Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 17-6-2018, 20:59 uur.

   
  deze pagina toont het toekomstige uiterlijk van HTMfoto/HonderdprocentHaags    
 

 
   




Motorwagen 286 van lijn 7 in de Jan van Nassaustraat, 1953
foto van Edu Bouwman


tramstel 286+765+608





Herbert L.Plokker | 14-2-2012
De tram stopt hier bij de halte Weissenbruchstraat. Ik woonde in die tijd op nr.22.

erven sleeboom | 4-9-2010
aldo markus | 3-9-2010 | Wie weet hier het fijne van?
Serie 280-289:

De 280, 281, 284, 285 en 289 kregen in de jaren 1949-52 lijnnummer- en richtingfilmkasten en smalle raamstijlen op de balkons.

De 282, 283, 286, 287 en 288 behielden hun lijnnummerlantaarns, klapkoersborden en brede raamstijlen.
In 1954 werden de lijnkleuren op de koersborden van de 282, 286 en 287 vervangen door wit met zwarte letters.

De 283 en 288 waren al in 1950-51 buiten dienst gesteld.
De 8 andere 280-ers gingen in 1958-59 buiten dienst.

joost | 3-9-2010
@tiktak
Je zou met de 265+769+614 wel in de buurt komen van het konvooi op de foto. Beter nog met de 274 i.p.v. de 265 maar die rijdt al in het Openluchtmuseum.
Mooie nostalgische foto trouwens....

aldo markus | 3-9-2010
Er is een handjevol 280-ers geweest dat tot het einde van hun diensten de oude richtingborden heeft behouden. Deze wagens hebben nooit filmkasten gekregen. De klassieke lijnkleuren (lijn 7: geel-blauw) bleven toegepast.
Wie weet hier het fijne van?

wil leebeek | 2-9-2010
Het is inderdaad Edu Bouwman die de foto maakte.
Het is tramstel 286+765+608. Datum : 7 mei 1953.
De 286 is niet meer verbouwd en heeft geen filmkasten meer gekregen.

Een 751er op lijn 7 was inderdaad geen gewoonte maar bij tekort aan
aanhangwagens voor lijn 7 moest natuurlijk een oplossing worden gevonden.

In hun laatste werkzame periode toen de 280ers op lijn 5 reden werden de diensten waarbij met twee aanhangwagens werd gereden, vervangen door een ombouwer. Na de spitsen kwam de 280er meermalen weer in eigen dienst terug.

erven sleeboom | 2-9-2010
Henk Odendaal? Het zal Edu Bouwman wel weer geweest zijn.

De 280-ers, die geen sterkere Crompton-motoren gekregen hadden zoals de 250-275, waren op dat moment de zwakste HTM-motorwagens. Toch reden ze in de spitsen met dubbele aanhang op lijn 7.

De aanwezigheid van een 750-er in dit tramstel lijkt me trouwens bijzonder voor lijn 7.

Anton Zonneveld | 1-9-2010
Zeker een mooie foto..... Prachtig hoe die Henk Oldendaal de geschiedenis weet/wist? vast te leggen. Tiktak: En waarom komt het HOVM nooit met een driewagenstel op de weg? Wat is daar de reden van?

Hans (Zoef) | 1-9-2010
Ja hoor Chris de foto is van na de oorlog, kijk maar achter de tram tussen de bomen, daar staat een VW kever. Als regelmatige gebruiker van lijn 7 als ik naar mijn oma ging heb ik deze koersborden regelmatig gezien.

tiktak | 1-9-2010
Dit doet de mens toch goed, een driewagenstel, zonde dat het HOVM nooit met een driewagenstel (uitgezonderd met de PCC) op de weg komt.
Vooral het koppelstuk tussen de twee aanhangrijtuigen ziet men heel weinig op de foto's.

Chris | 1-9-2010
Hoi,

is het zeker dat dit een foto is van '53? De motorwagen heeft nog vooroorlogse lijn/bestemmingsborden

rikky | 1-9-2010
Wat een mooie foto weer.
Ik had een oom en tante in de JvN-straat wonen. Opstappen op halte Groot Hertoginnelaan / Valerius straat. Via de LvM en Javastraat. Heen en weer. Ja toen kon dat nog.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    2100


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 2 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!