Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 13-12-2017, 20:42 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Conradkade vanaf de Laan van Meerdervoort
ansichtkaart uit de collectie van Dick Gilijamse






Anton Zonneveld | 26-5-2011
@ Kees Bontje: Bedankt Kees! Ik heb het gezien. Anton.

Kees Bontje | 26-5-2011
In de Haagse Railatlas van Johan Blok en Dick van der Spek staat op blz 47 een zeer verhelderende plattegrond van de sporen en bebouwing bij de halte LvM in 1909.

Anton Zonneveld | 17-5-2011
@ Aldo Markus en B.Alberda: Jullie hebben helemaal gelijk! Excuses, ik was helemaal de weg kwijt blijkbaar. Die link van B.Alberda heb ik bekeken, echter van dat plaatje daar krijg ik pijn mijn ogen van. Is er iemand die een betere platte grond heeft? Dick van der Spek heeft hem in ieder geval niet. Ik hou me in ieder geval aanbevolen, ter completering van mijn archief. Foto's en tekst heb ik voldoende, denk ik.

B. Alberda | 17-5-2011
@Anton Zonneveld: Reinkenstraat was slechts een halte 'halverwege' de verbinding Scheveningen - Hollands Spoor. Zie ook de kaart van Berlage op de Haagse Beeldbank: http://tinyurl.com/69gkatc . Zoom in naar 100% op de Reinkenstraat en u ziet de halte met de afbuigende sporen richting Anna Paulownastraat, vr de halte langs dus.

aldo markus | 17-5-2011
Zoals B. Alberda schrijft, was het eindpunt Anna Paulownastraat. In de normale dienst waren er geen losse ritten AP-straat - Reinkenstraat, maar werd doorgereden naar Hollands Spoor of Scheveningen. Er lag nl. een complete driehoek. Er waren ook rechtstreekse ritten Scheveningen - HS (die zijn er feitelijk nog steeds), dus drie 'lijnen'.

Anton Zonneveld | 16-5-2011
@ B. Alberda: De "afbuigende sporen" waar we het over hebben, slaan op de rails die U ziet (?) achter die lantarenpaal op dat kleine stoepje. Links (uit het zicht van deze foto) loopt de Reinkenstraat. De discussie gaat dus niet over het ept. Want zoals U wellicht begrijpt, gaat een tram van A naar B, er zijn dus altijd twee eindpunten. Hier op deze foto betreft het dus ept Reinkenstraat. Het andere ept is dus Anna Paulownastraat. Maar daar gaat deze foto niet over.

B. Alberda | 16-5-2011
@Anton Zonneveld: het eindstation was toch echt aan het (latere) Carnegieplein/Anna Paulownastraat. Tegenwoordig is hier de Soefi Beweging gevestigd. Zie hier een mooi verhaal over deze locatie: http://www.denhaagdirect.nl/index.php/2011/03/16/van-buitenrust-tot-vredespaleis/

Anton Zonneveld | 16-5-2011
@ Aldo Markus: De afbuigende sporen liepen naar het eindstationnnetje (ept) Reinkenstraat. De stoomtram kwam juist vanaf de Anna Pauwlonastraat.

aldo markus | 16-5-2011
Die afbuigende sporen waren een essentieel onderdeel van het HSM-stoomtramnetje. Ze liepen naar het stationnetje Anna Paulownastraat en zijn ook gebruikt voor het bouwmateriaal voor het Vredespaleis.
De HSM reed drie 'lijnen': HS - Scheveningen (thans lijn 11), HS - AP-straat en AP-straat - Scheveningen. Zowel op Scheveningen als bij de AP-straat kwam de stoomtram dus dicht bij de 'rode' lijn E van de paardentram Kurhaus - Plein (1905-2003 lijn 8, thans lijn 1).
De HTM heeft van alles geprobeerd om de HSM in de wielen te rijden. Zo kwam er een 'rood-wit geblokte' lijn BE van Scheveningen, die vanaf de AP-straat via de route van de 'blauwe' lijn B (d.i. de latere lijn 2) naar HS reed.
Kort na de electrificatie heeft de HSM de tak(ken) naar de AP-straat opgeheven. Lijn BE was ook niet meer nodig.
Op de stamlijn is de HTM nog tot eind 1926 actief gebleven. Toen had de HTM ook hier gewonnen. De verlenging van lijn 8 naar HS (pas van begin dat jaar) is na de instelling van lijn 11 trouwens niet meer ongedaan gemaakt.

Coos | 16-5-2011
Dezelfde lantaarnpalen staan op het trottoir. Zouden het geen gaslantaarns zijn, want de eerste grote electriciteitscentrale van het GEB aan de Constant Rebecquestraat dateert van (om en bij) 1905.

rsg | 16-5-2011
Ik denk dat die afbuigende sporen lopen naar het amplacement wat daar bij de reinkestraat gevestigd was.
Het is nog de tijd van de stoomtram.

Adje | 16-5-2011
Jammer dat die villa op de hoek weg is...

joost | 16-5-2011
Mooi! Een lantaarnpaal op een minipleintje. Elektriciteit nog bovengronds. Een seinpaal. Erg weinig verkeer en weinig mensen te zien. Aardig ook het paard-en-wagen met een paard in opzending.

Jan van Staalduinen | 15-5-2011
We zien hier ook al de afbuigende sporen van de HSM-tram naar het eindpunt naar waar later het Vredespaleis kwam. Ik moest aan dat eindpunt ook al denken bij de foto van de bebouwing op de Scheveningseweg bij de Oude Tol.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6628


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>