Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-11-2017, 14:09 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      




HAAGS EN OV-NIEUWS, geplaatst zaterdag 4 november 2017 om 15:53 uur. 

PvdA Lansingerland: Nieuwe impulsen voor metrolijn E zijn keihard nodig

LANSINGERLAND - Maurice Unck, de nieuwe directeur van de RET luidde in het AD/Rotterdam vorige week zaterdag de noodklok. “Zonder maatregelen bereikt het metronetwerk van Rotterdam in 2025 de grenzen van zijn capaciteit. RandstadRail is de meest in het oog springende. De populaire lightrail verbinding tussen Rotterdam en Den Haag zit elke spits overvol.”



Unck bepleit de ombouw van twee van de vier bestaande sporen tussen Dordrecht en Den Haag tot lightrail en wil tussen Delft en Schiedam twee nieuwe metrosporen. Ook wil hij een volautomatische metro die in een hoge frequentie kan rijden. Met deze noodzakelijke investeringen is heel veel geld en voorbereidingstijd gemoeid. Alleen al voor de ombouw van het spoor tussen Den Haag en Dordrecht gaat het om zo’n 1 miljard. “Deze investeringen kunnen we niet zelf financieren, daar hebben we de overheid voor nodig”. De komende 4 jaar komt 2 miljard beschikbaar voor het openbaar vervoer waarvan 40% voor knelpunten. Feit is dat er de komende jaren, ook in de regio Rotterdam en Den Haag waar Lansingerland toe behoort nog vele duizenden woningen zullen worden gebouwd.

Metrolijn E tussen Rotterdam en Den Haag en de tramlijnen 3 & 4 tussen Zoetermeer en Den Haag bestaan inmiddels ruim 10 jaar. Van latere datum is de ZoRo-buslijn Rodenrijs-Zoetermeer. Het toen ontwikkelde concept is inmiddels aan een nieuw jasje toe. In 2006 vervoerde NS dagelijks nog maar 7000 reizigers over de oude Hofpleinlijn. 10 jaar later wordt het aantal van 40.000 overschreden. En dit is maar het begin. Metro E voldoet niet meer aan de enorm gestegen vraag. Een vraag die komende jaren fors zal stijgen door stijging van het aantal inwoners, de groei van de economie en werkgelegenheid en de behoefte aan snel en comfortabel OV. Inmiddels wordt binnen de bestaande mogelijkheden aan uitbreiding gewerkt: De komst van station Bleizo eind 2018, HTM tramlijn 4 doortrekken vanaf Oosterheem naar station Lansingerland-Zoetermeer (Bleizo) ook eind 2018, de komst van de weekend nachtmetro, eind 2017, meer metro in spits na gereedkomen van de keerlus bij Pijnacker-Zuid (binnen 2 jaar), nieuw metro E station bij CS Den Haag (gereed), uitbreiding van de P+R en bewaakte fietsenstallingen (deels in voorbereiding), ZoRo-buslijn 170 eind 2018 verbinden met station Lansingerland-Zoetermeer (Bleizo), voorstel om ZoRo buslijn door te trekken via Rotterdam The Hague Airport naar Schiedam in afwachting van de komst van een lightrail verbinding tussen Zoetermeer en Schiedam.

Het is de hoogste tijd voor een nieuwe doorbraak met forse investeringsconsequenties. De capaciteit van nu voldoet niet meer. Ook de duurzaamheid in onze regio vraagt hier met klem om. Maken we nu geen plannen en trekken we nu niet de portemonnee dan loopt het OV en het autoverkeer in onze regio de komende 10 jaar compleet vast.

PvdA Lansingerland stelde op 30 oktober 2017 het college schriftelijke vragen hierover.




HAAGS EN OV-NIEUWS VAN ZATERDAG 18 NOVEMBER 2017

 - Geen trams door slechte staat van de sporen

 - SP Limburg bezorgd over toename inzet vrijwilligers in OV


HAAGS EN OV-NIEUWS VAN VRIJDAG 17 NOVEMBER 2017

 - Contant geld uit bussen van Connexxion in Haaglanden - 5 reacties

 - Pelikaanlezing Blauwe Tram in de Oude Kerk in Voorburg - 9 reacties



Gelezen: 449 keer.