Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-4-2018, 20:46 uur.

   
  deze pagina toont het toekomstige uiterlijk van HTMfoto/HonderdprocentHaags    
 

 
   




Kliniek Ockenburgh (later Zeehospitium)
uit de collectie van Gerard van der Swaluwe








Hanneke Helmus | 15-4-2018
Begonnen in1965 met opleiding deze niet afgemaakt en eind 66 weggegaan weet nog dat ene Jannie mij begeleide en dat ik vriendin was van ene Mia. Groet Hanneke

Fre | 1-2-2018
Op het terrein van Bloemendaal is een begraafplaats. Nu is het alleen nog een hele moeilijk te vinden oude kleine begraafplaats. mijn overgrootouders liggen daar nog begraven eveneens als mijn oudoom. Mijn overgrootouders werkten en woonden beide daar als vader en moeder in een paviljoen

Erica Holtheijer | 22-8-2017
Voor mevrouw Georgette van der Hoek. Als vrijwilliger van het Historisch Genootschap Parnassia Groep (waar voormalig Bloemendaal tegenwoordig onder valt) reageer ik graag op uw vraag. Als u wilt weten of het dossier van uw moeder nog bestaat en is in te zien dan kunt u een verzoek daartoe richten aan de geneesheer-directeur van Parnassia Groep: Wilma Neumann w.neumann@parnassiagroep.nl. Wat betreft mogelijkheden voor contact met iemand die daar heeft gewerkt, zie ik het somber in. Het is dusdanig lang geleden dat oud-medewerkers gepensionneerd danwel overleden zijn. Mocht u nog meer vragen hierover hebben, dan kunt u mij gerust mailen e.holtheijer@parnassiagroep.nl

georgette van der hoek | 31-7-2017
Mijn moeder is in de periode 1954-55 opgenomen geweest in Ockenburg.
Zij heeft daar ook schocktherapie gehad. Wat ik graag zou willen weten of er nog een patientenarchief bestaat uit die periode en of het mogelijk is dat in te zien. Mijn moeder is inmiddels overleden. Het zou ook mooi zijn als er iemand wil reageren die heeft gewerkt in die tijd. Wij indertijd zeer jonge kinderen, zijn erg geinteresseerd in alle relevante informatie.
Alle info is welkom. Alvast met dank.

Jan Gerritsen | 25-7-2016
op bloemendaal gewerkt van 1958 tot 1963.Er is sindsdien erg veel verandert,niet altijd ten goede is mijn mening
Veel natuurschoon is verloren gegaan door huizenbouw.Jammer.

Johan Biesbroek | 3-9-2015
Ockenburgkliniek, zo was de naam toen ik er van 1961-1962 werkzaam was voor mijn B diploma. Het was een onderdeel van de inrichting Bloemendaal. Later is de naam veranderd in `Dorestad`.
Mijn oud-oom - Gijsbert Biesbroek (afkomstig uit Ridderkerk) heeft hier samen met zijn vrouw gewerkt als vader en moeder op een paviljoen, ik heb het dan over de jaren `30

Jan Voogt | 28-12-2014
Er is waarschijnlijk lsprake van een misverstand; ik ben de Voogt met een T, waar Ria het over heeft. In het voorjaar van 68 begonnen in Bloemendaal in de vooropleiding. Heb daar gewerkt tot 1970 en toen vertrokken naar Licht en Kracht met Bas Appeldoorn. Mijn vooropleiding bestond uit: Marjan van Zanten, Trudy van Dongen, Jo Ardaseer, Joke Heinen, Hennie Bouwmeester, Ester van Pasen, Lammert Meijer, Eddy van Dijk, Leo Zanoni en Bas Appeldoorn. Kreeg verkering met Leny Blokland en we zijn nog steeds gelukkig bij elkaar.

Joke van der Kruk | 11-9-2014
Mijn vader werd in 1957 hier verpleegd.Is er iemand die hem nog gekend heeft?Het gaat om Nicolaas van der Kruk uit Duindorp.Hij was toen 42 jaar oud.

Ria B | 22-3-2014
Hallo Hein de Bruin en anderen.Dit is de voormalige kliniek "Ockenburg".Heb er gewerkt en gewoond in de jaren 70.Hein,volgens mij is het niet Jan Voogd.Jan was daar al veel eerder weg.Tot voor kort werkte hij in Heerenveen en is nu met pensioen.Hij woont ergens bij ons in de buurt.

hein de bruijn | 3-1-2014
Rob Casuto..ik werkte in kliniek Ockenburg in die tijd op zaal 1..@voogd,ben jij jan voogd..dan zie ik je zó voor je,we staan zelfs zingend met gitaar op de foto..ik werk nog steeds maar nu bij Parnassia

Mike | 14-7-2013
@ Cor Nieuw Vennep

U bedoelt waarschijnlijk het complex aan de Eikenlaan 3 te Wassenaar: de voormalig RK Psychiatrisch-Neurologische Kliniek St. Jacobus - Stichting & voormalig Neurologische en Neuro-chirurgische Kliniek St. Ursula.
http://gemeentearchief.wassenaar.nl/AtlantisPubliek/default.aspx?xmlbeschrijvingid=66717#detail/66717

Wat dhr.Voogd schrijft is correct.

GTLbestuurder | 14-7-2013
Leuk! Ik heb er nog gewerkt begin jaren 80 als voedingsassistent.

Cor Nieuw Vennep | 11-7-2013
Heren Voogd en Hans(Zoef), meneer Cor Nieuw Vennep trekt het boetekleed aan . Zou ik dan toch ...? Het was Ursula en Jacobus. En was het niet Eikenlaan 5? Sorry, beter maar snel vergeten.

Voogd | 11-7-2013
Nee hoor Hans (Zoef) want u heeft gelijk. En meneer Cor Nieuw Vennep sticht helaas de verwarring.
Ramaerkliniek: Oude Haagweg http://images.memorix.nl/hga/thumb/660x660/b2e9f9aa-b409-0cfc-e422-fe6ac98a51fa.jpg
Dorestad: geen twijfel: Monsterseweg. Aan de Rijksstraatweg, beter op de Eikenlaan in Wassenaar, lag de Ursulakliniek. Dat was inderdaad neurologie en -chirurgie. Dat is naar het Westeinde ZH gegaan toen daar de nieuwbouw van opende in de jaren 70. Ursula werd toen psychiatrie, tot veler ongenoegen. https://www.mchaaglanden.nl/patienten/afdelingen-en-specialismen/neurochirurgie/behandelingen/geschiedenis-neurochirurgie-regio-den-haag

Hans (Zoef) | 11-7-2013
Dan ga ik hier de vertwijfeling nog wat groter maken, de Ramaer kliniek zat aan de Oude Haagweg tussen Vredestein en de Walnootstraat.

Cor Nieuw Vennep | 10-7-2013
Heren Voogd en Meijer, even een misverstand uit de weg ruimen. De Ramaerkliniek (psychiatrie en neuro-chirurgie) en Dorestad (verpleeginrichting) waren gevestigd aan de rijksstraatweg (nu N44) in Wassenaar. Dus niet aan de Wassenaarseweg, maar het verlengde van de Benoordenhoutseweg in Wassenaar.

Voogd | 10-7-2013
Toen ik als verpleegkundige werkte woonden op Dorestad - overkant Monsterseweg - mensen met dementie (1983-1992). Later is de bij de St. Bloemendaal gefuseerd met Roosenburg (vele Hagenezen kennen dit als de Ramaer kliniek maar het was veel groter dan dat) en werd het Parnassia. Nu is Dorestad veranderd maar bestaat nog steeds: http://www.parnassia.nl/Psychiatrie/aanbod-wonen/psychiatrisch-verpleeghuis-dorestad
Heer meijer heeft helaas een deel ongelijk, wat er aan de Wassenaarseweg zat weet ik niet - te jong ws.? Misschien bedoelt hij Rijksstraatweg? Daar zat de Ursula Kliniek waar ik mijn opleiding heb gedaan.

h. meijer | 10-7-2013
Dorestad zat niet in Loosduinen, was wel een onderdeel van Bloemendaal, maar de geriatrische tak. Dorestad lag aan de Wassenaarseweg in Den Haag.Ik heb daar zelf gewerkt.

boonestaak | 11-3-2013
was er op dit terrein ook en eigen crematorium of en begraafplaats voor overleden bewoners van desbeteffende kliniek en is daar ook en dossier
van en waarom werdt erop eens gestopt met insuline teraphie . hoeveel mensen overleden er in de jaren hoe werdt de familie op de hoogte gestelt van het overlijden van hun familie lid .waarom werdt er in die tijd zo geheim overgedaan in de jaren naar de oorlog ik heb zelf het gevoel van ze hebben toch geleeft bestaan zijn moeder geweest ouder van hun kinderen onze oma opa zoon zuster kind vader dit kun je toch niet verlogenen en net doen of ze er nooit zijn geweest geleeft ja dan kan ik me ook wel voor stellen dat het r spookt en er geesten rond dwalen zielen die mis schien onterecht werden behandelt want vergeet niet dit was kort naar de oorlog met al zijn verdriet maar ik denk ook met vrook

gilijamse dm | 10-3-2013
zeehospitum
had een afd van protheses een tover afd wat daar gemaakt werd was
fantastisch voor baby,s en mensen met gebreken de weg er naartoe
is was gemaakt met puin welke daar gratis gestort kon worden maar ja
dat is weer verleden tyd

fred bezuijen | 9-3-2013
wie heeft informatie over mijn oma wilhelmina lamers - schoonderwoert is plotseling overleden in 1959 heeft in inrt bloemendaal gezeten vanaf 1952
zij was naar ik heb vernomen schyzofreen en diabeet weet verder helemaal niks van waar ze is begraven of wat dan ook wie weet er meer van wat erdaar zich afspelde ze is waarschijnlijk weggelopen en later gevonden toe was ze al overleden

Rob Cassuto | 11-12-2012
In 1970 was het nog paviljoen Ockenburg als deel van Psych. Ziekenhuis Bloemendaal. Ik heb er 5 maanden gezeten toen, zie
http://www.robcassuto.com/column.html#ock

jan biever | 15-1-2012
wy woonde in duindorp en in de oorlog moesten we weg daar en hebben ze ons in dat tehuis gestopt want ze hadden geen ander huis voor ons wy noemde het een gekke huis geen knoppen aan de deuren daar 3 weken gezeten op de vloer slapen was 13 jaar
jan biever yuma arizona usa

Ronald | 30-5-2010
Margo,
Naar aanleiding van je oproep, zou je met mij contact op kunnen nemen via http://www.atlantikwallmuseum.nl
Waarschijnlijk kunnen wij je helpen aan informatie of bronnen.

Dean | 3-4-2010
dit is een vraag die ik al heel lang wou stellen zijn er geesten in het verlaten psychiatrie k ik weet het klinkt raar maar alvast bedankt

met vriendelijk groet Dean Winchester

TAMMES | 5-3-2010
Gaarne wil reageren op de "mail" van mevrouwJanny Drost van 21-6-2009.
Zij vertelt dat er in de oorlog tussen 9 en 22 febr. 1943 transporten van
psychiatrisch patienten hebben plaatsgevonden./ Kunt U mij meer details omtrent deze transporten mededelen.
Het gaat nl. om mijn moeder, die daar verpleegd is geweest. Ik heb haar helaas nooit gekend en pas sinds kort heb ik op internet haar overlijdensakte gevonden, omdat dat nu - na 50 jaar - publieke gemaakt mag worden.
Er werd vroeger geheimzinnig of liever niet overgesproken.
Nu ben ik op zoek naar mijn roots, of hoe je dat mag noemen.
Vreemd, de plaats waar zij is overleden heeft geen informatie waar zij verpleegd zou zijn geweest.
Meerdere gegevens toe bereid.
Met vriendelijke groet,
Margo Tammes

Janny Drost | 21-6-2009
In de oorlog zijn de patienten tussen 9 en 22 febr. 1943 in 5 transporten
per trein naar de Zusterstichtingen Dennenoord in Zuidlaren en Wolfheze te
Wolfheze vervoerd. In 1963 kocht men een villa in Wassenaar om geestelijk
gestoorde bejaarden op te nemen. Dit huis kreeg de naam Dorestad.
Het zeehospitium heeft niets te maken met Bloemendaal.
Je werkte in de kliniek Ockenburgh of op Bloemendaal en daar hadden de paviljoenen hun eigen namen, zoals; Uitzicht, Varenhof of Beukenhorst enz.
Deze gegevens komen uit mijn boek 75 jaar Bloemendaal 1892 - 1967
Zelf werkte ik er van 1962 - 1966.

opa | 18-2-2009
@glas

Dat klopte....tenminste vroeger want nu zit er al ruim een jaar een opvang voor drugsverslaafde in.
Het is onderdeel van PSYQ en aan de overkant op het grote terein zit dus Parnassia.

glas | 18-2-2009
dit is 'Ockenburg' Psychiatrische Kliniek
aan de monsterseweg

opa | 18-2-2009
@tiktak

Klopt niet, het voormalige zeehospitium is jaren geleden gesloopt en het gebouw van het Hoogheemraadschap staat verder naar voren.
Overgens is dat zeehospitium de herbouwde versie.

Hieronder een stukje krantenknipsel.

De Duitsers sloopten het zeehospitium van de (koningin) Sophie Stichting in 1942. Uit angst voor een vijandelijke inval vanuit zee legden ze langs de kust bunkers en tankgrachten aan, de beruchte Atlantikwall.
Vijftien jaar later werd het hospitium herbouwd, vooral voor patiënten met reuma en rugklachten. Intussen is het niets bijzonders meer, een frisse neus met zeelucht halen.

Ik heb een kleine foto gevonden op internet van het hospitium zoals ik (47 jaar) dus de naoorlogse versie mij goed kan herinneren als loosduiner.
Ik weet nog goed dat na een storm er zoveel duin afgekalfd was dat het hospitium op het randje van de afgrond stond.

http://www.postcardsfrom.nl/ht-docs/postcards.php?plaatsnaam=Kijkduin

2e foto van boven !

tiktak | 16-2-2009
In het oude Zeehospitium (Hoek van Hollandlaan) zit na de sluiting het
Hoogheemraad van Delftland in gevestigd.
Toen het Betlehem ziekenhuis ging verhuizen naar het Langenland Ziekenhuis (jammer genoeg wel) in Zoetermeer werd het grondig verbouwd en kwam hier het Zeehospitium in, dit werd toen het Sophia Revalidatiecentrum.

jcpoot | 16-2-2009
Het voor de oorlog nog maar pas gebouwde Zeehospitium in Kijkduin is in de oorlog afgebroken in verband met de kustverdediging door de Duitsers. Waar de patienten toen heen zijn gegaan weet ik niet maar misschien dat Dorestad als noodopvang heeft gediend ? Overigens was het Zeehospitium na de oorlog eerst gevestigd in een groot herenhuis op de Tapijtweg totdat de nieuwbouw in Kijkduin klaar was. Inmiddels natuurlijk ook afgebroken.

Aat P | 15-2-2009
Inderdaad Dorestad; Bloemendaal aan de overkant van de Monsterseweg (beiden opgegaan in Parnassia; Dorestad intussen verhuisd). Zeehospitium stond in Kijkduin (nu Sophia Revalidatiecentrum).

tiktak | 15-2-2009
Dit is niet het Zeehospitium, maar ik dacht de Dorrestad op
de Monsterseweg t.o. Panasia

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6992


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 7 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!