Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 13-12-2017, 20:42 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



AEC Regal 549 aan het eindpunt bus 23 Tesselseplein
foto van Ronald van Onselen d.d. zomer 1966






coos | 14-4-2012
@Erven: Ik heb zo links en rechts opgevangen dat bij (onverhoopt) rigoreus moeten snijden in het lijnennet over enige tijd hieraan serieus gedacht wordt. Weten, nee dat niet, wel als een van de mogelijkheden.

Leen Commers | 14-4-2012
In de jaren 1957-1960 was ik buschauffeur op alle lijnen dus ook op de 23. Dit was toen ook het eindpunt en aan de overkant het beginpunt. De bussen op deze lijn waren toen de AEC nr. 96-110 zonder stuurbekrachtiging en daar kreeg je spierballen van.
Er was nog geen voorverkoop dus je verkocht zelf de plaatsbewijzen en als je een ``goede`` lijn had ving je een aardig fooitje.
Op 23 was de opbrengst nihil. Er werd gepast betaald met heel veel losse centen, geen cent teveel, maar op zaterdagavond had je veel jong publiek en die gooiden stoer een gulden neer, een kaartje kostte toen 25 cent en als je geld terug wilde geven zeiden ze luid zodat iedereen het kon horen ``laat maar zitten chauffeur`` en dan speelde je het spel mee en dan zei je ook op luide toon ``dank u wel meneer``.
De route was verder Benoordenhout en Bezuidenhout en later naar Voorburg met keurige passagiers, nooit incidenten.

erven sleeboom | 11-4-2012
coos | 11-4-2012 als tramlijn 12 uit Duindorp verdwijnt

Weet jij iets wat ik niet weet?

P.S. | 11-4-2012
@markus
oeken op google naar breda bier levert op dat het nog in 2010 lokaal in breda wer verkocht. Op de site van ABInbev (de eigenaars van de brouwerij in breda) is in hun merkenoverzicht niets te vinden over brda bier, drie hoefijzers

coos | 11-4-2012
Het zou me niet verbazen dat, als tramlijn 12 uit Duindorp verdwijnt, het traject Goudenregenstraat - Duindorp door de nu laagfrekwente bus 22 wordt overgenomen.

markus | 11-4-2012
Bestaat "Breda Bier" van de dakreclame nog?

erven sleeboom | 11-4-2012
Oorspronkelijk was het, blijkens HTM-publicaties uit begin jaren 70, de bedoeling de ring ook aan de andere kant te sluiten door vanaf het Tesselseplein door te rijden via Pluvierstraat - Nieboerweg - Sportlaan naar Kijkduin. Maar dat is nooit doorgegaan. Ik denk ook niet dat het een rendabele verbinding zou hebben opgeleverd.

aldo markus | 11-4-2012
Uit de HTM-publicaties bleek in de zomer van `71 nog helemaal niet, dat lijn 24 uiteindelijk zou vervallen. De 23 werd verlengd naar de Geestbrug (Voorburgse zijde), de 24 werd ingekort tot de Geestbrug (Rijswijkse zijde). Probleem was natuurlijk de spoorwegovergang. Zou die de dienstregeling van lijn 23 zwaar beïnvloeden?
Toen dat probleem beheersbaar bleek lag niets de koppeling van 23 en 24 meer in de weg. Met een paar tijdhaltes in de route (Kurhaus, LvNOI station, Voorburg Station, Rijswijk Station, Melis Stokelaan) werkt het eigenlijk tot op de dag van vandaag best redelijk.
(Jammer dat het staartje naar Duindorp i.v.m. de bezuinigingen naar de lager-frequente lijn 22 moest worden overgedragen.)

aldo markus | 11-4-2012
@robbert55
Leuk, dat je zegt dat het ooit als voorbeeld voor de eerlijke strippenkaart is gebruikt (lopen is sneller...). Is dat voorbeeld in de goegemeente ontstaan, of is er iets zwart op wit (bijv. van de HTM) hierover?
Aldo

robert55 | 10-4-2012
Voor dat 23 en 24 gekoppeld werden, was er al een kleine verandering. Tijdens de vernieuwing van de Geestbrug reden beide lijnen tot die brug, 23 werd toen dus al iets langer. Gedurende die periode reed lijn 10 naar `s Gravenmade en Delft en reed 20 van de Binckhorst door naar Voorburg Station.
Lijn 23 werd overigens in 1981 gebruikt als voorbeeld waarom de strippenkaart `eerlijker` was: je kon immers op een enkeltje van Duindorp naar Kijkduin en daar kreeg je wel heel veel buskilometers voor. Lopen is natuurlijk sneller

coos | 10-4-2012
Even opgezocht, want van bussen weet ik het niet uit het hoofd.
buslijn 24:
01-11-1955 Kijkduin - de Sav.Lohmanplein
04-07.1964 Kijkduin - Loevesteinlaan
31-10-1965 Kijkduin - Rijswijk/stn
22-05-1966 Kijkduin - Voorburg/stn
05-12-1971 koppeling 24/23 Kijkduin - Duindorp als 23
buslijn 23:
01-11-1955 Tesselseplein - Schenkkade
01.10.1962 Tesselseplein - Voorburg/Kon.Julianalaan
20-04-1964 Tesselseplein - Voorburg/v.Wateringelaan
31-10-1966 Duindorp - Voorburg/stn
29-08-1971 Duindorp - Voorburg/Geestbrug
05-12-1971 Duindorp - Kijkduin


erven sleeboom | 10-4-2012
De lijnen 23 en 24 werden aan elkaar geknoopt met Sinterklaas 1971.

Het stukje naar Duindorp kan volstaan met de iets lagere frequentie van lijn 22 in plaats van die van lijn 23. In een tijd van bezuinigingen is de keuze dan gauw gemaakt, met als gevolg dat lijn 22 Duindorp-Kurhaus-Spui-CS-Benorodenhout-Duinzigt nu wel een heel rare route heeft.

tokke | 10-4-2012
Gave foto. Ik vraag me wel af of iemand weet wanneer de lijnen 23 en toenmalige 24 aan elkaar gekoppeld zijn. Ik weet nog dat lijn 24 de Leyweg met de Laan van Meerdervoort verbond. Van dag op dag was lijn 24 verdwenen en hadden ze die omgenummerd naar 23. Het resultaat, deze ellenlange lijn. Ik snap overigens niet waarom deze lijn 23 vandaag de dag niet meer tot Duindorp gaat, maar naar Scheveningen Strand. Weet iemand dat?

Frans van Zoest | 10-4-2012
Ja!!! Echt weer zo`n typische jaren `60 foto, heerlijk! Rechts zien we voor de NSU 1000 nog een Ford 17M Taunus combi staan met een mega imperiaal op het dak. Mijn vader had precies zo`n auto, grijs was-tie, AD-73-08. Ze hadden als ze wat ouder werden vaak het probleem dat de schakelstangen van de stuurversnelling vast kwamen te zitten, stond je mooi midden in het verkeer, hadden wij eens op weg met vakantie midden in Bonn, happy days!

chauffie | 10-4-2012
Zoiets kan gebeuren hé , meneer Lek.
net zoals een tram bestuurder, die aan het eindpunt z`n voorganger niet ziet staan .De waarheid spreken is iets anders als sarcasme , wie weet heeft de chauffeur die z,n handrem vergeet , wel veel meer schadevrije jaren opgebouwd, in z,n loopbaan .

P.S. | 10-4-2012
@robbert55 Breda Bier was al het begin van het einde De oorpronkelijke naam was Diei Hoefijzers. De belgische eigenaren vonde dat het anders moest en het wer bredabier en laterwerd het, same met Oranjeboom (van dezelfe eigenaars) Skol want dat gaf een internationale uitstraling en bespaarde opde reclame kosten. Het is nooit meer goewd gekomen met deze merken.

Nick | 10-4-2012
@ rsg: op deze site staat een overzicht van alle buslijnen (met hun eindpunten) in de loop der jaren. Kijk daarvoor op https://www.htmfoto.net/80jaarHTMbus onder alle buslijnen op een rij...

rsg | 10-4-2012
Er was nog een buslijn die tesselseplein als eind en beginpunt had.
en ik dacht aan lijn 32 naar de turfmarkt.


aldo markus | 10-4-2012
Deze foto kan alleen in de zomer van 1966 zijn gemaakt. Op 22 mei werden de wijknamen VOORBURG NOORD en DUINDORP ingevoerd en op 30 oktober werd lijn 23 verlengd naar Voorburg Station. Je zag destijds wel vaker wat hier ook is gebeurd: de chauffeur draait de film zo dat beide eindpunten zichtbaar (en met wat goede wil leesbaar) zijn en hij heeft er de hele dienst geen onkijken meer naar. Dan weet de passagier nog niet welke kant de bus op gaat, maar je toonde nooit de verkeerde bestemming. Nou ja: dat deed je steeds, maar de goede stond er ook bij. Was het gewoon luiheid? In elk geval vond ik het eigenlijk geen gezicht.
Het is weer een prachtplaatje, en de Scheveningse klederdracht was toen nog heel gewoon in het straatbeeld.

070 roelof | 10-4-2012
ik zie ook de NSU 1000 en dan al die TV antennes nog op de daken

Tom Lek | 9-4-2012
Soms reden ze daar door de winkel van de groentenboer.

robert55 | 9-4-2012
Breda Bier: is dat niet later opgegaan in Skol, en daarmee ondergegaan.
De bananen heetten nog Fyffes, dat werd een paar jaar later chiquita

Anton Zonneveld | 9-4-2012
Tesselseplein zoals ik het heb meegemaakt; herkenbare bus, kinderhoofdjes en nog met klederdracht. Mooie foto!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3699


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>