Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 10-12-2017, 20:39 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Turfmarkt/Spui e.o., plattegrond uit 1872 en foto uit 1975
uit de collectie van Martin Westerhout




Ingezonden ter verduidelijking m.b.t. de discussie over de plek van Daf 189 met Martin v.d. Zwan,
DAF SB200 189 van lijn 25 op de Turfmarkt in 1973.





Emile B. | 9-8-2012
@Hans Klomp. U heeft helemaal gelijk wat betrft het huis op de plattegrond met nummer 20, en ook wat betreft wat nummer 63 allemaal geweest is.
@Rochus Zuurmond. Heel hartelijk dank voor deze links op de site te zetten. U heeft mij daar een groot plezier mee gedaan, en misschien aan nog wel meer mensen.
Overigens is op het filmpje met nummer 2284 is duidelijk in beeld de gevelsteen te zien van het huis van Van der Duyn van Maasdam.

Rochus Zuurmond | 9-8-2012
Misschien ook interessant:

http://www.haagsefilmbank.nl/archives/2029

http://www.haagsefilmbank.nl/archives/2284

http://www.haagsefilmbank.nl/archives/2489

Hans Klomp | 2-8-2012
Beste EmWe. Met de naamgeving van onze eerste tramwegmaatschappij zit het toch wat anders. Het betreft, met de officiële naam, de Dutch Tramway Company Limited, opgericht en gevestigd in Londen en vallend onder het Engelse recht. Vandaar ook dat de rechtplegingen bij het faillissement van de DTC zich ook voor een Engelse rechtbank hebben afgespeeld. In Nederland noemde het bedrijf zich -onofficieel- Nederlandsche Tramway-maatschappij en ook wel Nederlandsche Railroute Maatschappij.
Pas in 1865 werd opgericht de Algemeene Nederlandsche Railroute-Maatschappij, afgekort ANRM. Dit is het bedrijf dat in de voetsporen trad van Cornelis Soetens en de paardentram Den Haag - Delft aanlegde.
Nadat de DTC in 1866 failliet ging trad eerst de Haagsche Tramway-Maatschappij aan, vervolgens de Sociéte anonyme des tramways de La Haye en dan pas de Haagsche Tramweg-Maatschappij.

EmWe | 2-8-2012
@Eppo -Naar mijn weten reed op 25 juni 1864 de eerste (paarden)stadstram in Den Haag, dat was eerder dan in Amsterdam en verschillende andere Europeese hoofdsteden (Parijs, Londen en Berlijn).
Officiële naam was Algemene Nederlandse Railroute Maatschappij, later werd dit Haagsche Tramweg Maatschappij.
Op deze (volledige) kaart uit 1872-1874 staat de railroute die loopt vanaf Scheveningen via Koninginnegracht, Prinsessegracht, Kanonstraat, Smidsplein, Tournooiveld, Vijverberg, Kneuterdijk, vervolgens via de Parkstraat, Sophialaan, Zeestraat, Oude Scheveningseweg en Keizerstraat naar het Badhuis.

Hans Klomp | 2-8-2012
Beste Kees. De nummers waaraan men refereert staan op de kaart. De genoemde nr. 20 is het voormalige woonhuis van Van der Duyn van Maasdam. Hij was lid van het driemanschap dat in 1813 het Voorlopig bewind vormde ter voorbereiding van de komst van (de latere) Koning Willem 1.
Dit pand keek uit over de Turf- en Houtmarkt. Het is in 1970/1 gesloopt.
Pand no 63 -iets "boven" no 20 op de kaart- is het voormalige Hotel Marechal De Turenne. Nadat dit hotel werd opgeheven is het pand inderdaad ondermeer gebruik voor het Museum van Onderwijs voordat dit museum naar de Hemsterhuisstraat trok.

Emile B. | 2-8-2012
Ik denk dat het nummer 20 op die kaart niet het huisnummer 20 is op de Wijnhaven. Maar gewoon een nummer om een object aan te geven op de kaart. @Kees de Ridder. Het kan best zijn dat het gemeente secretarie daar ook heeft gezeten, en heel lang geleden een Hotel. Bekijk de foto`s maar eens in het Haags Gemeentearchief in de beeldbank met zoek opdracht Wijnhaven.

Kees de Ridder | 2-8-2012
Ik vond de laatste verhalen erg verwarrend, want waar is het pand nr. 20 te zien en genoemd politiebureau stond volgens mij op het eind van de Turfmarkt, de Nieuwe Haven genaamd. Ik meen me te herinneren, dat het daarvóór bewoond werd door Het Kadaster. En dan wordt er ook gesproken over het schoolmuseum. Nou dat ken ik wel van de Hemsterhuisterhuisstraat. Wordt het nu nog gecompliceerder?

Emile B. | 2-8-2012
@Frans van Zoest. Je ziet op de foto meer de verwoesting van de Houtmarkt, Elsemoerstraat, Schedeldoekshaven en Ammunitiehaven dan van de eigenlijke Turfmarkt. De bebouwing die er ooit was op de Turfmarkt lag namelijk rechts van de trams. Wat u de kop van de Turfmarkt noemt werd vroeger Nieuwmarkt genoemd, en later de Wijnhaven. Misschien is het gebouw wat u bedoeld op nr. 20 het latere Museum van onderwijs ?

Frans van Zoest | 1-8-2012
Heel interessant dit en ook voor mij weer een hoop verloren gegaan jeugdsentiment met de foto van de totaal verwoeste Turfmarkt met omringende bebouwing. Op de kaart zien we rechts, op de kop van de Turfmarkt een gebouw met het nr.20 getekend. Vroeger was dit een politiebureau, vandaar de markering vermoed ik. Ook dit best wel statige gebouw gebouw werd naar ik meen in 1972 afgebroken.

R.Glas | 1-8-2012
Ook ik heb daar nog herinnering van als ik die plattegrond zie, mijn moeder heeft namelijk in haar kinderjaren gewoond in een poort aan de schedeldoekshaven.het lag in dat laatse blokje tussen lage zand en nieuwe haven.naast een brandstoffenhandelaar Borsboom.ik ben daar wel eens geweest met mijn moeder een lange poort met achterin woningen,hoe kan een mens daar wonen zonder uitzicht.de vader van mijn moeder was koster in de nieuwekerk aan het spui.mijn vader heeft wel eens verteld dat hij daar wel eens lucht moest trappen voor het orgel ( had toen nog geen elektrische voorziening ) ook heeft hij wel eens de klokken moeten luiden. ja als je dat allemaal weer eens terug gaat denken.is toch wel een brok nostalgie.
als je nu kijk hoe dat er nu bij staat, gelukkig de kerk staat er nog en wordt nu wel voor andere doeleinde gebruikt .

aldo markus | 31-7-2012
Den Haag is nog niet helemaal af. Maar wees gerust: Er mag alvast worden gewoond...
De afgebeelde situatie was natuurlijk maar een tussenfase. En het was nou niet een toonbeeld van stedeschoon. Maar wat barst die foto uit zijn voegen van mijn voetstappen: op elke tegel een herinnering!

HansR | 31-7-2012
Vriendelijk verzoek de plattegrond een slag te draaien .zodat het Spui net als op de foto ook bovenaan staat. Is prettiger te vergelijken

FransW | 31-7-2012
@Charles: de creme PCC met de groene band onder de ramen is er een uit de serie 1200 en rijdt op lijn 1 (Den Haag Centrum - Delft). De chromaatgele PCC is er een uit de serie 1100. Deze rijdt op lijn 16 (Den Haag Centrum - Moerwijk). Een 1300 kan het zeker niet zijn geweest, omdat die wagens in die tijd voornamelijk werden ingezet op de lijnen naar Scheveningen.
Verder: de 1200-en hadden ramen met ronde hoeken gevat in rubberen randen, ook de latere series 1300-en en 2100-en. De 1100-en hadden rechthoekige ramen, zonder die rubberen randen. Op bovenste foto is e.e.a. wat lastig te zien, ik geef het grif toe.

Frank Faber | 31-7-2012
@Charles; de rechtertram kan nooit een 1200 zijn want deze tram is niet creme maar geel. Daarom dus ook geen groene bies. Als er een relief rand onder de ramen van deze tram zou zitten is het een vergeelde 1100 en als die rand er niet zit is het dus een 1300. De andere tram is dan een 1100 of 1200. Op de foto is niet duidelijk te zien of er een rand onder de ramen zit.

Charles | 31-7-2012
Nog iets: die twee PCC`s. Die links staat heeft een groene bies aan de achterzijde en deuren met korte ruiten. De PCC rechts mist de groene bies en heeft lange doorlopende ruiten in de deuren. Verder lijken mij PCC`s te zijn van dezelfde serie (1200?)

Hans Klomp | 31-7-2012
Bij de betrokken kaart valt op dat toen nog geldige straatnamen als Heemstee en Wijd en Zijd, later onderdeel van de Nieuwe Haven, niet meer worden vermeld. Daarentegen is een niet-officiële naam als het Wagenplein wel aangeduid. In het midden aan de onderzijde, bij de Verwerstraat, zijn de contouren van het dan juist gesloopte Oude Vrouwen- en Kinderhuis te zien.
Bovenaan, in het midden en iets links van de Kalvermarkt, zien we de Korte Bagijnenstraat. De DTC heeft nog het plan gehad hier een tramlijn doorheen te voeren, doch de Gemeenteraad vond het toch wel "iets"te krap. De aangevraagde lijn zou lopen van het Hollands Spoor tot aan Hotel Paulez, waar aansluiting op de bestaande lijn mogelijk was.

robert55 | 31-7-2012
de huizen aan het Spui voorbij de Veerkade [en die op de Veerkade zelf] zijn er nog, zels in betere staat dan toen

Charles | 31-7-2012
eppo, waar heb jij rekenen geleerd? De getoonde plattegrond is 140 jaar oud, geen 114 jaar....

Wat betreft de foto: ongelooflijk dat dankzij de stadsvernieuwing er totaal niets meer over is van alles wat deze foto ons toont. Geheel linksonder zien we nog net een telefooncel, ook die zijn inmiddels volledig uit het straatbeeld verdwenen door de opkomst van mobieltjes.

Hans Klomp | 31-7-2012
Beste Eppo. De betreffende kaart is ook te raadplegen op de beeldbank van het Haags Gemeentearchief. Zoeken op "kaart" en "1872" en hij komt tevoorschijn. En inderdaad toont deze kaart de tramroutes.
Vervolgens ... ben ik blij dat ik je met mijn informatie over de omnibuslijn van dienst kon zijn.

eppo | 31-7-2012
@Hans Klomp: goed, geen tramlijn dan maar een Omnibus-dienst. Jij je zin. Blijft mijn vraag evengoed nog niet beantwoord maar wellicht dat Martin Westerhout wel een antwoord kan geven?

Hans Klomp | 31-7-2012
Beste Eppo, het is weliswaar geen tramlijn maar op 7 oktober 1864 stelde de DTC al een omnibus-dienst in vanaf het Hollands Spoor, via o.a. de Wagenstraat, Spuistraat , Lange Houtstraat en Lange Vijverberg, naar de Kneuterdijk. Daar was dan aansluiting op de tramlijn naar Scheveningen.
De DTC bezat daarvoor aan materieel twee omnibussen die hun stalling hadden in een zijsteeg van de Wagenstraat, lopend naar de Paviljoensgracht.

eppo | 31-7-2012
@coos: wat je schrijf is mij ook bekend. Op dit stukje van de kaart zijn inderdaad geen tramroutes te zien. Maar toch ben ik benieuwd of op de routes waar indertijd wel trams hebben gereden, dit op de kaart ook zichtbaar is....

coos | 31-7-2012
In 1872 reden er in de buurt van deze kaart nog geen tramlijnen.
Het dichtsbij waren de Railroaders van de Algemeene Nederlandsche Railroad-Maatschappij, kolossale rijtuigen die zowel over rails als op de keien reden, voorlopers van de latere paardentrams, vanaf het Huygensplein via Rijswijk naar Delft/Haagpoort.
En vanaf Kneuterdijk/Lange Vijverberg/Plein de paardentrams van de HyTM via de Oude Scheveningsche Weg en Wittebrug naar Scheveningen. Een uitgebreider paardentramnet begint pas enkele jaren later.

eppo | 31-7-2012
Interessant, een plattegrond van 114 jaar oud. Zijn er ook nog routes van tramlijnen op die kaart te zien?

hans | 31-7-2012
Ja leuk om weer eens te zien hoe het was. In het hoekpand (rechts boven
de foto) woonde mijn kapper, hij was joods, hij is samen met zijn zoon als
enige van de familie na de oorlog uit Duitsland teruggekeerd, zucht!!!!!!!!!!

Emile B. | 31-7-2012
Leuk om die plattegrond van vroeger eens te zien. Een mooie overzichts foto overigens. Tussen 1973 en 1975 is die plek nog behoorlijk op de schop geweest, als je de foto van die bus DAF SB200 189 van lijn 25 uit 1973 in vergelijking bekijkt. Die bus 189 stond dus inderdaad op de Schedeldoekshaven.

Jeroen | 31-7-2012
Prachtige foto!

Ton Oostenrijk | 30-7-2012
Dit station heb ik nog mee gemaakt. Ik reed toen nog bij westnederland.
We starten toen van Den Haag Centraal, en de eerste halte was op de turfmarkt. Van de turfmarkt om het lummes gebouw rechtdoor de Grote Markstraat in . 2e halte bij de Wagenstraat, voor de bijenkorf. En dan rechtdoor over de Prinsegracht richting westland. Jeetje dat is al weer 37 jaargeleden. We worden oud ( hoop ik )

Rien Solcer | 30-7-2012
Op de onderste foto is duidelijk te zien dat de bus SB200 189 van foto dd.:25-7 op de Schedeldoekshaven stond, recht tegenover de vier huizen op de hoek van de Amsterdamse veerkade. Op de plek waar de bus stond, zijn ze begonnen met de bouw van het viaduct.

Frank Faber | 30-7-2012
Deze situatie weet ik nog erg goed; ten tijde van de opname was of werd ik 15 en ik ben daar best vaak op de bus gestapt. Is deze foto wellicht genomen vanaf Lumus?

Henk Knaapen | 30-7-2012
Mooie zwartwitfoto, ik heb deze situatie nog meegemaakt als buschauffeur.
Foto is volgens mij genomen vanuit het toenmalige Lummusbebouw

Jeroen | 30-7-2012
Zó heb ik het nooit gezien, daar was ik net te jong voor (ook niet erg veel gemist zo te zien). Rechts zat een sigarenwinkel en daarnaast op de uiterste hoek met de Kalvermarkt zat Hulshof Wonen. En toen kwam Richard Meier naar Den Haag :).

Tiktak | 30-7-2012
Dus het busstation lag in de (op) Elsemoerstraat en niet op de Houtmarkt-Turfmarkt.
En waar toen de Nieuwmarkt was is nu het Lage Zand ( was in 1872 meer naar links op de kaart)
Op de onderste foto is het oude Lage Zand nog te zijn aan de uiterste linkerkant waar de twee wagen geparkeerd staan.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1280


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>