Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 11-12-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



1904 - 100 JAAR ELEKTRISCHE TRAM - 2004
1904 - JAAR ELEKTRISCHE TRAM -

Op 6 augustus 1904 reed de eerste elektrische tram van HTM, op lijn 9 van Kurhaus naar Plein



Tramlijnen/routes HTM vanaf 1904
Lijn 11



15 juli 1927
23 januari 1932
13 december 1933
3 mei 1942
1 december 1943

10 december 1943
27 maart 1944

10 juni 1944

4 september 1944
17 november 1944
3 april 1947
4 juni 1947
31 oktober 1965
3 november 1975
4 juli 1999




Hotel Zeerust - Hollands Spoor
Via Mackaystraat i.p.v. Tuinderslaan
Naam wijziging in Scheveningen-Strand
Vuurbaakstraat - Hollands Spoor (i.v.m. bunkerbouw)
Splitsing 11S: Vuurbaakstraat - Stadhoudersplein
11H: Groot Hertoginnelaan - Hollands Spoor
Vuurbaakstraat - Hollands Spoor (alleen tijdens de spits)
Opheffing 11H + 11S
Vuurbaakstraat - Hollands Spoor (allediensten)
Splitsing 11S: Vuurbaakstraat - Stadhoudersplein
11H: Groot Hertoginnelaan - Hollands Spoor
Opheffing 11S
Opheffing van alle tramlijnen
Vuurbaakstraat - Hollands Spoor
Scheveningen-Strand - Hollands Spoor
Scheveningen-Haven - Hollands Spoor / keerdriehoek Jan Blankenstraat
Scheveningen - Hollands Spoor / keerlus Zuylichemstraat
Scheveningen - Hollands Spoor / keerlus Rijswijkseplein




15 juli 1927


Route


Scheveningen / Hotel Zeerust via Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan, Conradkade, Tuinderslaan, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg naar Stationsplein / Hollands Spoor (onder kap HS)
23 januari 1932


Route wijziging


Scheveningen / Hotel Zeerust via Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan, Conradkade, Mackaystraat, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg naar Stationsplein / Hollands Spoor (onder kap HS)
13 december 1933



Naam wijziging



Scheveningen-Strand via Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan, Conradkade, Mackaystraat, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg naar Stationsplein / Hollands Spoor (onder kap HS)


Sporen t.b.v. festiviteiten in de Houtrusthallen.
3 mei 1942




Route inkorting




Jacob Pronkstraat / Vuurbaakstraat via Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan, Conradkade, Mackaystraat, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg naar Stationsplein / Hollands Spoor (onder kap HS)
Vanwege bunkerbouw Strandweg
1 december 1943




Route splitsing
i.v.m. bouw
Atlantikwall


11S Jacob Pronkstraat / Vuurbaakstraat via Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan naar Van Boetzelaerlaan / Stadhoudersplein
11H Conradkade / Groot Hertoginnelaan via Conradkade, Mackaystraat, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg naar Stationsplein / Hollands Spoor (onder kap HS)
10 december 1943




Route koppeling




Jacob Pronkstraat / Vuurbaakstraat via Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan, Conradkade, Mackaystraat, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg naar Stationsplein / Hollands Spoor (onder kap HS)
Koppeling 11S +11H alleen tijdens de spits
27 maart 1944
Opheffing 11H + 11S
27 maart 1944



Herstelde route



Jacob Pronkstraat / Vuurbaakstraat via Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan, Conradkade, Mackaystraat, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg naar Stationsplein / Hollands Spoor (onder kap HS)
De 809 direkt na vertrek Hollands Spoor.
10 juni 1944




Route splitsing
opnieuw i.v.m.
Atlantikwall


11S Jacob Pronkstraat / Vuurbaakstraat via Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan naar Van Boetzelaerlaan / Stadhoudersplein
11H Conradkade / Groot Hertoginnelaan via Conradkade, Mackaystraat, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg naar Stationsplein / Hollands Spoor (onder kap HS)
4 september 1944
Opheffing 11S
17 november 1944 Opheffing voor onbepaalde tijd van alle tramlijnen
3 april 1947



Herstelde route



Jacob Pronkstraat / Vuurbaakstraat via Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan, Conradkade, Mackaystraat, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg naar Stationsplein / Hollands Spoor (onder kap HS)
4 juni 1947



Route verlenging



Scheveningen-Strand via Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan, Conradkade, Mackaystraat, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg naar Stationsplein / Hollands Spoor (onder kap HS)
PCC 1001 richting Hollands Spoor met op de achtergrond de 'Gasfabriek'.
31 oktober 1965


Route wijziging


Scheveningen-Haven via Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan, Conradkade, Mackaystraat, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg naar Stationsplein / Hollands Spoor (keerdriehoek Jan Blankenstraat)
3 november 1975


Route wijziging


Scheveningen via Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan, Conradkade, Mackaystraat, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg, Stationsplein // Stationsplein, Zuylichemstraat, Hofwijckplein, Oranjelaan naar Stationsweg / Hollands Spoor
4 juli 1999


Route wijziging


Scheveningen via Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Duinstraat, Van Boetzelaerlaan, Conradkade, Mackaystraat, Monstersestraat, De Heemstraat, Parallelweg, Stationsplein // Stationsplein, Rijswijkseplein, Oranjelaan naar Stationsweg / Hollands Spoor

Deze pagina is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Bert Kempff.