Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 10-12-2017, 20:39 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Motorwagen 815 van lijn 11 bij de Mackaystraat
foto uit de collectie van Ton van Zelst






Frans van Meerwijk | 25-12-2013
Twee mooie foto`s!
Op deze plek staat nu dus die Hindoe-school?

En ik maak me óók niet meer zo druk als in een 800-stel motorwagen en achterwagen dus niet exact op één hoogte staan

Museummedewerker | 22-12-2013
@Fer, de motorwagens 816-820 hadden beweegbare 1-assige draaistellen, die niet waren verbonden met de koppelingen. De assen zouden zich (in theorie) "vanzelf" instellen in de bogen, afhankelijk van snelheid, boogstraal, belading. In de praktijk voldeed dat systeem helemaal niet. De aanhangwagens 901-920 hadden ook beweegbare 1-assige draaistellen, maar deze werden "gestuurd" door de koppelingen. Achter een motorwagen ging de koppeling van de 901-920 draaien, overeenkomstig de boog waarin de tram reed. De draaistellen volgden de stand van de koppelingen. Dit systeem werkte wel en werd onder meerdere series aanhangwagens succesvol gebruikt. Omdat op lijn 11 het zogenaamde "veldspoor" werd gebruikt en er wissels aanwezig waren met beweegbare puntstukken, waren de 816-820 niet toegelaten. Het ontsporingsgevaar was te groot.

Kees Tramper | 21-1-2013
Ik ben op het moment verhalen aan het schrijven over den haag waarvan een over de mackaystraat kan iemand mij beeld ( foto ) materiaal aanbieden over de besproken ongelukken van lijn 11 in mijn jeugd, ik woonde op de hoek groenesteinstraat monstersestraat, heb ik inderdaad heftige ongelukken gezien. Niet om het uit te meten maar het zijn details in het verhaal, vriendelijke dank.

Kees Tramper tramper2@xs4all.nl

fer | 24-4-2011
Ik bedoel met twee-assige motorwagens die met twee afzonderlijke assen...816 - 820!

fer | 24-4-2011
Twee-assige motorwagens 8xx mochten niet op de sporen van lijn 11 rijden, 2-assige aanhangwagens kennelijk wel...!? Heeft het alleen iets met de wielen van de motorwagens en de afwijkende wissels te maken?

Kees de RIdder | 24-4-2011
Dit stukje ingesloten trambaan voor voetgangers doet mij altijd herinneren aan het jaar 1947, het jaar waarin volgens mij tramlijn 11 eindelijk weer Scheveningen kon bereiken. Ook het jaar met een zeer strenge winter, waarin door gebrek aan kolen ( de rivieren waren maandenlang dichtgevroren!) wij maar liefst 8 weken vrij van school kregen. In die winter zijn wij vanaf de Hoefkade met een man of tien over de rails van lijn 11, die nog niet reed, naar Scheveningen gelopen, waar ik als 10-jarige voor het eerst in mijn leven de zee zag. De zee met wit bevroren schuim, net als in 1963 en 1979 en een dichtgvroren haven. In de Tweede Wereldoorlog daaraan voorafgaand kon je beslist Engeland niet zien, maar toch werd ik er door die Mackaystraat, de z.g. sperballons die je daar regelmatig zag hangen uit Engeland en de fabriek van Wilsonmeters ( ook geen Hollands!) toch aan herinnerd. Niet zo gek voor een kind van zo'n jaar of acht, want op de Westduinweg heb ik later op een verkeersbord ENGELAND zien staan

Hans (Zoef) | 19-8-2010
Bedankt voor het geheugensteunje, ik fietste destijds in de Monstersestraat op ongeveer 50 meter afstand toen het gebeurde. Dat het vrijwel alleen bij materiële schade is gebleven dat mag een wonder heten gezien de grote zwaai die de wagen maakte over de Loosduinsekade. Op dat moment was daar gelukkig geen verkeer of voetganger in de buurt.

wil leebeek | 18-8-2010
Edu Bouwman fotografeerde deit tramstel op 15 april 1956.

De grote klapper in dec. 1956 was op 18-12-1956 waarbij de 808
zwaar beschadigd werd en toen in rev. ging.

De 815 had ca 1 jaar voor de grote revisie buiten dienst gestaan

erven sleeboom | 18-8-2010
aldo markus | 18-8-2010 | En laat ik nou net in die paar weken geboren zijn!
Dan, jonge vriend, is de 815 natuurlijk speciaal voor die heuglijke gebeurtenis zo mooi opgeknapt.

aldo markus | 18-8-2010
En laat ik nou net in die paar weken geboren zijn!

erven sleeboom | 17-8-2010
De 815 had dakreclame voor Pepsi Cola tussen 21-5-1954 en 24-5-1956 (en stapte toen over op de concurrent Coca Cola).
Bij een revisie die gereedkwam op 10-4-1956 kreeg de 815 schuifdeuren, Crompton-motoren (en de daarbij behorende slingerhandrem), en een schilderbeurt.
Pepsi, schuifdeuren en slingerhandrem zijn duidelijk zichtbaar en daarmee is deze foto vrij precies te dateren: tussen 10 april en 24 mei 1956. Een korte periode dus.

LEO | 17-8-2010
De 815 heeft van 1954 t/m 1956 dakreclame gehad van PEPSI. Dus het tijdstip is al redelijk te traceren

Hans (Zoef) | 17-8-2010
Er is daar ik meen in December 1956 een daverende klapper geweest met lijn 11 en een verhuiswagen van Smit uit de Assendelftstraat. Daarbij was zware schade aan de tram en mogelijk is dit dezelfde wagen. Ik heb destijds niet op het wagennummer gelet, mogelijk door de schrik! Op het ketelhuis van de centrale staan nog geen schoorstenen, die zijn er in 1960 op gekomen, dus is de foto van voor die datum.

Rien Solcer | 17-8-2010
Nu ik ook de foto wat beter bekijk denk ik dat dat hij kort geleden een schilder
cq revisiebeurt heeft gahad, alles glimt en is schoon, ook de pantograaf is nieuw.

Frans Reijgers | 17-8-2010
Bij nader inzien is mij nog iets opgevallen. In tegenstelling tot de foto met bestuurder Henk Koeleveld zien we hier op de 815 geen richtingaanwijzers aangebracht. Deze foto moet dus voor 1 juli 1957 zijn genomen.

Frans Reijgers | 17-8-2010
Op deze foto zien we op het front een Roxy- reclame; op de vorige foto van de 815 een reclame van zowel 7-up als Lexington. Het lijkt er dus op dat de 815 "omgekeerd" naar Holl. Spoor rijdt. De afwijkende ruitenwissers kunnen wellicht het gevolg zijn van vervanging van de voorruit (bijv. na een aanrijding). Ook de stroomafnemers zijn trouwens verschillend.

Rien Solcer | 17-8-2010
De foto van enige weken geleden met daarop Henk Koeleveld was ook met de
815, maar met een andere ruitenwisser, wat is daarvan de reden?

Stefan | 17-8-2010
De huizen op de achtergrond zijn alweer enige jaren geleden tegen de vlakte gegaan. Alleen de elektriciteitscentrale aan de Constant Rebecquestraat (rechts op de achttergrond) staat nog fier overeind.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    0789


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>