Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-6-2018, 20:47 uur.

   
  deze pagina toont het toekomstige uiterlijk van HTMfoto/HonderdprocentHaags    
 

 
   




Rijswijksepl1923




 Mail deze pagina      



br | 22-3-2018
Ja

Kees de Ridder | 21-3-2018
Kan de lezer zich voorstellen dat in mijn jeugd het grote postkantoor aan de Rijswijkseweg in de oorlogsjaren 5 jaar in de steigers heeft gestaan voor het na de oorlog pas afgebouwd is en toen, zover mijn oog toen reikte, het hoogste gebouw van Den Haag was?

ruggenberg w | 11-9-2016
woon al 52 jaar in canada maar ik mis den haag nog steeds

Bertus Buys(Haringko | 24-8-2015
Mijn vader is op de brug van de weteringkade met handkar begonnen in 1927 als de haringkoning
Het water van de wetering had aansluiting aan de vliet en op die brug(rechts onder in)is hij daar begonnen en in 1960 heb ik het stokje van hem over genomen en in 2005 ben ik gestopt

Kees de Ridder | 18-9-2011
Wat jammer dat er over dit bekende plein niet meer verteld wordt, zoals b.v. die paard en wagens die toen vanaf de Rijswijkseweg rechtdoor linea recta via de Huygensstraat naar de Wagenstraat ( de naam zegt het al) de stad Den Haag inreden. Of die brug, destijds zo'n 28 mter breed slechts, sinds 1957 verbreed naar 65 meter. 0835

anneke broeksma den | 9-2-2011
ach wat leuk!
ik woonde op Duindorp en was geevacueert naar Rijswijk. Waar ik zwom in "de Put" waterpolo met Rijswijkse Polo club. waar is de tijd gebleven! woon al jaren in Canada.
Groetjes bedankt voor de herinneringen!

aldo markus | 20-8-2010
Mooie foto. Hoewel de bebouwing weg is, zag ik toch vrij vlot vanaf welk punt de fotograaf dit plaatje heeft gemaakt. En dat hoewel van het plantsoen met tramrails nog geen sprake was. Een echte brug daar, dat had ik me eigenlijk nooit gerealiseerd.
Aanvullinkje op de route van lijn 12 (Frans Wellner): het oorspronkelijk eindpunt van lijn 12 lag op de Regentesselaan bij de Laan van Meerdervoort. Deze route bleef gehandhaafd bij de verlenging naar het Valkenbosplein (waar een kopspoor lag op 'de Laan' vr het 'plein'). Pas op 31 oktober 1928 werd de 12 verlegd via de nog bestaande route via de Beeklaan.
Inderdaad: van 1911 tot 1928 reed lijn 12 vooral om de HSM-tram te beconcurreren (12 dr de buurten, HSM eromheen). Toen deze in 1927 was vervangen door HTM-lijn 11 was die concurrentie natuurlijk ongewenst, vandaar een eigen invloedsgebied voor lijn 12.
Bijzonder is, dat beide routes het een kleine eeuw later nog steeds goed doen! Hoewel niet in het stadscentrum komend kon de 12 zich in de jaren '60 (in tegenstelling tot tramlijnen als b.v. 7 en 14) als tramlijn handhaven. De markt aan de Herman Costerstraat heeft daar het zijne aan bijgedragen, en ook de route langs (tegenwoordig: naar) Hollands Spoor (waar veel kruisende radialen juist niet heen gaan/gingen).

CS | 20-8-2010
@Adje:
Dat pand is er inderdaad nog, maar wel aardig verbouwd nadien.
En de gracht op de voorgrond bestaat ook nog altijd

tiktak | 20-8-2010
op de achtergrond de rokende schoorsteen
van het gemeentelijke slachthuis.

FransW | 20-8-2010
Aannemende dat de foto van deze prentbriefkaart inderdaad in 1923 is gemaakt, zien we links de sporen liggen van lijn 12, de tweede. Deze lijn werd op 1 mei 1911 in dienst gesteld op het traject Hollandsche Spoor - Regentesselaan. Op 9 maart 1922 werd de lijn vanaf het Hollandsche Spoor verlengd naar het Staatsspoor. Op 5 december 1922 werd de lijn vanaf de Regentesselaan verlengd naar het Valkenboschplein.
Op 1 februari 1923 werd de lijn vanaf het Valkenboschplein verlengd naar de Segbroeklaan en op 1 februari 1924 volgde de verlenging naar de Nieboerweg tot aan de Dr. van Welylaan ter hoogte van het inmiddels gesloopte Juliana Kinderziekenhuis.
We gaan er dus van uit dat de motorwagen vanaf het Staatsspoor vertrokken nu rijdt naar de Segbroeklaan.

In het gebouw achter de motorwagen is lange tijd het Haagsch Gemeentearchief in gehuisvest geweest. Rechts van dat gebouw liep het spoor van wat toen administratief werd aangeduid als lijn 11: de stoomtramverbinding van het Huijgensplein naar Delft, op deze kaart amper zichtbaar. Maar het is ter hoogte waar de paarden met karren elkaar passeren op het punt waar het Stationsplein overloopt in het Rijswijkseplein. Slechts 1 auto die de overkluizing naar de Weteringkade oversteekt.

De schaduwpartij van de gevelrij links van het Stationsplein wordt onderbroken door de doorgang van de Hofwijckstraat, waarin de sporen van tramlijn 2 (Hildebrandplein - Atjehstraat) liggen.
In de verte rechts de overkapping van station Hollandsch Spoor.

Adje | 20-8-2010
En het enige wat er nog wel is, is het huis links op de hoek...

Johannes Jansen | 20-8-2010
De Haringkoning was er nog niet

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >
                                  

Type de 4 cijfers over    2512


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>






Er zijn op dit moment 10 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!