Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 20:29 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



NZH Bolramer 4958 met chauffeur Mink den Heijer
Garage Parkweg Voorburg d.d. 13 september 1965




De fotograaf was ook chauffeur bij de NZH, later chef geworden in Leiden.





erven sleeboom | 12-12-2014
Beste gerard, op het moment van deze foto (13 september 1965) heette lijn 90 nog lijn 20.

Nog even de levensloop van deze bus die de respectabele leeftijd van 16 jaar heeft bereikt:
NZH 4958, kenteken UB-43-13
Leyland-Werkspoor LE-WS
46 zitplaatsen 18 staanplaatsen
afgeleverd 4 juli 1961
afgevoerd 29 juli 1977.

gerard | 12-12-2014
nee dat was lijn 90 van haarlem naar denhaag h.s als eindpunt ik weet dat om dat iik met mijn ouders altijd die bus namen naar wassenaar dierenparkt hij stopte zo voor de deur ik vond het mooie busen die bolramers tot de nzh de daf den oudsten serrie 6900 in diens nam

Frans Reijgers | 14-9-2011
Wederom dank!
Nooit eens een publicatie - in welke vorm dan ook - van deze ruime kennis overwogen?
De eerste afnemer ervan kunt u in dat geval bij deze noteren; dat ben ik!

erven sleeboom | 14-9-2011
Ook de 4100-en behoren tot mijn dierbare jeugdherinneringen. Ze waren wel bolramers, met Werkspoor antireflectie-voorruit, maar geen A-roads. Die naam werd gereserveerd voor het materieel dat met Leyland Worldmaster-componenten was gebouwd, met de O.600-motor (125 pk).

De 4101-4185 waren ook van Leyland-Werkspoor, maar met Leyland Tiger Cub-componenten en de O.375-motor (105 pk). Zij waren lichter gebouwd en bleken al snel te zwak te zijn voor het zware werk in het streekvervoer. Ze begonnen op de NZHVM-lijnen van Amsterdam naar Haarlem-Zandvoort en Zwanenburg (de grijze 4101-4169) en de NS-lijn Amsterdam-Den Haag (4170-4185 in blauw). Ze vervingen ook een deel van de oude Crossleys op de lijnen van Haarlem naar IJmuiden, Leiden en Den Haag.

Door de aflevering van al die 146 A-roads verschoven ze snel naar het tweede plan en al in 1963 waren ze vrijwel naar de spitsuurdiensten verdreven. Van 1964 tot 1967 werd een groot aantal verkocht aan zusterbedrijven als RTM, Citosa, Salland, Flevodienst, Naco, Twee Provinciën.

De Naco had ook nog een vrijwel identiek exemplaar, de 5101. Deze was op proef uitgerust met een nog kleiner O.350-motortje, die echter door een blower was opgevoerd tot 135 pk. Geen succes en een nogal lawaaiig ding.

Frans Reijgers | 14-9-2011
@erven sleeboom:
dank voor deze uitgebreide weergave van de geschiedenis van de A-roads; tot nu heb ik daar niet van af geweten.
Toch nog een vraag: hoorde de 4100-serie als bolramers (in 1957 ingezet als vervanging van de tramlijn A'dam-Haarlem-Zandvoort) in feite ook niet tot de A-roads?
Ik heb deze bussen in mijn toenmalige woonplaats Voorschoten wel eens op de lijn Leiden-Den Haag (lijn 40) langs zien rijden, maar vond ze eigenlijk van wat minder "allooi" dan hun latere soortgenoten.

erven sleeboom | 10-9-2011
Over 'monsterserie' gesproken:
De NZHVM heeft in de 'grijze' periode in totaal 146 exemplaren van dit bustype gehad:
1959: 4714-4733 (20 stuks)
1960: 4825-4873 (49)
1961: 4950-4987 (38)
1962: 4988-5021 (34), hiervan de 5018 direct doorverkocht
1963: 7464-7468 (5), gebouwd door Hainje
Andere grootverbruikers waren o.m. de NBM te Zeist, de WSM te Loosduinen en de NACO te Alkmaar. Doordat deze laatste in 1972 opging in de NZH, kreeg die er toen nog heel wat van deze Werkspoors bij.

Of dit de beste streekbussen waren die Nederland ooit heeft gehad, weet ik niet. In elk geval reden de chauffeurs er graag mee, totdat ze bij de komst van de LVB's (eind jaren zestig) merkten dat stuurbekrachtiging wel zo prettig was. Toen vonden ze de A-roads met hun nauwe ruimte voor de chauffeurs al gauw minder fijn.

Over de Leyland-Werkspoor A-roads van de NZH uit 1962 het volgende.
De NZH-serie zou oorspronkelijk bestaan uit 43 exemplaren, nummers 4988 t.m. 5030, ter vervanging van de laatste Crossleys. Tijdens de aflevering bleek dat de bestelling eigenlijk te groot was.
De 5018 die al in Haarlem was afgeleverd, werd na een week alsnog doorgeschoven naar de Zuidooster te Gennep.
De 5019, 5020 en 5021 gingen in grijze NZH-kleur, maar met het VAD-logo (het springend hert) in huur naar de VAD te Ermelo en kwamen pas na de zomer van 1962 toch bij de NZH in dienst.
De 5022 t.m. 5026 die bij Werkspoor al klaar stonden voor de NZH, werden overgedragen aan de Zuidooster en moesten eerst worden overgeschilderd in de blauwe kleur.
De 5027 t.m. 5030 die nog in aanbouw waren, werden groen geschilderd en gingen naar de GADO te Groningen.
De laatste van de serie, de 5031, hoort eigenlijk in dit verhaal niet thuis, want die is nooit voor de NZH bestemd geweest, maar werd rechtstreeks geleverd aan de NOF te Dokkum.

Stefan | 10-9-2011
Wellicht zijn deze Werkspoor 'A-Roads' de beste streekbussen die wij in Nederland ooit hebben gehad. Veel exemplaren hebben ruim 20 jaar rondgereden. De slechte onderdelenvoorziening van Leyland speelde hierbij ook een rol. Zo stonden veel jongere Leyland-bussen (LVB, LOB, LOK) rond 1980 aan de kant wegens een gebrek aan onderdelen. De 'A-Roads' waren zo goed als onverwoestbaar.

De 4957 behoort tot de 'monsterserie' 4950-4987 van de NZHVM uit 1961. In 1962 volgde nog de serie 4988 t/m 5021 (min 5018, deze bus ging al snel over naar de Zuidooster). Oorspronkelijk zou de serie 4988 t/m 5021 doorlopen tot 5026, maar de 5022 t/m 5026 werden nog voor aflevering verkocht aan de Zuidooster. Van deze bussen is de 5023 enige tijd geleden teruggevonden in Brabant en wordt thans in Haarlem gerestaureerd tot 'A-Road' van de NZHVM.

Haagse_Meester | 10-9-2011
Het witte huis op de achtergrond (links) staat er nog steeds, dit voor de plaatsbepaling Er zat in dat rijtje ook een NZH kantoor (niet het hoofdkantoor, dat stond elders) maar inmiddels is daar niks meer van terug te vinden. Het gebouw staat er nog, maar niets dat herinnerd aan z'n NZH verleden....

John van den Berg | 10-9-2011
De Bolramer was een product van het ter ziele gegane firma Werkspoor en had het doel om hinderlijke weerspiegeling van de binnenverlichting tegen te gaan er stond ook een patent op.

Jan van der Aart | 4-8-2010
Schitterende foto. Wat zaten "wij" daar op een bijzondere lokatie, midden in het "dorp Voorburg"

Wim Vink | 1-8-2010
Prachtige foto uit een reeds vervlogen tijdsbeeld.
Gelukkig is deze foto in kleur vastgelegd.
Zelf heb ik uit deze tijd alleen zwart-wit plaatjes, maar die zijn me ook dierbaar!

erven sleeboom | 1-8-2010
In de tijd van de grijze bussen, toen de foto werd genomen, stopten de lijnen 20 (via De Zilk) en 21 (via De Glip) naar Haarlem en gedurende enige tijd ook lijn 22 via Voorhout naar Hillegom.

Dierenpark | 1-8-2010
Bedankt Frank, zo was het inderdaad maar het is al weer zo'n tijd geleden

FrankZ | 1-8-2010
Lijn 46 ging over Voorburg/Leidschendam/Voorschoten naar Leiden en kwam niet in de buurt van het dierenpark. Daar reden 90 en 91 en aanvankelijk ook 92.

Hans Kindt | 1-8-2010
Kwam lijn 46 ook niet bij het Wassenaars Dierenpark? Daar ben ik als jongen vaak met de NZH bus naartoe geweest.

wim2003 | 31-7-2010
moet je eens kijken wat voor spiegel op zit,zo groot kom je ze niet meer tegen,dat ze daar wat in konden zien lijkt me sterk,vroeger was niet alles beter blijk nu wel

Mink | 31-7-2010
Staat nog een klein stukje van de tram, boven de bus steekt nog een bovenleidingmast uit, deze staat bij de nieuwbouw waar de remise gestaan heeft.

rikky | 31-7-2010
Prachtige statiefoto. De tram is helaas verdwenen, maar dit is ook heel mooi !

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4235


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>