijn twijfels bij gezien de schaduw. Denk eerder rond het middaguur dat deze foto gemaakt is, vooral vanwege de korte schaduw.

aldo markus | 17-2-2013
Iets te snel op plaatsen geklikt. Weggevallen zijn, dat lijn 6 rechtdoor ging, en dat er zeven buslijnen over de afgebeelde plek reden.
Excuses.

aldo markus | 17-2-2013
Knap om hier een in die tijd een foto te maken zonder een tram en met slechts een halve bus erop!
Ik schat de foto van begin jaren `60. Aan de vooravond van de lijnwijzigingen van het Plan Lehner reden hier twee tramlijnen (6 en 10) en ... buslijnen, alle van de HTM.
Rechtdoor ging tramlijn. Lijn 10 sloeg rechtsaf de Boekhorststraat in.
Over de Prinsegracht en door de Grote Marktstraat reden de buslijnen 19, 20, 25, 27 en 28. Lijn 26 had aan de Grote Markt zijn eindpunt. Uit de Jan Hendrikstraat kwam bus 22, die nog op het afgebeelde stuk rechtsaf de Lutherse Burgwal in sloeg.

Hans Klomp | 17-2-2013
De foto geeft inderdaad zicht op de Prinsegracht. De Grote Marktstraat begint dan bij het gebouw van De Volharding. De Grote Markt zelf is links te zien.
Het is wel leuk om deze foto te vergelijken met de rond 1870 gemaakte foto van dezelfde plek. Zie daarvoor foto nr. 6.06106 van de Beeldbank van het Haags Gemeentearchief.
Zat uitzendbureau Stenotype niet op de Mauritskade, vlak bij de kruising van de Parkstraat? Er stond daar altijd een indrukwekkend wagenpark aan scooters met zijspan geparkeerd. Diende de zijspan niet voor het meenemen van de eigen typemachine?

Coris | 17-2-2013
Prinse-gracht is zonder N .de gracht is vernoemd naar Frederik Hendrik prins van Oranje,1584-1647,Het straatnamen boekje uit 1948 verwijst hiena

Coris | 17-2-2013
Deze foto is in de spits gemaakt,klok staat op 16.05uur.links de Boterwaag en in de zaak van Meurop was een bioscoop geweest welke doorliep naar de Vlamingstraat -Centrum ? Links staat twee amerikaanse auto`s met bouwjaar 1958.En het monumentale pand op de achtergrond van de volharding met zijn glazen gevel

peter vink | 17-2-2013
Och och coos, wat een drama toch

Hans (Zoef) | 17-2-2013
De winkel op de Grote Markt van der Bosch, daar heb ik ooit voor mijn trouwen het eerste bankstel gekocht. Ik had het daar gezien en ben met mijn verloofde daar gaan kijken en ook zij was er op slag verliefd op, jammer dat de kinderen er destijds minder zuinig mee omgegaan zijn!

joost | 16-2-2013
@Charles. Jawel. Dubbelspoor.

Charles | 16-2-2013
Op het verkeer na is er eigenlijk niet eens zoveel veranderd. Nu rijdt men ter plekke de ondergrondse parking in (indien men tenminste de juiste ingang gebruikt i.p.v. die aan de zijde van de Boterwaag; is ook al voor gekomen)
En de tram rijdt hier de Boekhorststraat in; met twee sporen?
Kan me dat niet voorstellen in dat smalle straatje...

Gerard | 16-2-2013
Ook in die tijd werden er wel eens spelfouten gemaakt,daarom heeft Wim heel wijselijk Grote Markt boven de foto geplaatst.Is toch veel mooier om op de details van de opname te kijken.

coos | 16-2-2013
De PrinseNgracht ligt in Amsterdam....

Jan van Staalduinen | 16-2-2013
Prachtige foto. Gezien de Kromhout-bus uiterlijk 1961. De scooter met zijspan roept herinnering op aan het toenmalige uitzendbureau Stenotype. Uit iets latere jaren denk ik aan die heerlijke patatkraam op de Grote Markt!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3679


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>