Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Denneweg 1908 met trams van lijn 1 (76 en 148) bij passeerspoortje
ansichtkaart uit de collectie van Gerard van der Swaluwe






MikeV | 23-7-2016
@Ad
je hebt gelijk m/z tussen Den Haag en Scheveningen

Ad | 23-7-2016
Ik zou eerder zeggen tussen Den Haag en Scheveningen. Een centrum was er in 1653 nog niet en de boten lagen nog gewoon op het strand.
De weg naar Scheveningen was een tolweg, dus de duinpaden zulllen wel in gebruik zijn gebleven, maar zijn niet meer terug te vinden

MikeV | 23-7-2016
@Kees de Ridder | 23-7-2016
Over een evt. waterloop is niets bekend!

Volgens de geschiedschrijving de oudste weg van Den Haag. De eerste houten huisjes werden rond het einde van de 14de eeuw gebouwd. De Duineweg, zoals de Denneweg toen heette, liep aanvankelijk slingerend door de duinen naar de zee.
Het verlengde van de Denneweg heet tegenwoordig de Frederiksstraat, vernoemd naar de Frederikskazerne die er in 1770 werd gebouwd.

De drukte in de Duineweg verminderde tijdelijk toen de Scheveningseweg in 1653 werd aangelegd, waardoor een kortere en betere verbinding tussen het centrum en de haven ontstond.

Kees de Ridder | 23-7-2016
Ik kijk meer naar beneden in zo`n straat en zie b.v. 2 bochten ( vroeger een waterloop geweest? ). Ik kijk ook naar taal: Dennenweg met 3 n`s? en er komt nog bij dat het volgens mij een verbastering is van Duinenweg is.

Adje | 22-1-2013
@coos: er zit een beste bocht in het begin vanaf het Voorhout, genomen van boven de winkel waar nu de Senso zit volgens Google maps.

coos | 22-1-2013
Wat ik mij afvraag is: hoe/vanwaar is deze foto gemaakt ?
Hoogwerkers bestonden nog niet, neem ik aan.

coos | 21-1-2013
De destijds vele enkelspoor-trajecten, denk aan het Binnenhof, Kerkplein, Veerstraat-Breedstraat , Herderinnestraat-Ged.Gracht, Hofwijckstraat-Waldorpstraat, werden met seinen op deze wijze beveiligd.

rsg | 21-1-2013
Zo te zien zijn het 4 draden,maar ik denk dat er boven het spoor verder maar 2 draden zijn de 4 draden lopen van het wissel naar het volgende wissel niet op de foto zichtbaar.

Voogd | 21-1-2013
Is dat een bovenleiding met 3 of 4 draden?

Joop Jansen | 20-1-2013
Een mooie tijd met mooie trams zoals het museumnummer 164 van hetzelfde jaar er nu nog uit ziet.

FransW | 20-1-2013
De motorwagen vooraan bij het wissel is de 76 die rijdt op lijn 1 van station Hollandsche Spoor via Plein naar het Bankaplein. Links achter de motorwagen 148 die onderweg is van het Bankaplein naar Plein en dan verder naar station Hollandsche Spoor.
De opname dateert van mei 1908.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5828


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>