Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Loosduin`scheweg hoek Regentesselaan met trams van lijn 12
ansichtkaart uit de collectie van Hans Klok


Surftip van Hans Klok:www.loosduinsmuseum.nl.





Hans (Zoef) | 28-1-2012
Van de Loosduinseweg gezien was links Van Ouds de Vink en rechts Van Ouds de Tol. Ik meen dat de Vink een keer is uitgebrand en volgens mij zit de Tol daar nu nog.

pick wick | 28-1-2012
geachte mensen

is er iemand die mijn kan zeggen hoe die twee cafe,s heten vroeger
om de hoek van de BEEKLAAN heten ze meschien het ene cafe dacht ik de VINK en op de andere hoek JAN BIJL .

ik praat nu over de tijd van jaren 60 70

maar ook de naam van de eigenaar meschien hete hij storm

kan er iemand mijn zeggen hoe de cafe,s heten toen der tijd

ik dankt u vriendelijk de groetjes

c.struiving. | 10-12-2011
U heeft gelijk,door de foto in te zoemen kan je het lijn nummer 12 goed zien.
Allen de pijp is niet van de Hanze fabriek want die fabriek stond veel meer schuin naar achteren,t.o.v. de regentesselaan.Ik heb vroeger gewoond op de Regentesselaan tussen de Gheijnstraat/loosduinseweg in de jaren 1938-1969.
Vermoedelijk is die pijp van een banketbakkerij die daar was gevestigd.

Rien Solcer | 8-12-2011
@ C. Struiving, kijk u eens naar de eerdere reacties met name die van 19-9,
dan ziet u een nummer in blauw, als u daar op klikt krijgt u de orginele foto te zien met de tramsporen over de brug. Wat betreft de melkfabriek van van Grieken, daar heeft u gelijk in, die is daar later gevestigd dan de opname van de foto, dan krijgt Jan van Staalduinen toch gelijk dat de schoorsteen van de hanmelkfabriek is.

c.struiving. | 8-12-2011
Eerste foto is het eindpunt Lijn 5,want de tramsporen zijn niet te zien op de brug.De pijp kan niet van de melkfabriek van v.Grieken zijn omdat die pas in1937 is geboouwd.En de fabriek niet zo ver door liep tot aan de gheijnstraat,
De in/uitgang regentesselaan lag halfverwege de loosduinseweg/gheinstraat,
enis pas in 1948 doorgetroken.De melkfabriek is eind 1955 naar de plaspoel-
polder verhuisd.En later samen gegaan met Menken uit Wassenaar.Op foto 2
zijn wel de tramsporen te zien van lijn 12 die in 1916 ging rijden.Je ziet ook dat destoep is weggehaald op de hoek van de regetesselaan en de klok is verdwenen.

Leen Commers | 28-9-2011
Het probleem van de pijp is opgelost al snap ik er de ballen van. In de Zwitserse deeltjesversneller is een snelheid bereikt die sneller is dan de lichtssnelheid (300.000 km/sec).
Dat betekent dat je terug kan in de tijd.

Rien Solcer | 24-9-2011
@ Jan van Staalduinen, Dat u als een mogelijke oplossing de melkfabriek de hanze aandraagt, wil nu niet zeggen dat het ook zo is, ik vind de pijp te groot voor een relatief kleine fabriek. Gezien dat de melkfabriek van van Grieken vele malen groter was, en de afstand tussen pijp en Regentesselaan naar mijn mening beter uitkomt, dit moet de fabriek moet zijn. Per slot van rekening is dit een discussie forum, en mag je met suggesties aankomen, tot dat een ander met beter bewijsmateriaal aankomt. Ik heb gekeken op de Rottemontstraat in het HGA, en heb foto's gezien van de fabriek de Hanze, maar zonder deze pijp.

Jan van Staalduinen | 23-9-2011
Ik dacht dat we er 19 september qua pijp al uit waren: ik wees Rien Solcer op de Hanmelkfabriek in de Rottermontstraat. Nu begint hij weer van voren af aan fabrieken aan te dragen!

Rien Solcer | 23-9-2011
Via Google Earth gekeken naar het voormalig grondgebied van de melkfabriek van, van Grieken, deze liep van de loosduinseweg tot aan de achtertuinen van de woningen aan de Gheijnstraat, er was zelfs nog een uitgang naar de Regentesselaan. Als het ketelhuis dicht tegen de Gheijnstraat stond, dan moet het de schoorsteen zijn op de foto.Nog een leuk weetje voor de wat ouderen onder ons, zij waren de leverancier van de flessen ROTATORMELK met schroefdop.

Rien Solcer | 23-9-2011
Gezien op de kaart van rond 1900, dat in de gheijnstraat hoek Regentesselaan een gemeenteschool stond, zou dat een optie kunnen zijn?

Hans (Zoef) | 23-9-2011
Er was in die tijd nog helemaal geen sprake van een vuil verbrandings installatie. Die kwam er pas zo rond 1960, voor die tijd ging het vuil met trein 4711 naar Wijster in Drenthe. De gasfabriek kan het ook niet zijn, die stond veel meer naar rechts waar nu het park De verademing ligt. De tram rechts rijdt ter hoogte van de Gheijnstraat en in die buurt stond ook die schoorsteen, wat of van wie dat laat ik even in het midden.

FransW | 23-9-2011
De vuilverbrandingsinstallatie was meer in de buurt van het traject van lijn 11, dan direkt bij de Regentesselaan. Sla er maar een plattegrond op na. Bovendien: als je op de kleinere foto kijkt (zie bij de posting van Wim van Es van 19.09.2011), dan lijkt het mij stug dat die schoorsteen van de vuilverbrandingsinstallatie moet zijn.

gilijamse dm | 23-9-2011
die schoorsteen pijp kan die niet van de vuilverbranding zijn in de newton str
toen der tyd?

John van den Berg | 23-9-2011
Die schoorsteen tja er ligt ook nog een gaslaan daar in de buurt het zou mij niet verbazen als daar ook een gasfabriek bijhoorde ,maar ik geef geen garantie.

Rien Solcer | 21-9-2011
Momenteel is het hoogte verschil nog goed te zien bij de beneden woningen rechts van het hoekhuis aan de rechterzijde, daar moet je om de voordeur te bereiken een trapje af, enigzins nog te zien op de foto's, de huizen zijn waterpas gebouwd, en de weg loopt schuin omhoog, toentertijd voor de brug.
Het hoekhuis is wel gebouwd op brugniveau.

coos | 21-9-2011
De fotograaf stond op wat toen het randje van de Haagse bebouwing was.
Wat we niet zien op de foto is, dat hier tot 1923 de gemeentegrens lag met Loosduinen. De la Reykade nog met sloot, en de overkant was land en tuinbouw.
Als je vlug bent, kun je nu nog het hoogteverschil zien tussen beide zijden van De la Reyweg.

Fred | 20-9-2011
@John van den Berg:
Het feit dat Betweter in zijn posting meent een ander te moeten corrigeren op zijn taalkunde zegt meer over hemzelf dan over degene die een taalkundige fout maakt. Laat hij eerst eens kijken naar zijn eigen onvolkomenheden, want die heeft hij zeer beslist!

Rienk Mebius | 20-9-2011
De fotograaf stond zowat voor het geboortehuis van Simon Carmiggelt!

John van den Berg | 20-9-2011
Jan v S@was een foutje ,Anders krijg ik weer van betweter op me kop. Heet is voor mij er warm dus dacht ik maak er hete van.

John van den Berg | 20-9-2011
Jan v E @ Goed melk fabriek Leerdam zat op Marktweg aan de kant van het Laak kanaal ik heb er melkpoeder gepikt in de honger winter ,langs de Loosduinse vaart was ook de banden fabriek Vredestein en die maakte ook tennis ballen als die niet aan de eisen voldeden werden ze op een hoop gegooit maar een balletje is nu eenmaal rond en rolden ze in de sloot waar wij ze weer uitvisten sommige waren al voorzien van een stoffen buiten kant anderen waren kaal zwart .

Hans (Zoef) | 20-9-2011
@Jan van S. Klopt als een bus, op het sportterrein wat daar lag stond de reclame: Bij sport en spel Hanzemel!

PS | 20-9-2011
@Jan van Staalduinen De melkfabriek op de Loosduinsche weg was inderdaad van Grieken. Leerdam was denk ik op de Marktweg (of daar in de buurt) gevestigd. De fabriek van Menken was in Wassenaar. De Sierkan was gevesigd aan de Nieuwe haven en de Lulofsstraat

Dat stuk vande Loosduinse weg had veel"industrie" Er was de Limonadefsbriek van Trio en een gasmeterfabriek (van Wilson)

Jan van Staalduinen | 19-9-2011
@Rien Solcer: Tot in de zestiger jaren was er ook melkfabriek De Hanze in de Rottermontstraat. De plaats van de pijp wijst ook in die richting. Ik heb thuis nog een monsterkannetje, daar gevonden ten tijde van de ontmanteling.

Kees de Ridder | 19-9-2011
De heer Rien Solcer is benieuwd naar de naam van de melkfabriek op de Loosduinseweg. Meest bekende in Den Haag was De Sierkan. Je had verder Menken, Leerdam en Van Grieken en volgens mij huisden die op de Loosduinseweg. Wat een rustieke plek vergeleken met de huidige Zevensprong!

Rien Solcer | 19-9-2011
Beste Mensen, kijk naar de orginele foto van deze kaart op nr.: 840324 van het HGA, die is vele malen scherper, zelfs de wagennummers zijn te lezen

Rien Solcer | 19-9-2011
Waar zou dan de klok staan, of hebben gestaan, op de foto van Hans klok?,
En weet iemand van welk bedrijf de schoorsteenpijp is, ik dacht zelf aan de melkfabriek, die had zijn ingang aan de Loosduinseweg, en dat liep erg diep door, thans zit daar Verploegen.

coos | 19-9-2011
Ik ben toch blij, dat ik er maar 15 jaar (!) naast zat, en de rest wel aardig klopte.......

erven sleeboom | 19-9-2011
Nou betweter, als je dan zo goed in spelling bent, kun je ons uitleggen waarom Artur Klitzsch een apostrof verwerkte in het woord Loosduinscheweg? Nooit gezien, zoiets, was toch geen algemene schrijfwijze in die tijd.

betweter | 19-9-2011
John vd Berg, foutje, het is geen hete maar heette.

FransW | 19-9-2011
De kleinere foto hieronder is ook een mooie, echter geen opname van Artur Klitzsch. Het enkelspoor dat langs de Loosduinsche Vaart loopt, is van de Westlandsche Stoomtram.

Wim van Es | 19-9-2011
OK, ik ben op het verkeerde been gezet door een geretoucheerde foto. Dat maakt het toegeven toch een stuk makkelijker.

Hans Klok stuurde vanmorgen nog een foto in, met daarop de sporen over de brug duidelijk te zien.


John van den Berg | 19-9-2011
De straat was daar doorsneden door de Loonsduinse vaart daar door hete de ene kant Loonsduinse weg en de andere kant de Loosduinse kade waarvan de huis nummers apart zijn met aan beide kanten even en oneven nummers op volgorde.Van af de binnenstad met no1 begonnen

FransW | 19-9-2011
Artur Klitzch heeft het alledaagse leven in Den Haag op de glasplaat vastgelegd tussen 1925 en 1931. Geboren in het Duitse Zittau (Sachsen) op 30.04.1874, huwde hij in zijn vaderland de Nederlandse Magdalena Stips (Rotterdam, 15.12.1879). In juli 1924 verliet het gezin Klitzsch Hamburg en verhuisde naar Nederland, waar het een woonhuis/bedrijfspand betrok aan de 1ste Van den Boschstraat in het Haagse Bezuidenhout. Op 50-jarige leeftijd begon Klitzsch een boekbinderij en agentuur in lichtdrukpapier en breidde hij zijn activiteiten uit met het fotograferen van stadsgezichten, waarvan prentbriefkaarten werden gemaakt. Vele honderden prentbriefkaarten heeft Klitzsch uitgebracht, zowel op eigen naam als in opdracht van diverse "(kantoor-)boekhandels. Begin jaren dertig van de 20ste eeuw bouwde Klitzsch langzamerhand zijn activiteiten af en in oktober 1933 verhuisde Klitzsch, 59 jaar oud, naar Berlin. Nadien is niets meer van hem te vinden.

Hans Klok | 18-9-2011
@FransW: De ansicht is inderdaad van Artur Klitzsch nummer 264, het poststempel geeft aan 18 sep 1926!

FransW | 18-9-2011
De prentbriefkaart hierboven is geretoucheerd. Op de afdruk die is gepubliceerd in het door mij eerder aangehaalde boek is namelijk te zien dat een vrouwspersoon het trottoir aan de linkerzijde van de brug schuin oversteekt naar de Loosduinscheweg. En ter hoogte van het rechterraam van het hoekpand rechts, staat ook een man die naar beneden kijkt. Op deze prentbriefkaart zijn beide personen niet aanwezig. Ook de draden van de bovenleiding zijn weggeretoucheerd. Lijn 12 reed dus wel over deze brug de Paul Krugerlaan binnen.

Rien Solcer | 18-9-2011
Kan het zijn, dat de tram gewoon om de kiosk reed om naar zijn beginpunt te gaan, want ik zie ook geen bovenleiding richting PKlaan

FransW | 18-9-2011
De foto is gemaakt door de Duitse fotograaf Artur (zonder 'h'!) Klitzsch. Het betreft een glasplaat-opname. Een betere afdruk dan die hierboven is gepubliceerd in het boek 'door het oog van de meester'; Deel 2: de Haagse ansichtkaarten van Artur Klitsch, geschreven door Frans van Tol en Gerco van der Heiden en uitgebracht in 1999.

We staan inderdaad hier even voor de brug over de Loosduinschevaart, nabij de Paul Krugerlaan en zien vanaf hier de ruim opgezette Regentesselaan. In het opvallende hoekpand rechts met de drie schoorstenen, vinden we het sigarenmagazijn van A. de Bruijn. Het ons tegemoet komende tramstel van lijn 12 rijdt naar het station Staatsspoor en het tramstel rechts in de verte is onderweg naar het eindpunt aan de Nieboerweg.

coos | 18-9-2011
Wim, kijk voor de zekerheid even op pag.172 van de railatlas van Johan Blok, en je ziet meteen dat het lijn 5 zeker niet is. In de situatie van het tegemoet komend tramstel zoals op de foto kun je niet meer je achterwagen wisselen.
De schijnbaar ontbrekende sporen op de brug zijn te wijten aan de zwakke kwaliteit van de foto.
Ik vind dit speurwerk erg leuk.

coos | 18-9-2011
lijn 5 of 6 zullen het niet zijn. Die hebben hun eindpunt achter het wachtlokaal gehad, onzichtbaar hier. en lijn 6 reed toen nooit met achterwagens.
Het rechtse tramstel heeft een nog nieuwe 600 (1912-'13), en het tegemoet komend tramstel eveneens; ze rijden daarom denk ik beide op lijn 12, die toen nog de hele Regentesselaan afreed tot de LvM.
Daarom schat ik de foto ook uit die tijd.

Wim van Es | 18-9-2011
@rabbit, De rails richting Paul Krugerlaan zijn er hier nog niet!

rabbit | 18-9-2011
Maak daar tramlijn 6 van met Regentessebrug op voorgrond, rond 1927.

Rien Solcer | 18-9-2011
Van het hoekhuis rechts, is de dakconstructie verwijderd en heeft het nu een plat dak.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6064


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>