Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Buitenhof (Vijverdam) tijdens of direct na WO 2
ansichtkaart uit de collectie van Jon Westra






ton van zelst | 19-1-2011
Leuk die ingetekende wolken, was waarschijnlijk een heel mooie dag. Dat was niet Hollandsch genoeg zeker.

Haagse_Meester | 19-1-2011
Coos heeft gelijk, de doorbraak was idd 9 jaar eerder dan ik had aangegeven (maar de cijfers had ik wel goed! )

Coos | 19-1-2011
De vier op de foto zichtbare aluminium prullebakken met de vele gaatjes waren vlak na de oorlog nog overal in de stad te zien. Gezien het verkeer is het vlak vr de oorlog. De kleine boompjes hebben de oorlog niet overleefd, ik heb ze daar nooit gezien na 1945. De doorbraak Vijverdam is van 1923, hetgeen herdacht wordt op de stenen zuil met bal bovenop. Het kleine poortje diende om de gevel na de sloop van de belendende percelen tegen instorten te beschermen. Men dacht dat het trillen van het verkeer daar gevaar voor vormde.
Het kwam tegelijk de schoonheid ten goede, het leek anders zo'n abrupt gat vond men toen. Wij weten nu niet beter.

Rinus | 19-1-2011
"kon hij zien wat een zooitje het nu is"
Denk eerder dat dit nu juist een plek is waar wel heel weinig is veranderd sinds de aanleg van de Vijverdam... (afgezien dan van de afbraak van dat maffe minipoortje dat aan de Gevangenpoort is gebouwd).

fred | 19-1-2011
Een sectieschakelaar MAG met tractiestroom gepasseerd worden een
districtschakelaar ( geel met rode banden ) MOET zonder tractiestroom
bereden worden.

Ren te rijswijk | 19-1-2011
Als die man met die peuk in z'n mond nu eens in 2011 zou kunnen kijken dan kon hij zien wat een zooitje het nu is.Ik ben het eens dat deze foto van voor de oorlog is.

Museummedewerker | 19-1-2011
De zogenaamde witte banden om de bovenleidingpalen zijn in feite gele banden. Het is een aanduiding voor trambestuurders. De band geeft aan dat er een sectiescheider in de bovenleiding zit. Gewoonlijk wordt de schakelkast dan in neutraal gezet om vonkvorming en beschadiging van koolstaaf en/of sectiescheider te voorkomen.

Haagse_Meester | 19-1-2011
Ik denk dat dit nog voor-oorlogs is. Er zijn, afgezien van precies 1 paal, verder geen witte banden te zien op het straatmeubilair, en bij die ene paal zit de band te hoog. Ook de uitbouw v/d Gevangenpoort, welke later is gesloopt, is nog aanwezig. Verder maakt het gemotoriseerde verkeer een jaren '30 indruk. Vlak na de oorlog waren auto's schaars, meestal ingepikt door de bezetter, en de hongerwinter heeft menig welgesteld Hagenaar een fortuin gekost... Geld dat dus niet gebruikt kon worden om direct na de oorlog een nieuwe, buitenlandse automobiel aan te schaffen, temeer daar de Nederlandse deviezenpositie bepaald niet rooskleurig was... De getoonde doorbraak dateert van 1932, vermoedelijk is de foto dat jaar of kort daarna genomen. Gezien de bladgroei naw ergens in de zomer.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5900


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>